-
- احساس مسئولیت
- مراعات حال همدیگر
تعهد سازمانیتعهد عاطفی
-
- بحث با سایرین درباره سازمان
-
- نگرش یکسان به مسائل شخصی و سازمانی
-
- وابستگی به سارمان
-
- احساس عاطفی نسبت به سازمان
-
- عضوی از خانواده سازمان
- احساس تعلق قوی نسبت به سازمان
وابستهتعهد مستمر
-
- ضرورت ماندن در سازمان
-
- دشواری ترک سازمان
-
- اختلال در زندگی شخصی در صورت ترک سازمان
-
- کمبود سازمان های جایگزین
-
- کمبود شغل های جایگزین
- پرهزینه بودن ترک سازمان
تعهد تکلیفی
-
- ارزش وفاداری به سازمان
-
- صحیح نبودن ترک سازمان
-
- وفاداری مستمر به سازمان
-
- غیر اخلاقی بودن ترک سازمان
-
- بهترشدن امورسازمان درصورت باقی ماندن در سازمان
-
- تلاش برای نمونه بودن در سازمان
۳-۶٫ نوع تحقیق
به طور کلی تحقیقات علمی بر اساس دو مبنای هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده ها تقسیم میشوند (سرمد، بازرگان و حجازی؛ ۱۳۸۹). تحقیقات علمی بر اساس هدف نیز به نوبه خود سه دسته بنیادی، کاربردی و تحقیق توسعه را در بر میگیرد و بر مبنای گردآوری داده ها به دو دسته تحقیق توصیفی و آزمایشی تقسیم میشوند.
این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی میباشد. تحقیقات کاربردی نظریه های تدوین شده در تحقیقات پایه را برای حل مسائل اجرائی و واقعی به کار میگیرد. به عبارت دیگر این تحقیقات به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود. بر حسب روش، پژوهش حاضر تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند، و توجه آن به شرایط و روابط موجود و فرآیندهای جاری در زمان حال میباشد. پژوهش حاضر نیز به دلیل کاربرد علمی دانش برای توصیف روابط موجود ما بین برند و تعهد سازمانی، تحقیقی کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می شود.
۳-۷٫ جامعه و نمونه آماری
این پژوهش در سطح شرکت ها انجام پذیرفته است. برای این منظور از یک جامعه هدف دار از میان شرکت های منتخب جشنواره بینالمللی برترین برندهای تجاری ایران با عنوان صد برند برتر ایران استفاده شده است. کنفرانس بینالمللی برند در مرکز همایش های بینالمللی صدا و سیما و با حمایت سازمان توسعه و تجارت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اکو در سطح علمی بالایی برگزار میگردد که در آن مباحثی همچون تدوین استراتژی برند، استراتژی نام گذاری برند، شناسه شخصی مطرح گردیده و موضوعات برند سازی در ایران و اهمیت و اهداف آن مورد بررسی قرار میگیرد. حضور افراد علمی برجسته دنیا از جمله دیوید آکر[۸۳]، کوین لینکلر[۸۴]، نویسنده کتاب مدیریت استراتژیک برند، اریک یوآکیمز تالر[۸۵] و میراحمد امیرشاهی، روستا و محمود محمدیان و دیگر اشخاص علمی در امر برند و بازاریابی را می توان از مهم ترین نکات برگزاری کنفرانس بینالمللی برند دانست.
طبق اعلام، شیوه ی انتخاب برندهای برتر درمرحله ی اول بر مبنای سهم از ذهن مصرف کنندگان صورت گرفته میگیرد که در این مرحله ۲۵۰ شرکت در ۱۳۱ حوزه صنایع و خدمات انتخاب میشوند، ۱۰۰ برند برتر در مرحله ی دوم بر اساس مدل پژوهش انتخاب شده است.
در این مدل پژوهشی معیار اصلی در گزینش شرکت ها، معیار فروش آن ها است که در پی آن شرکت های منتخب بر اساس سایر معیارها، رتبه بندی میشوند که از این میان می توان به شاخص های اندازه و رشد شرکت، شاخص های سودآوری و عملکرد، شاخص های صادرات، شاخص های نقدینگی، شاخص های بدهی و شاخص های بازار اشاره کرد.
همان گو نه که مشخص گردید، در این پژوهش از صد برند برتر ایران در سال ۱۳۸۸ استفاده می شود. از بین این برندها ۷۹ برند که بر اساس فرمول به دست آمده است، انتخاب میشوند.
۳-۸٫ قلمرو تحقیق
از نظر مکانی این تحقیق در بر گیرنده تمام ۱۰۰ برند ایرانی است که در جشنواره بینالمللی برند ایران در سال ۱۳۸۸
به عنوان صد برند برتر ایران شناخته شده اند و در حال حاضر به فعالیت در صنعت خود مشغول میباشند. از نظر زمانی نیز این پژوهش سالهای ۹۱-۱۳۹۰ را در بر گرفته است.
۳-۹٫ ابزار و روش جمع آوری داده ها
ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه میباشد که با توجه به موضوع تحقیق و متغیر های مورد بررسی طراحی گردیده و اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه های تحقیق را فراهم می کند. این پرسشنامه با ارائه سوالات از نوع بسته و از طیف لیکرت که مربوط به تصویر کارکنان از برند سازمان و تاثیرات آن بر تعهد سازمانی آن ها است، کارکنان هر واحد نمونه گیری را مخاطب قرار میدهد. پرسشنامه در دو قسمت اصلی طراحی شده است که شامل مشخصات پاسخگو و سوالات اختصاصی مربوط به هر شرکت میباشد. سوالات اختصاصی پرسشنامه به ترتیب شامل ۴ گویه برای وفاداری برند، ۴ گویه برای آگاهی از برند، ۴ گویه برای کیفیت ادراک شده و ۴ گویه برای تداعی های برند است که متغیر مستقل برند را مورد سنجش قرار میدهد. همچنین سوالات اختصاصی مربوط به رضایت شغلی به ترتیب شامل ۳ گویه برای پرداخت، ۳ گویه برای شغل، ۳ گویه برای ارتقاء، ۳ گویه برای سرپرست و ۳گویه برای همکار و سوالات اختصاصی مربوط به متغیر وابسته تعهد سازمانی به ترتیب شامل ۶ گویه برای تعهد عاطفی، ۶ گویه برای تعهد مستمر و ۶گویه برای تعهد تکلیفی میباشد. پاسخ این سوالات به صورت طیف لیکرت پنج درجه ای میباشد که پاسخ دهندگان با توجه به شرکت مورد نظر یکی از طیف ها را انتخاب می نمایند.
به دلیل اهمیت پوشش گویه ها توسط سوالات پرسشنامه، در زیر جدولی برای تطابق گویه ها با سوالات پرسشنامه ارائه می شود:
۳-۳ : جدول گویه ها و سوالات پرسشنامه
گویه ها
سوالات پرسشنامه
- تکرار دفعات خرید توسط مشتریان
- مشتریان ما به طور مداوم از محصولات سازمان ما استفاده میکنند.
- باورقوی نسبت به برند
- مشتریانمان نسبت به برند سازمان باورقوی دارند.
- ترجیح بر سایر رقبا
- مشتریان ما محصولات سازمانمان را برسایرین ترجیح میدهند.
- تشویق دیگران به خرید
- مشتریان ما دیگران رابه استفاده از محصولات ما تشویق میکنند.
- تمایز نسبت به رقبا
- برند ما نسبت به برند رقبایمان متمایز می باشد.
- یادآوری سریع برند
- برند سازمان مامنحصربه فرداست وبه سرعت می توانم آن رابه یادبیاورم.
- شناخت کافی از برند
- من از برند سازمان و جایگاه آن شناخت کافی دارم.