بررسی رابطه بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا.
بررسی رابطه بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا.
چارچوب نظری تحقیق
طی دهه اخیر، مشاهده شده است که سازمانها با چالشی جدید مواجه بودهاند از جمله ویژگیهای چالشی افزایش رقابت، افزایش نرخ تولید، نوآوری فرایند و خدمات و افزایش تاکید بر مدیریت زمان قابل ذکر هستند (وانگ[۲۰]، ۲۰۱۱). علاوه بر این، به نظر میرسد که تداوم رقابت بیشتر وابسته به چگونگی ارتقاء و مدیریت قابلیتهای نوآوری سازمان باشد. افزایش نوآوری برآورده ساختن نیازهای مشتری، ربودن بازارهای جدید، کاهش هزینهها افزایش نرمش پذیری تولید و غیره را میسر میسازد. نوآوری که در محیط سازمانی رخ میدهد تحت عنوان نوآوری سازمانی اطلاق میشود که میتواند به تفسیر گیرندگان در بهینهسازی عملکرد سیستم از طریق، صرف منابع و تلاش بیشتر بر روی عوامل شناسایی شده مهم یاری رساند (وانگ، ۲۰۱۱). چرا که در جهان امروز به ویژه جهان سازمان ها، دستخوش تغییر و تحولات شگرف و مداوم است و تمامی ابعاد سازمان ها از محیط داخلی تا محیط خارجی، از عوامل انسانی تا غیر انسانی و … همگی با شتابی خیره کننده در حال تبدیل از حالتی به حالت دیگرند (جیانگ و لی[۲۱]، ۲۰۰۸). در چنین شرایطی و با توجه به افزایش روز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی، آن ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت می باشند. نوآوری یکی از ابزار های کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمان های کنونی به شمار میآید که در این راستا باید به تقویت توان نوآوری سازمان ها و شرکت ها پرداخت که اولین قدم در این مسیر، شناخت عوامل مؤثر بر روی نوآوری سازمانی شرکتها می باشد که در این راستا در تحقیق حاضر قصد داریم که به بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه آسیا بپردازیم که در ادامه به مدل مفهومی مورد نظر تحقیق اشاره می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مدل تحقیق
هر مدل مفهومی به عنوان نقطه شروع و مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است، به گونه ای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آنها را مشخص می کند. به عبارت دیگر می توان گفت که به صورت ایده آل مدل مفهومی یا همان نقشه ذهنی و ایزار تحلیلی یک استراتژی جهت شروع و انجام تحقیق است به گونه ای که انتظار می رود در حین اجرای تحقیق متغیرها روابط و تعاملات بین آنها مورد بررسی و آزمون قرار گرفته و حسب ضرورت تعدیلاتی در آنها انجام شده است و عواملی نیز از آنها کم و یا به آنها اضافه شود (سکاران، ۱۳۹۰). هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا شهر تهران می باشد، لذا متغیرهای تحقیق را می توان به شرح زیر نام برد:
عامل بیمه؛ عامل سیاست داخلی؛ عامل درون سازمانی؛ عامل ساختاری .
شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق برگرفته از مدل استاندارد آنا سانکوسکا[۲۲] (۲۰۱۳)
سؤال های تحقیق
سؤال های تحقیق نیز به شرح زیر می باشند:
آیا بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
آیا بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
آیا بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
آیا بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
آیا بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
آیا بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
فرضیه های تحقیق
با توجه به سؤال های مطرح شده فرضیه های تحقیق به شرح زیر می باشند:
بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد.
بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد.
بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد.
بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد.
بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد.
بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد.
جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق
از جمله ویژگی های یک تحقیق جدید و نو بودن آن است (بازرگان و همکاران، ۱۳۸۸). تحقیق حاضر نیز از برخی جهات جدید است، نظیر:
استفاده از منابع فارسی و لاتین جدید و به روز
عدم انجام تحقیقی که شامل همه متغیرها به صورت توامان باشد
عدم انجام چنین تحقیقی با این عنوان در جامعه مورد پژوهش.
تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق
تعریف نظری:
اعتماد سازمانی:
اعتماد را به عنوان «انتظارات، فرضیات و یا عقاید یک فرد در رابطه با احتمال اینکه اعمال آتی طرفهای مقابل، مفید، مطلوب و فاقد منافع فردی و فرصتطلبی باشد» تعریف نمود. (شاکلی زالباک و همکاران[۲۳]:۲۰۰۰). سازهی اعتماد سازمانی را به عنوان «انتظارات مثبتی که افراد، بر پایهی نقشهای سازمانی، مناسبات، تجربیـات، وابستگیهای متـقابل از نیات و رفتـارهای مختلف اعضاء سازمان دارند، تعریف میکنـند. همچنین میـشرا[۲۴] (۱۹۹۶) اعتمـاد سـازمانی را به عنوان تمایل یک طرف به آسیـبپذیر بودن در برابر طرف دیگر براساس این انتظار یا باور که طرف مقابل مطمئن، باز و قابل اعتماد است، تعریف میکند (الوانی و دانایی فرد و همکاران،۱۳۸۰).
انتقال دانش[۲۵]:
انتقال دانش اشاره به فعالیت هایی دارد که در ارتباط با جریان دانش از یک بخش یا یک نفر به بخش یا نفر دیگر را شامل می شود و دربرگیرنده ارتباطات ترجمه، تبدیل، تفسیر و تصفیه دانش می باشد. انتقال دانش از طریق دو نوع فرایند فرعی انجام می شود: الف)انتشار[۲۶] (نشر)در این مرحله، دانش ضمنی کارکنان به شکل آشکار و صریح در آمده و در سطح سازمان گسترش پیدا می کند. ب) ادغام[۲۷]؛ یکپارچه سازی دانش در سطح سازمان (قربان یزاده و خالقی زاده، ۱۳۸۸).
خلق دانش[۲۸]:
این مرحله دربرگیرنده فعالیت هایی است که مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم است و شامل توسعه، کشف و تسخیر دانش می شود. از نظر نوناکا این مرحله از چهار فرایند فرعی زیر تشکیل شده است: الف) جامعه پذیری، ب) بیرونی سازی، ج) انتشار و د) درونی سازی(قربان یزاده و خالقی زاده، ۱۳۸۸).
نوآوری سازمانی:
تعاریف متعددی از نوآوری را می توان در مطالعات ادبیات سازمانی یافت. یک تعریف از نوآوری آن را به عنوان نخستین استفاده از دانش جدید می بیند، در حالی که درتعریف دیگری، نوآوری به عنوان یک چیز جدید در رابطه با یک سازمان معین شناخته می شود. دو مورد از جنبه های اصلی تعاریف نوآوری، مربوط به جدید بودن و ارتباط آن با ابتکار است (سانفورد[۲۹]، ۲۰۰۷).
تعریف عملیاتی:
به منظور عملیاتی سازی متغیرهای تحقیق از مقاله استاندارد آنا سانکوسکا[۳۰] (۲۰۱۳) استفاده شده است.
ساختار تحقیق
پژوهش حاضر در پنج فصل تنظیم و ارائه گردیده است.
فصل اول: در این فصل مفاهیم کلی درخصوص طرح پژوهش، تعریف مسأله، اهمیت موضوع، اهداف و فرضیه های پژوهش و تعریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق ارائه گردیده است.
فصل دوم: در این فصل مبانی نظری و پیشینه تحقیق در دو بخش به شرح زیر گنجانده می شود:
بخش اول: مبانی تئوریک متغیرهای تحقیق.
بخش دوم: پیشینه تحقیق.
فصل سوم: در فصل سوم، روش پژوهش، نحوه جمع آوری اطلاعات و تهیه پرسشنامه، جامعه آماری مورد پژوهش، روش نمونه گیری، حجم نمونه و تکنیک آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها به تفصیل تشریح می گردد.
فصل چهارم: در این فصل پس از بیان مقدمه، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده مربوط به تحقیق حاضر در قالب جداول جداگانه و نمودارهای مربوط، ارائه می شود.
فصل پنجم: در این فصل به نتیجه گیری پرداخته و همچنین پیشنهادها و رهنمودهای لازم با توجه به نتایج بدست آمده و محدودیتهای موجود در اجرای تحقیق بیان شده و در آخر نیز پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده ارائه می گردد.
فصل دوم:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق