ترتیبی
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز
ترتیبی
عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص
ترتیبی
عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبان عبور و مرور محصلان یا پلیس مدرسه
ترتیبی
عدم رعایت مقررات حمل بار
ترتیبی
کاهش تصادفات رانندگی
*تعریف مفهومی
تصادف رانندگی یا حادثه ترافیکی، به حواثی اطلاق میشود که در آن حداقل یک وسیلهٔ نقلیهٔ خیابانی با یک وسیلهٔ نقلیهٔ دیگر، یا با یک کاربر(استفادهکننده) راه دیگر، یا یک جسم ثابت در کنار جاده، ویا با خودرو دیگر که معمولاً آسیب مالی یا جانی در پی دارد، برخورد کرده باشد. کاهش تصادفات رانندگی، به معنای کاهش وقوع این سوانح نسبت به سال قبل می باشد.
*تعریف عملیاتی
کاهش تصادفات رانندگی به واسطه پرسش از افسران راهنمایی و رانندگی مورد سنجش قرار گرفته که به وسیله سوال زیر قابل سنجش است:
به نظر شما بعد از اجرایی شدن قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی و اعمال نمره منفی در گواهینامه رانندگان متخلف، تصادفات رانندگی تا چه اندازه کاهش داشته است؟
روش تحقیق و تکنیک جمع آوری اطلاعات
در علوم اجتماعی روش های متفاوتی برای تحقیقات علمی وجود دارد(مثل تحقیقات آزمایشی، مشاهده مشارکتی و…) که هر محقق با توجه به موضوع مورد بررسی و شرایطی که در آن قرار دارد، یک یا چند شیوه را برای بررسی موضوع مورد مطالعه انتخاب میکند. پژوهش حاضر نیز با توجه به شرایط و موضوع مورد بررسی، روش کمی مبتنی بر پیمایش(Survey Research) میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پیمایش روشی در تحقیق اجتماعی است که” بیکر” آنرا چنین تعریف میکند: توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونهای تصادفی و معرف از افراد آن جمعیت و پاسخ آنها به یک رشته سؤال. به بیان دیگر، روش پیمایشی که عام ترین نوع روش در تحقیقات اجتماعی بشمارمیآید، روشی برای گردآوری دادهها است که در آن از گروههای معینی از افراد خواسته میشود، به تعدادی پرسش مشخص، پاسخ دهند. این پاسخها مجموعه اطلاعات تحقیق را تشکیل میدهند(بیکر، ۱۹۶:۱۳۷۷). در تحقیقات پیمایشی علاوه بر توصیف، به تبیین پدیدهها نیز پرداخته میشود، بدین صورت که فرضیههایی ساخته شده و سپس به آزمون کشیده میشوند(دواس،۱۳۸۱: ۲۱) دواس نیز مشخصه پیمایش را شامل مجموعه ساختمند یا منظمی از دادهها میداند که آن را ماتریس متغیر بر حسب داده های موردی مینامد(دواس، ۱۳۸۱: ۱۴).
- واحد تحلیل
واحد تحلیل درپژوهش حاضر فرد انتخاب شده درجمعیت نمونه است.
-زمان و مکان
زمان انجام تحقیق سال ۱۳۹۳ و مکان اجرای آن شهر تهران میباشد.
– جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل دو گروه می باشد. افسران اخطاریه نویس منطقه یک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و رانندگان متخلف که نمره منفی در گواهینامه آنها درج شده است.
با توجه به اینکه قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی و اعمال نمره منفی از مورخ ۱۰/۰۲/۹۰ لازم الاجرا گردیده است، برابر اطلاعات سیستم اجرائیات در کلان شهر تهران در سال ۴۱۷ گواهینامه رانندگی دارای نمره منفی بیشتر از ۳۰ امتیاز می باشند که سبب ضبط گواهینامه شده بود و در سال ۱۳۹۲ این تعداد به ۹۵۴ جلد ارتقاء پیدا کرده که در مجموع ۱۳۷۱ جلد گواهینامه می باشد.بنابراین جامعه آماری اول این تحقیق، صاحبان گواهینامههایی هستند که در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ امتیاز منفی گرفته اند.
جامعه آماری دوم، افسران اخطاریه نویس منطقه یک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هستند که نسبت به حوادث ترافیکی اشراف کامل دارند.
– تعیین حجم نمونه
برای تعیین حجم نمونه با دراختیار داشتن جامعه آماری ازمعادله نمونهگیری کوکران که به قرارذیل است، استفاده شده است:
که دراین معادله:
- n حجم نمونه آماری P - نسبت وجود صفت درجامعه آماری=۵.
N – جمعیت جامعه آماری q- نسبت عدم وجود صفت درجامعه آماری= ۵.
۲t – سطح اطمینان= ۱.۹۶۲ d – سطح خطا= ۰۵.
بر اساس فرمول فوق با در اختیار داشتن آمار گواهینامههای دارای امتیاز منفی در شهر تهران، حجم نمونه به صورت زیر تعیین شده است:
حجم نمونه گروه دوم نیز بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران به صورت زیر تعیین شده است:
– روش نمونهگیری
در این پژوهش برای انتخاب نمونه ها در دو گروه از روش های متفاوتی استفاده شده است. با توجه به اینکه افسران اخطاریه نویس مکان مشخصی برای استقرار دارند، برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری تصادفی منظم استفاده شده است. در این روش، به کلیه افسران اخطاریه نویس یک کد اختصاص پیدا کرده است. سپس فاصله نمونهگیری به دست آمده و سپس بر اساس فاصله نمونهگیری به دست آمده، فرایند انتخاب نمونه ها آغاز شده است.
برای انتخاب رانندگان متخلف، بدلیل ساختار جامعه آماری از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده است. در این روش، هر یک از افراد جامعه آماری که به منظور انجام امور اداری، به سازمان مراجعه کردهاند، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و مصاحبه با آنان انجام شده است. علاوه بر آن،از نمونهگیری زمانی نیز استفاده شده است. بر این اساس به هر یک از ساعات کاری(۱۶-۸) یک کد اختصاص پیدا کرده و سپس دو کد به روش قرعه کشی انتخاب شده است. این دو کد زمان های مناسب برای انتخاب نمونه های تحقیق می باشند.کدهای انتخاب شده ساعت ۱۰ و ساعت ۱۳ می باشد.
الف- اعتبار پرسشنامه
یکی از روشهایی که میتواند منجر به اعتبار پرسشنامه گردد، قضاوت افراد آگاه و مطلع در زمینه مورد مطالعه میباشد، به همین منظور پرسشنامهها از نظر محتوا به رویت چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه، که سابقه پژوهش و مطالعه در زمینه موضوع پژوهش دارا میباشند، رسیده است.
شایان ذکر است از نظر محتوایی، پژوهشگر در خصوص طراحی سوالات پرسشنامه از بررسی متون و منابع و پژوهشهای مختلف انجام گرفته در رابطه با جرایم رانندگی و رفتارهای ترافیکی بهره برده است.
ب- پایایی[۲۰]پرسشنامه:
در این تحقیق به منظور تحلیل روایی سئوالات از روش آزمون«آلفای کرنباخ» استفاده شده است. ضریب آلفای کرنباخ برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، قضاوتها، عقاید و سایر مقولاتی که اندازه گیری آنها آسان نیست، به کار میرود. در واقع هدف از کاربرد آزمون آلفای کرنباخ این است که آیا همه گویه ها موضوع مورد نظر تحقیق را پاسخ میدهد یا نه؟ یا به بیان دقیقتر تا چه حد برداشت پاسخگویان از سؤالات یکسان میباشد. همچنین، برای تشخیص مناسب بودن گویه ها، از ضریبهبستگی تصحیح شده هر سئوال به کل سئوالات استفاده میشود و در مجموع سئوالاتی که همبستگی معناداری را با مجموع سئوالات دارند انتخاب، و سایر سئوالاتی که همبستگی معناداری را نشان نمیدهند، از لیست گویه ها حذف میگردند. در پژوهش حاضر، ابتدا پرسشنامه در بین بیست الی سی نفر توزیع گردیده و سپس با بهره گرفتن از ضریب«آلفای کرنباخ» سئوالات نهایی انتخاب شده است.جدول زیر میزان آلفای کرنباخ را برای شاخصهای تحقیق نشان میدهد: