نام متغیرها
تعداد
Kolmogorov-Smirnov Z
p.value
اشتیاق به برند
۳۸۴
۴۱۴/۱
۳۱۲/۰
شخصیت برند
۳۸۴
۵۱۱/۱
۲۰۱/۰
تصویر برند
۳۸۴
۹۹۲/۰
۲۸۷/۰
تبلیغات دهان به دهان
۳۸۴
۳۳۱/۱
۵۶۲/۰
۲٫ آزمون روایی و پایایی پرسشنامه
پیش از اطمینان نهایی از ابزارهای اندازهگیری و به کارگیری آن ها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن به کارگیری ابزارهای موردنظر و معتبر بودن آن پیدا کند. معیارهایی که برای آزمودن برازش ابزار پژوهش به کار میروند، عبارتند از روایی و پایایی(طبیبی و همکاران،۱۳۸۸، ۲۱۰).
۱-۲) روایی یا اعتبار
روایی تعییین میکند که یک ابزار اندازهگیری تا چه حد یک مفهوم خاص را اندازه میگیرد. روایی سؤالات پرسشنامه در این تحقیق توسط اساتید راهنما و مشاور و خبرگان مدیریت تأیید شده است.
۲-۲) پایایی یا قابلیت اعتماد
پایایی بدین معنی است که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد و پایدار است. پس از وارد کردن داده ها با بهره گرفتن از نرمافزارSPSS ضریب پایایی(آلفای کرونباخ) محاسبه گردید. فرمول محاسبه آلفای کرونباخ در ادامه آمده است:
ضریب آلفای کرونباخ:
n: تعداد سؤالات تست
: واریانس سؤال
: واریانس کل سوالات تست (بایزیدی و همکاران،۱۳۸۸، ۱۹۴).
مقدار ضریب آلفای به دست آمده از این روش برای گویه های پرسشنامه و کل سؤالات پرسشنامه بالاتر از ۰٫۷ میباشد که نشان از سازگاری بالای پرسشنامه است.
جدول ۱-۳: محاسبه ضریب آلفای کرونباخ
۰٫۹۰۷
۲۹
کل پرسشنامه
۸۷۹٫
۷۹۷٫
۷۰۱٫
۸۳۶٫
۹
۳
۳
۳
اشتیاق به برند
ارزش های نمادی متصور از برند
احتمال ذهنی خرید
ارزشهای لذت جویانه
۷۴۱٫
۷۲۹٫
۷۲۸٫
۸
۲
۲
۲
۲
شخصیت برند
صداقت
اشتیاق
صداقت
کمال
۸۱۳٫
۷۶۵٫
۸۷۹٫
۸۲۲٫
۹
۳
۳
۳
تصویر برند
خدمات
مناسب بودن
کیفیت
۸۹۰٫
۸۹۰٫
۳
۳
تبلیغات دهان به دهان
تبلیغات دهان به دهان
آزمون t
آزمون t یک آزمون پارامتری است که به منظور تعیین معناداری تفاوت میان دو میانگین به کار گرفته می شود:
آزمون t یک نمونه ای: سادهترین نوع آزمون تی است و تعیین میکند که آیا میانگین مشاهده شده در مقایسه با یک مقدار تعیین شده تفاوت دارد یا خیر.
آزمون t مستقل: این آزمون در هنگام مقایسه میانگینهای به دست آمده از از دوگروه افراد مستقل به کار میرود.
در این پژوهش از آزمون t یک نمونه ای به منظور محاسبۀ میانگین پاسخهای ارائه شده در مورد هر متغیر استفاده شده است.
.۴ تحلیل عاملی
به منظور پی بردن به متغیرهای زیربنایی یک پدیده تا تلخیص مجموعهای از داده ها از روش تحلیل عاملی[۵۸] استفاده میشود. داده های اولیه برای تحلیل عاملی، ماتریس همبستگی بین متغیرهاست. ماتریس کواریانس در تحلیل عاملی با ۲ هدف متفاوت میتواند تحلیل شود: هدف اکتشافی[۵۹] و هدف تاییدی[۶۰]. در صورتیکه محقق درباره تعداد عاملهای خصیصهها فرضیهای نداشته باشد، تحلیل عاملی اکتشافی انجام میشود. تحلیلهای عاملی تاییدی که هدف پژوهشگر تأیید ساختار عاملی ویژهای میباشد، درباره تعداد عاملها به طور آشکار فرضیهای بیان میشود و برازش ساختار عاملی مورد نظر در فرضیه با ساختار کواریانس متغیرهای اندازهگیری شده (مشاهده شده) مورد آزمون قرار میگیرد. همچنین تحلیل عاملی در این تحقیق با توجه به نمونه بودن آزمودنیها و متغیرها، از نوع توصیفی میباشد. ماتریس داده هایی که روی آن ها تحلیل عاملی صورت میگیرد باید دارای ویژگیهایی باشد از جمله آن ها اینکه برای هر متغیر ۵ تا ۱۰ نمونه و به طور کلی در مجموع تا حداکثر ۳۰۰ نمونه توصیه شده است. ویژگی دیگر شاخص رابطه است که معمولترین آن ضریب همبستگی پیرسون میباشد که مفروضه اصلی در محاسبه آن وجود توزیع دو متغیری نرمال است. معنی داری ماتریس کواریانس ویژگی مهم دیگر است که از طریق آزمون کای-دو بارتلت صورت میگیرد. معنی دار بودن مربع کای و آزمون بارتلت حداقل شرط لازم برای انجام دادن تحلیل عاملی است (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵).
تحلیل عاملی تاییدی
تحلیل عاملی تاییدی[۶۱] بسط تحلیل عاملی معمولی است و یکی از جنبههای مهم مدل معادلات ساختاری یا SEM است. در این روش فرضیههای معینی در باره بارهای عاملی و همبستگیهای متقابل بین متغیرها مورد آزمون قرار میگیرد. تحلیل عاملی تاییدی (CFA) اساسا یک روش آزمون فرضیه است، و بر این مفروضه متکی است که پژوهشگر در باره اینکه مؤلفه متغیرهای مکنون چیست اندیشهای دارد، یعنی به دنبال یافتن متغیرهای مشاهدهگر (نشانگر) نیست. مدل یابی معادلات ساختاری این مطلب را که آیا نشانگرهایی که برای معرفی سازه یا متغیر مکنون برگزیده شده است، واقعا معرف ان هستند یا خیر، میآزماید و گزارش میدهد که متغیرهای مشاهدهگر انتخابی با چه دقتی معرف یا برازنده متغیر مکنون میباشند (هومن، ۱۳۸۴).
.۶ مدل معادلات ساختاری یا SEM
یکی از قویترین و مناسبترین روشهای تجزیه و تحلیل در تحقیقات، تجزیه و تحلیل چند متغیره است. این تجزیه و تحلیل به یکسری روشهای تجزیه و تحلیل اطلاق میشود که ویژگی اصلی آن ها تجزیه و تحلیل همزمان K متغیر مستقل و N متغیر وابسته است. تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس یا مدلسازی علی یا مدلهای معادلات ساختاری، یکی از اصلیترین روشهای تجزیه و تحلیل ساختار داده های پیچیده است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، “تاثیرات همزمان” متغیرها را به هم نشان میدهد (عادل، ۱۳۷۵). برای بررسی روابط علی بین متغیرها به صورتی منسجم در دهه اخیر کوششهای بسیار صورت گرفته است. یکی از این روشهای جدید، مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است. از این روش به عنوان مدل علی و تحلیل ساختار کواریانس یاد شده است. از طریق این روش میتوان قابل قبول بودن مدلهای نظری را در جامعه های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی غیر آزمایشی و آزمایشی آزمود (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵).