وظیفهی تسویهی هزینهها برعهدهی بهرهبردار مستقل سیستم میباشد. از آنجایی که بهرهبردار مستقل سیستم، یک نهاد غیرانتفاعی میباشد، بنابراین نباید درآمدی را از فرایند هماهنگسازی برنامه ریزی تعمیر و نگهداری برای خود متصور باشد. همچنین، فرایند تسویهی هزینهها باید بیطرفانه اجرا شود و تضمین کند که تبعیضی بین بازیگران مختلف بازار قائل نمی شود و سطح رقابت در بازار را کاهش نمیدهد. مراجع [۱۴، ۱۹ و ۲۱]، روشهای مختلفی برای فرایند تسویهی هزینهها پیشنهاد کرده اند. روش پیشنهادشده در این نوشته، همانند روش ارائه شده در مرجع [۲۱] میباشد، اما ذکر این نکته ضروری است که روش ارائه شده در مرجع [۲۱]، درجه رضایت تولیدکنندگان را در بازهی ۱- تا ۱ نرمالیزه می کند، اما مواقعی که درجه رضایت منفی می شود مشکلاتی در فرایند تسویه به بار می آید، که این مرجع تکلیف فرایند تسویهی بازار در این حالت را روشن نکرده است. در این نوشته، برای حل این مشکل، شاخص محاسبهی درجه رضایت تغییر داده شده است، به طوریکه در بازهی ۰ تا ۱ نرمالیزه می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
براساس زمانبندی خروج نهایی، مجموع خالص پیشنهاد خرید تعمیرات پرداختی از سوی تولیدکنندگان به بهرهبردار مستقل سیستم ، را می توان مطابق رابطه (۳-۴۴) حساب کرد.
(۳-۳۱) |
همچنین درجه رضایت نهایی واحد را میتوان از طریق رابطه (۳-۴۵) تعیین کرد.
(۳-۳۲) |
بهرهبردار مستقل سیستم برای حفظ کفایت سیستم باید به مصرفکنندگانی که با قطع بار مواجه شده اند، غرامت پرداخت کند. کل غرامت را میتوان مطابق رابطه (۳-۳۳) بدست آورد [۲۰].
(۳-۳۳) |
که در آن می تواند نشاندهنده نرخ مالیات انرژی قطعشده[۹۹] (IEAR) و یا ارزش بار از دسترفته[۱۰۰] (VOLL) باشد. جبران باید به تولیدکنندگانی که در فرایند هماهنگسازی شرکت کرده اند، تخصیص داده شود. به علت خصوصیت غیرانتفاعی، بهرهبردار مستقل سیستم کل غرامت قطع بار را با کل درآمد بهدست آمده از تولیدکنندگان مقایسه می کند و هزینه احتمالی آنها را به صورت بیطرفانه تعیین می کند. این را میتوان در دو موردی که در ادامه میآیند، بررسی کرد [۲۰]:
مورد اول) اگر ، مقداری مازاد پس از پرداخت غرامت به مصرف کنندگان باقی خواهد ماند، که باید مطابق رابطه (۳-۴۷) بین تولیدکنندگان تقسیم شود.
(۳-۳۴) |
که در آن، ارزش برگرداندهشده به تولیدکننده میباشد. مطابق رابطه (۳-۳۴)، میتوان دید که ارزش برگرداندهشده به هر تولیدکننده متناسب پیشنهاد خرید تعمیراتش و همچنین متناسب با معکوس درجه رضایت متناظرش میباشد. به عبارت دیگر، واحدهای با درجه رضایت کمتر ارزش بازگشتی بیشتری را بهدست خواهند آورد.
مورد دوم) اگر ، پیشنهاد خرید تعمیرات برای جبران غرامت مصرف کنندگان کافی نمیباشند و تولیدکنندگان برای جبران آن باید هزینههایی اضافی را مطابق رابطه (۳-۳۵) متحمل شوند.
(۳-۳۵) |
رابطه (۳-۳۵) نشاندهنده این میباشد که غرامت پرداختی تولیدکنندگان متناسب با پیشنهاد خرید تعمیرات و درجه رضایت آنها میباشد. یعنی درصورت کمبود مالی برای جبران هزینه های قطعی بار، هر تولیدکنندهای که درجه رضایت بیشتری دارد، باید غرامت بیشتری را نسبت به دیگران برای جبران این کمبود پرداخت نماید.