“
۲-۳-۵) موانع اثربخشی دوره های آموزشی
همه موارد ذکر شده در قسمت عوامل مؤثر بر اثربخشی به نوعی میتوانند در نقش موانع اثربخشی آموزش عمل نمایند. اما به غیر از این موارد، عوامل دیگری نیز میتوانند اثربخشی دوره های آموزشی را تحت تأثیر قرار د”
دادههای کتابشناختی با قالب Tab Delimited بارگذاری و جهت تحلیل و بررسی به نرم افزار اکسل منتقل شد. در نرمافزار اکسل برای تجزیه و تحلیلهای بعدی، داده ها بر اساس فیلدهای سال انتشار، نوع مدرک، زبان مدرک، موضوعات اختصاص داده شده به هر مدرک، تعداد استنادات، منبع، نام نویسنده یا نویسندگان و نشانی نویسنده یا نویسندگان در ستونهای مجزا منظم شدند. در موارد نیاز، برای تحلیل و بررسی بیشتر داده ها از نرمافزار آماری علوم اجتماعی استفاده گردید.
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها
نتیجه جستوجوی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه وبآوساینس ۵۶۸۶ پیشینه بود. داده های استخراج شده به کمک فنون آماری توصیفی و تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل سؤالات به شرح ذیل می باشد:
برای محاسبه متوسط نرخ رشد تولیدات در سؤال اوّل از میانگین هندسی استفاده شد. فرمول مورد استفاده در این محاسبه عبارت است از :
r=(Yt/Y0) (۱/t)-1
در این فرمول:
Yt= سال آخر
Y0= سال اول
T= تعداد سالها
روند رشد سالانه تولیدات علمی نیز با بهره گرفتن از مدل رگرسیون نمایی[۶۱] محاسبه گردید. نتایج تحقیقات نشان میدهد که مقالات علمی بر اساس الگویی نمایی افزایش پیدا میکنند (پرایس، ۱۹۸۶) و الگوی نمایی، بهترین الگو برای تبیین روند رشد مقالات بر حسب زمان به شمار می آید که این الگو طبق یافته های عطارها (۱۳۸۸) برای تولیدات ایران هم صدق میکند. فرمول رشد با الگوی نمایی به این صورت است:
y=k*enx
در این فرمول y برابر است با فراوانی مقالات (رشد در سال x) ، k مقدار ثابت معادله (رشد در سال صفر)، e عدد نپر (معادل ۷۲/۲)، n نرخ رشد سالانه و X برابر با سال است.
از مدل رگرسیون نمایی در تحلیلهای روند رشد استفاده می شود. و معادله آن به صورت زیر است:
Y=b0*eb1*t در این معادله b1 ضریبی از زمان یا همان شیب منحنی، t متغیر مستقل (در اینجا زمان) و b0 مقداری ثابت است.
در پاسخ به سؤال دوّم زبان تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد و با زبان تولیدات در کل پایگاه وبآوساینس مقایسه شد. داده های مربوط به زبان تولیدات در کل پایگاه وبآوساینس با مراجعه به سایت این پایگاه[۶۲] به دست آمد.
در پاسخ به سؤال سوّم نوع مدارک مورد بررسی قرار گرفتند و از آمار توصیفی استفاده شد.
در بررسی پوشش موضوعی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سؤال چهارم، فیلد SC (مقولات موضوعی) تجزیه شد و با بهره گرفتن از پایگاه ئیاسآی[۶۳] و تامسون رویترز[۶۴] مقولات موضوعی جزئی به ۲۲ حوزه موضوعی کلی طبقهبندی شد. همچنین بررسی پوشش موضوعی تولیدات علمی در کل پایگاه وبآوساینس با بهره گرفتن از پایگاه تامسون رویترز انجام گرفت.
در پاسخ به سؤال پنجم، برای مشخص کردن سهم دانشگاه آزاد اسلامی از تولیدات ایران، داده های مربوط به تولیدات ایران در طی سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۹ از پایگاه وبآوساینس استخراج شد.
پاسخ به سؤال ششم با آمار توصیفی انجام شد.
پاسخ به سؤال هفتم و تعیین مجلاتی که تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در آنها به چاپ رسیده است، با تحلیل فیلد منبع (SO) انجام گرفت. برای به دست آوردن ضریب تأثیر مجلات به پایگاه گزارشهای استنادی مجلات مراجعه شد و بررسی همبستگی ضریب تأثیر مجلات دانشگاه آزاد اسلامی و مجلات جهانی با بهره گرفتن از همبستگی پیرسون انجام شد.
برای تعیین نویسندگان پرتولید و پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی در سؤال هشتم و نهم، با توجّه به این که بیشتر این تولیدات با مشارکت نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی و نویسندگان دیگر انجام یافته است، لازم بود وابستگی سازمانی تمام نویسندگان مشخص شود. بنابرین فیلدهای مربوط به وابستگی سازمانی نویسندگان (C1) و وابستگی سازمانی نویسنده اوّل (RP) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
پاسخ به سؤال دهم با رتبه بندی تولیدات بر اساس تعداد نویسندگان انجام شد. جهت محاسبه ضریب مشارکت نویسندگان فرمول زیر به کار گرفته شد:
که در این فرمول:
J تعداد نویسندگان مشارکت کننده در تولید یک مدرک
FJ فراوانی مدارک دارای J نویسنده
N تعداد کل مدارک تولید شده در سال X
K بالاترین تعداد نویسندگان مشارکتکننده در تولید مدرک در سال X می باشد (عصاره، نوروزی چاکلی و کشوری، ۱۳۸۹).
فصل چهارم
یافته های پژوهش
۴-۱- مقدمه
در این فصل یافته های حاصل از پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج آزمونهای آماری ارائه شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به ترتیب سؤالات مطرح شده خواهد آمد.
۴-۲- روند رشد تولیدات علمی نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی
سؤال اوّل پژوهش عبارت بود از “روند رشد تولیدات علمی نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی” و بررسی داده های گردآوری شده از پایگاه وبآوساینس نشان داد در مجموع تعداد ۶۵۸۶ تولید علمی در سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۹ به وسیله نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی و یا با همکاری آنان در این پایگاه به ثبت رسیده است. دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ فاقد تولیدات علمی بوده است. نخستین تولیدات علمی این دانشگاه در پایگاه وبآوساینس در سال ۱۹۸۹ ثبت شده است. از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ نویسندگان دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم سیری ملایم پیمودهاند و کم ترین تعداد تولیدات علمی در این سالها به رشته تحریر درآمده است. از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ تولیدات سیر صعودی به خود گرفته و در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ به بالاترین حد خود رسیده است به گونهای که ۷۰/۹۵ درصد تولیدات در طی این سالها صورت گرفته است. بالاترین تعداد تولیدات علمی مربوط به سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ می باشد. در مجموع تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ۲۵ سال مورد بررسی، از روند رشد صعودی برخوردار بوده است (نمودار ۴-۱).
نمودار ۴-۱- روند رشد نمایی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در طول سالهای
۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹
به منظور محاسبه متوسط نرخ رشد تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی در طی سالهای مورد بررسی، از میانگین هندسی استفاده شده است. با توجه به این که دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای ۱۹۸۸-۱۹۸۵ فاقد تولیدات علمی بوده است این سالها در این بخش از پژوهش کنار گذاشته شد. محاسبه متوسط نرخ رشد سالانه تولیدات برای سالهای ۲۰۰۹-۱۹۸۹ عدد ۹۳/۳۷ را نشان داد، یعنی میتوان گفت دانشگاه آزاد اسلامی در ۲۱ سال مورد بررسی به طور متوسط سالیانه ۹۳/۳۷ درصد رشد داشته است.
برای بررسی روند رشد تولیدات علمی از مدل رگرسیون نمایی استفاده شد. نمودار ۴-۱ رشد نمایی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی را نشان می دهد.
رشد نمایی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ضریب تعیین بالا (۹۶/.R2=) با رشد نمایی در حال افزایش را نشان داد. با توجه به میزان R2 مربوط به رشد تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، میزان رشد تولیدات معنیدار و بالا است.
۴-۳- زبان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
” هند که عبارتند از:
-
- بسیاری از پرسنل شاغل در بخش آموزش به طور وسیعی از زمینه یا پیچیدگی موضوع ناآگاه هستند و حتی کمبود اطلاعات پایه ای از اصول عمل و استراتژی مداخله گری دارند.
-
- پرسنل بخش مدیریتی و نظارتی اغلب آموزش های اولیه و تجربه مدیریتی ندارند.
-
-
- فقدان برنامه و محتوای استاندارد آموزشی مانع ایجاد و انتقال یک مدل کاری و استاندارد عمل شده در حالی که هر دو برای نتایج سازمانی ضروری میباشند.
-
-
- مشکل استانداردسازی یا همگانی سازی یک رویکرد آموزشی باعث ناکامی در شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان می شود.
-
- اعمال آموزش بدون ترغیب یادگیرندگان برای مشارکت درارزیابی نیازها وبرنامه های توسعهاییشان باعث مقاومت فزاینده در برابر آموزش، کاهش سرمایه گذاری فردی و مشارکت و افزایش احتمال نادیده گرفتن محتوای آموزش به هنگام بازگشت به محیط کار میگردد.
-
- فقدان استانداردهای رسمی و فرایندهای کنترل کیفی برای یادگیرندگان و برنامه آموزشی میتواند کیفیت و اثربخشی و مناسبت آموزش را کاهش داده و ارزشیابی اعتبار عملکرد یادگیرندگان را مشکل سازد.
- اجرای آموزش در مجموعه ای دور از محل سکونت فراگیران مانع دسترسی آسان آن ها به آموزش، کاهش تمایل و افزایش فزاینده هزینه سفر و پذیرایی و اسکان میگردد.
بدون سیستم های رسمی برای تشویق انتقال یادگیری، بیشتر آنچه که فراگیران در آموزش کسب کردهاند هرگز در کار استفاده نمی شود(گزارش گردهمایی کارشناسان و مدیران آموزش درباره آموزش اثربخش و اثربخشی آموزش۱۳۸۴، ص ۷۷).
۲-۳-۶ ) عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش کارکنان
برای انجام آموزش های اثربخش شرایطی لازم است تا سازمان ها ضمن تطبیق با شرایط پیچیده بتوانند با تغییرات برخورد منطقی نمایند و سازمان های خود را در جهت موفقیت حرکت دهند.
مهم ترین عواملی که بر آموزش و بهسازی سازمان مؤثر است عبارت است از:
-
- حمایت مدیریتی: در صورتی که آموزش و بهسازی نیروی انسانی امکان پذیر و موفق است که مورد حمایت همه جانبه مدیریت بوده و افراد و امکانات و تجهزات لازم در اختیار این برنامه گذاشته شود.
-
- تعهدات و اقدامات متخصصان و هیئت رئیسه: میزان تعهد و اعتقاد هیئت رئیسه و متخصصان در اجرای موفقیت آمیز آموزش امری بدیهی است و هرچه این تعهد و اعتقاد بیشتر باشد موفقیت آموزش بیشتر خواهد بود. نقش اصلی مدیریت آموزشی، بهسازی و یاری رساندن به افراد است تا دانش و مهارت هایی که نیروی انسانی سازمان برای مشاغل خود در حال و آینده به آن نیاز دارند کسب نمایند. این زمانی میسر است که از حمایت و تشویق مدیران و اقدامات مناسب متخصصان برخوردار باشند.
-
- تکنولوژی: تغییرات تکنولوژی به صورت مستمر و فزاینده ای در حال دگرگونی است، لذا باید مدیران و کارکنان با این تغییرات تکنولوژیک به طور مستمر از طریق فرا گرفتن دانش و مهارت های لازم خود را همسو نمایند. مدیران و متخصصان بهسازی و آموزش نیز باید آن ها را در این راستا یاری نمایند.
-
- پیچیدگی های سازمانی: امروزه سازمان ها از نظر تعداد کارکنان و حجم فعالیت به حدی گسترش یافته اند که ساختار سازمانی پسچیده ای پیدا کردهاند. لذا چنانچه مدیران و کارکنان بخواهند در چنین سازمانی موفق باشند باید با همکاران و سرپرستان و زیر دستان خود که در حال کنش و واکنش میباشند، ارتباط مناسب و سازنده ای داشته باشند. این میسر نیست مگر با دیدن دوره های آموزشی ارتباطات و غیره.
-
- دانش علوم رفتاری: پیشرفت های موجود در علوم رفتاری سبب شده است که ضرورت آگاهی از این علوم برای مدیران به منظور شناخت نیاز افراد امری بدیهی به نظر برسد. هم چنین چون یکی از اهداف آموزشی تغییر در نگرش و رفتار افراد است، لذا ضرورت کاربرد علوم رفتاری کاملاً مشهود است.
-
- اصول فرا گیری: اجرای آموزش باید بر اساس اصول فرا گیری استوار بوده و متخصصان آموزش و بهسازی باید از این اصول آگاهی داشته باشند. برخی از مفاهیم کلی که به فراگیری ربط پیدا میکنند عبارتند از: الف ) فرا گیری و انگیزش ب ) بازخورد فرا گیری ج ) تمرین و فرا گیری د ) قابلیت انتقال فرایافته ها.
- سایر وظایف مدیریت منابع انسانی: عملکرد سایر وظایف مدیریت منابع انسانی بر آموزش و بهسازی نیروی انسانی در هر سازمان مؤثر است. به عنوان مثال اگر کوشش های کارمندیابی و گزینش منجر به استخدام کارکنان غیر ماهر شده باشد، به یک برنامه آموزشی و بهسازی شدیداًً نیاز خواهد بود(دعایی، ۱۳۷۴ ص ۱۶۰)
۲-۴) مبانی نظری رویکردهای ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی
رویکرد[۵۳]، یا رهیافت، به نگرش عملیاتی فرد، گروه یا سازمان به موضوعی خاص دلالت دارد(صدری، ۱۳۸۳ص ۲۰)، زمانی می توان به اثر بخش بودن دوره های آموزشی اطمینان پیدا کرد که نتایج به دست آمده در راستای تحقق اهداف سازمان باشد. بنابرین برای جهت دار کردن آموزش، تعیین میزان اثر بخشی دوره های آموزشی در نیل به اهداف سازمان، ضرورتی مهم و اساسی میباشد. به این منظور رویکرد ها و مدل های ارزشیابی متعددی مطرح شده است. تعدد در رویکرد و مدل های ارزیابی میتواند دلایل چندگانه ای به شرح ذیل داشته باشد:
-
- ، متخصصان ارزشیابی بر الگوهای اولیه مورد انتخاب خود ملاحظات ارزشی تازه تری را علاوه کردهاند.
-
- تجارب متفاوت متخصصان و ارائه کنندگان مدل های آموزش، که در بازتاب تجربیات خود از ارزش ها و جهان بینی های متفاوت استفاده کردهاند.
-
- دلیل دیگر تنوع مدل های ارزشیابی را می توان در پیدایش آن ها در موقعیت های متفاوت جستجو کرد.
-
- تفاوت در اهداف در نظر گرفته برای ارزشیابی، این که هدف ارزشیابی را اصلاح برنامه بدانیم یا آگاهی یافتن از میزان تأثیر برنامه.
- تأکید بر بخش خاصی از فرایند ارزشیابی(کیامنش، ۱۳۷۷ صص۲۶-۲۷).
به طور کلی دسته بندی های مختلفی از الگوهای ارزشیابی توسط علمای آموزش صورت گرفته است. ساده ترین دسته بندی را اسکریون پبشنهاد کردهاست. وی الگوهای ارزیابی را به تکوینی و پایانی تقسیم بندی میکند. پاپهام الگوها را به سه دسته تقسیم بندی میکند: الگوهای مبتنی بر تحقق هدف ها، الگوه های قضاوتی، الگوهای تسهیل تصمیم گیری، و نیز دسته بندی هفتگانه دانشگاه کالیفرنیا شامل الگوهای هدفگر، الگوهای تصمیم گرا، الگوهای پاسخ گویانه، الگوهای مبتنی بر طرح های تحقیق آزمایشی، الگوهای هدف آزاد، الگوهای مبتنی بر مدافعه، الگوهای کاربردگرا، هم چنین ورتن و ساندرز دسته بندی شش قسمتی شامل: الگوهای هدفگرا، الگوهای مدیریت گرا الگوهای مصرف کننده گرا، الگوی مبتنی بر نظر خبرگان، الگوی مبتنی بر مدافعه، الگوی طبیعت گرایانه و مشارکتی مطرح می نمایند.
“