در مرحله ارزیابی کمی کل سازه مدل گردیده ونقاط ضعف پروژه در برابر بار زلزله نمایان می گردد . در واقع توانایی ساختمان در برابر بار زلزله را ارزیابی می کند.سرفصلهای گزارش کمی بشرح ذیل می باشد: [۱۰]
-تعیین هدف بهسازی
-تحلیل خطروتعیین طیف طرح
-تهیه اطلاعات تفضیلی وضعیت موجود
-ارزیابی تفضیلی نیاز ساختمان به بهسازی
تهیه طرح بهسازی
بعداز اتمام این مراحل تعیین می شود که ساختمان ارزش بهسازی دارد یا باید تخریب شده و مجدداً ساخته شود. در این رابطه ارزش اقتصادی پروژه نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. بعنوان مثال ساختمانی در مرحله بعدی از بهسازی لرزه ای قرار میگیرد که هزینه بهسازی آنها کمتر از ۳۰% هزینه ساخت مجدد آن باشد. بعداز انجام ارزیابی چنانچه قابلیت بهسازی لرزه ای ساختمان قطعی شد طرح بهسازی آن به صورت دوگزارش ارائه میگردد. [۹]
-تهیه طرح مقدماتی
در این موارد یا اعضاء سازه موجود تقویت می گردد و یا سازه مقاومی طراحی می شود تا سازه موجود به آن تکیه کند.بعد از مقایسه و بررسی های لازم گزینه ایی انتخاب می شود که علاوه بر جوابگویی به نیازهای مقاومتی؛ ساده تر و با امکانات اجرایی محل سازگارتر و اقتصادی تر باشد.سرفصلهای این گزارش بشرح ذیل میباشد[۱۰]:
-بررسی راهکار بهسازی
-بررسی فنی واجرایی واقتصادی طرح مقدماتی گزینه های بهسازی
-انتخاب طرح برتر در تعامل با کارفرما باتوجه به گزارش مقایسه فنی-اقتصادی
-تهیه طرح تفضیلی
با توجه به بهترین روش انتخابی از مرحله قبل باید کلیه گزارشات ومدارک طرح تفضیلی آماده گردد.در این مرحله گزارشات طرح بصورت مبسوط مورد استفاده در طراحی قرار گرفته ونقشه های اجرایی بهمراه اسناد مناقصه تسلیم کارفرما میگردد.سرفصلهای این روش بشرح زیر می باشد. [۱۰]
-تهیه طرح تفضیلی براساس طرح مقدماتی برتر
-بهسازی اجزای غیر سازه ای
-تهیه نقشه های اجرایی طرح
-تهیه مشخصات فنی
-تحلیل اقتصادی
-تهیه برنامه زمانبندی پروژه
-تهیه اسناد مناقصه
شکل ۲-۱:نحوه فرایند مطالعات مقاومسازی[۱۰]
اجرای طرح بهسازی لرزه ای
با توجه به حساسیت بالای بهسازی لرزه ای جهت اجرای آن از پیمانکاران مجرب وکارازموده استفاده می گردد . این پیمانکاران باگذراندن کلاسهای آموزشی وتوجیهی ضمن آشنایی لازم با جزییات خاص این روش ؛گواهی صلاحیت مربوطه را نیز دریافت می نمایند..لازم به توضیح است جهت نظارت بر اجرا علاوه بر ناظر ؛ نماینده مشاور مطالعاتی نیز از جهت اینکه به کلیه جزییات و مراحل اجرا اشراف کامل دارد به عنوان ناظر مقیم در کارگاه حضور مییابد .قابل ذکر اینکه درمرحله برداشت اولیه ارزیابی کیفی و ارزیابی کمی آسیب پذیری ساختمان ؛تنها ۲۰% اتصالات سازه طبق دستورالعمل قابل سونداژ بوده و اطلاعات مربوطه در اختیار مشاور قرار می گیرد و بقیه اسکلت با نظر وتجربه مشاور مدل میگردد بنابراین در مرحله اجرا امکان تغییراتی دردیتایلهای اجرایی پیش خواهد امد که مستلزم هماهنگی با مشاور وتصمیم گیری در زمان اجرا می باشد که این مهم به عهده نماینده مشاور (ناظر مقیم )است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
انتخاب پیمانکارواجرای عملیات اجرایی از مهمترین فرایند مقاومسازی یک ساختمان آموزشی می باشد. علیرغم طولانی بودن روند مطالعات مقاومسازی باتوجه به محدود بودن زمان تعطیلی مدارس(حدودا"سه ماه تعطیلات تابستانی) مدت اجرا بسیار کوتاه می باشد که همین امر باعث می شود تا سازمان نوسازی مدارس در انتخاب پیمانکاران مجرب وآزموده بسیار تامل نماید.
تدوین الگوهای جدید در مقاومسازی مدارس ایران
بهسازی ساختمانهای آموزشی در کشور ایران یک ضرورت تاریخی است که اگر پاسخ مناسب به آن داده نشود درمقابل خداوند متعال و نسلهای آتی کشور که متاثر از این حادثه میگردند مسئول خواهیم بود.باتوجه به روند بسیار پر هزینه وزمانبر این پروسه در کشور سازمان نوسازی مدارس با همکاری پژوهشگاه زلزله تدوین وتوسعه الگوهای جدید در مطالعه ومقاومسازی مدارس رادر دستور کار خود قرارداد بطوریکه نتیجه مطالعات منجر به انتشار دستورالعمل بهسازی نسبی مدارس کشور (شماره ۳۰۱۶-۲/۱۰۲۸۹)ودستورالعمل کاربردی بهسازی لرزه ای مدارس آجری (شماره ۲۲۶۶-۲/۱۰۲۹۰)گردید.
بر اساس شناسنامه فنی چهار نوع اسکلت برای مدارس پیش بینی شده است.فلزی،بتنی،مصالح بنایی و سایر اسکلتها اعم از چوبی،سنگی و خشتی که فراوانی هر یک از انواع اسکلت در زیر نشان داده شده است. .
شکل ۲-۲:میزان درصد انواع اسکلت ساختمان مدارس[۸]
همانگونه که مشاهده می شود بالغ بر ۹۰ % مدارس موجود در کشور بنایی می باشند که آگاهی از این مسئله کمک شایانی به بهبود عملکرد لرزه ای این گونه فضاها خواهد داشت. [۸]
یکی از دلایل اساسی تدوین دستورالعملهای فوق آگاهی از این امر میباشد.
روش های ارائه شده در این دستورالعمل ها با رویکرد تسریع در عملیات طراحی واجرای بهسازی و کاهش احتمال تلفات جانی، خسارتها و هزینه های ناشی از تاخیر در عملیات بهسازی تدوین گردیده است.
هرچند که ممکن است در بخشهای مختلف این دستورالعمل کمبودهایی وجود داشته باشد، اماسازمان نوسازی مدارس روش های اتخاذ شده در این دستورالعمل را رویکردی جدی در مقاوم سازی و کاهش خطرپذیری ساختمانهای کشور به صورت سیستماتیک و نظامند میداند. و امیدوار است که با گسترش استفاده ازآن، روش های ارائه شده در این دستورالعمل در سالهای آتی مورد بازنگری قرار گرفته و نواقص و عیوب آن نیزمرتفع گردد. [۳]
راهکارهای ارائه شده توسط نوسازی مدارس بر۴ روش کلی خلاصه می شودکه دوروش آن در سال ۱۳۸۹به اجرا گذاشته شد واز دوروش باقیمانده ؛یک روش مراحل مطالعاتی خود را پشت سرگذاشته ویک روش به لحاظ اقتصادی رد شده است.
این راهکارها بشرح ذیل می باشد:
بهسازی نسبی مدارس کشور توسط دیوار برشی
در این روش با صرفنظر از مقاومت دیوارهای بنایی موجود در ساختمان ؛کلیه نیروی القایی زلزله توسط دیوار برشی مستقر در پیرامون ساختمان تحمل میگردد. طراحی دیوارهای برشی باتوجه به ابعاد ساختمان وپهنه بندی خطر زلزله در محل استقرار ساختمان ؛با بهره گرفتن از جداول ظرفیت دیوارهای برشی با ابعاد مختلف که پّیش از این طراحی شده ؛صورت می پذیرد.جداول طراحی وجزئیات اجرایی طرح در دستورالعمل مشخصات فنی وجزئیات تیپ اجرایی بهسازی لرزه ای مدارس کشور به روش دیوار برشی(دستوالعمل۱-۲۲۶۶)ارائه گردیده است.
شکل ۲-۳: دیتایل اجرایی بهسازی بروش دیوار برشی(دستوالعمل۱-۲۲۶۶)
بهسازی نسبی مدارس کشور به روش شاتکریت پیرامونی
در این روش مقاوم سازی کلیه دیوارهای پیرامونی ساختمان ضمن ایجاد شبکه تسلیح، بتن پاشی میشود.تسلیح و بتن پاشی دیوارهای پیرامونی میتواند از وجوه داخلی یا وجوه خارجی و یا ترکیبی از این دو صورت پذیرد.انتخاب هر یک از این دو بستگی به کیفیت معماری موجود ساختمان دارد که در قسمت های بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش های ارزیابی و ارائه طرح مقاوم سازی ساختمان در این روش با توجه به میزان صلبیت درتراز سقف تعیین میگردد.
در صورت وجود انسجام و صلبیت کافی در تراز سقف میتوان از مقاومت موجود دیوارهای بنایی صرف نظرگردد و مقاومت جانبی ساختمان به وسیله لایه های شاتکریت[۶] متمرکز شده در پیرامون ساختمان تامین گردد. فاصله آرماتورها و ضخامت لایه شاتکریت با توجه به حداقل ضوابط طراحی ارائه شده در دستورالعمل مشخصات فنی و جزئیات تیپ اجرایی بهسازی لرزه ای مدارس کشور به روش شاتکریت پیرامونی(دستورالعمل۲- ۲۲۶۶ ) تعیین خواهد شد.
شکل ۲-۴: دیتایل اجرایی بهسازی بروش شاتکریت پیرامونی(دستورالعمل۲- ۲۲۶۶ )
بهسازی نسبی مدارس کشور به روش ایجاد کلاس ایمن
در این روش با ایجاد یک چهارچوب فلزی در هر کلاس از ریزش آوار بر سر دانش آموزان جلوگیری مینماید.این روش با توجه به ملاحظات فنی واقتصادی به مرحله اجرایی نرسیده است.
روش های بهسازی مدارس کشور –روش تسلیح مغزه[۷]
در این روش کلیه فعالیتهای بهسازی خارج از ساختمان متمرکز استاین روش در ساختمانهایی که دارای ارزش تاریخی هستند ویا نیاز به حفظ کاربری ساختمان برای ساکنین در حین عملیات اجرایی مقاومسازی می باشد؛کاربرد فراوانی میتواند داشته باشد.نتایج کامل این روش در گزارش امکانسنجی طرح تسلیح مغزه ای در دیوارهای آجری در تابستان ۱۳۸۹ منتشر شده است.