پایان نامه کارشناسی ارشد آقای فرید رضا آیت الهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، زمستان ۱۳۸۶
محقق در این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی عواملی که بر رفتار خریداران کیتهای تک مرحلهای موثر است پرداخته است و عوامل محصول و مشخصات عرضه کننده به عنوان عوامل اصلی پژوهش و عوامل قیمت، کیفیت، شرایط پرداخت وجه کالا و شرایط تحویل کالا به عنوان معیارهای فرعی در نظر گرفته شدهاند. فرضیه های زیر در این تحقیق مطرح شدهاند:
۹۰
کیفیت به عنوان یکی از عوامل محصول بر تمایلات خرید مصرف کنندگان کیتهای تک مرحلهای تشخیص طبی موثر است.
قیمت به عنوان یکی از عوامل محصول بر تمایلات خرید مصرف کنندگان کیتهای تک مرحلهای تشخیص طبی موثر است.
شرایط پرداخت وجه کالا به عنوان یکی از عوامل محصول بر تمایلات خرید مصرف کنندگان کیتهای تک مرحلهای تشخیص طبی موثر است.
شرایط تحویل به عنوان یکی از عوامل محصول بر تمایلات خرید مصرف کنندگان کیتهای تک مرحلهای تشخیص طبی موثر است.
عامل قیمت موثرترین عامل بر تمایلات خرید مصرف کنندگان کیتهای تک مرحلهای تشخیص طبی موثر است.
محقق در این پژوهش از یک جامعه آماری ۴۰۰ نفری تعداد ۱۳۲ نفر را به عنوان حجم نمونه انتخاب کرده و با توزیع پرسشنامهای به شکل لیکرت ۵ تایی مشخص شد هر چهار عامل با احتمال ۹۹% بر رفتار خریداران موثر هستند. همچنین محقق به منظور اولویت بندی این عوامل پرسشنامهای را در بین ۳۰ نفر از خبرگان این صنعت توزیع کرده و با بهره گرفتن از مدل AHP به رتبه بندی این عوامل اقدام نموده است. نتایج بیانگر آن بودند که عوامل قیمت با میانگین وزنی ۹۱/۳۱، کیفیت با میانگین وزنی ۶۹/۲۳، شرایط تحویل با میانگین وزنی ۶۵/۲۱ و شرایط پرداخت وجه کالا با میانگین وزنی ۷۵/۲۲ به ترتیب از بیشترین اهمیت در نزد خریداران برخوردار هستند.
*عوامل تعیین کننده ابزاری و ارتباطی در رضایت مشتریان در بازارهای صنعتی
Journal of Business Research, Alhassan & Abdull _Muhim (2005)
محقق در این پژوهش به این نکته اشاره میکند که با اینکه عوامل موثر و مهم در عملکرد عرضه کننده مرتبط با وظایف محوری بازاریابی (عوامل ابزاری) و عواملی که با جو روابط بین عرضه کننده و مشتری در ارتباطند (عوامل ارتباطی) هر دو تا به حال به طور جداگانه به عنوان عوامل موثر بر رضایت مشتری در بازارهای صنعتی مورد بررسی قرار گرفتهاند اما در مورد اثرات مشترک آنها کمبودی مشاهده میشود و پژوهشگر در این تحقیق بر آن است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. محقق در این تحقیق دو فرضیه را بیان کرده که عبارتند از:
فرضیه ۱: میزان رضایت مندی مشتریان صنعتی، ارتباطی مستقیم با رضایت آنها از محصول، قیمت و کانالهای توزیع دارد.
فرضیه ۲: میزان رضایت مندی مشتریان صنعتی، ارتباطی مستقیم با میزان ارتباط عرضه کننده دارد.
۹۱
صنعت مورد مطالعه در این تحقیق شامل شرکتهای خریدار تجهیزات سنگین در کشور عربستان هستند.
حجم نمونه این تحقیق شامل ۲۸۲ شرکت می باشد. محقق برای جمع آوری داده ها در این تحقیق از روش میدانی و توزیع پرسش نامه استفاده نموده است و براساس نتایج تحقیق فرضیه های تحقیق تایید شدند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
* مدل سازی رضایت مشتری در شرکتهای خدماتی رهنی
International Journal of Bank Marketing, Micheal Anderson; Viggo Host (2004)
در این تحقیق یک تجزیه و تحلیل در رابطه با اثرات قیمت و کیفیت خدمات بر رضایت و وفاداری مشتریان انجام میگیرد. بحث مهم این تحقیق آن است که اثرات جداگانه قیمت و خدمات بر رضایت مشتری بررسی میشود. درواقع این تحقیق با هدف بررسی اهمیت نسبی کیفیت خدمات و قیمت خدمات بر رضایت مشتری و نقاط ارتباطی آنها برای رسیدن به وفاداری شکل گرفته است. فرضیه های این تحقیق به شرح ذیل است :
فرضیه ۱: رضایت مشتری تابعی صعودی از کیفیت خدمات است.
فرضیه ۲: رضایت مشتری تابعی صعودی از قیمت خدمات است.
فرضیه ۳: رضایت مشتری تابعی صعودی از رضایت مشتری است.
صنعت مورد مطالعه در این کشور شرکتهای بزرگ خدمات رهنی در کشور دانمارک است و حجم نمونه مورد بررسی ۱۲۸ شرکت میباشد. یافته های این تحقیق را میتوان به شرح ذیل برشمرد:
الف) ۵ شاخص مهم برای کیفیت خدمات که عبارتند از:
واقعی و محسوس بودن خدمت
قابلیت اعتماد و پایایی خدمت
کمک به مشتریان از روی علاقه و فراهم نمودن خدمات سریع
تضمین خدمات
همدلی و احساس یگانگی
ب) رقابتی بودن قیمت به همراه دو عامل تضمین خدمات و قابلیت اعتماد به خدمات نیز عامل موثری در افزایش سطرح رضایت مشتری است.
۹۲
ج) به این خاطر که هزینه های یافتن یک مشتری جدید چندین برابر حفظ مـشتریان قدیمی است بنابراین شرکتهای خدمات رهنی باید برنامههای بازاریاب و بهبود ارتباط با مشتریان قدیمی و کنونی را داشته باشند.
۹۳
فصل سوم
روش تحقیق
۹۴ ۳-۱- مقدمه
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی، به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. در بین شیوه های گوناگون برای شناخت، شیوه های علمی مورد نظر است و چنین شیوههایی جز با اتخاذ روش های دقیق میسر نیست. در ادامه به چنین تعریف از واژه «تحقیق» اشاره میشود:
تحقیق، یعنی کار منظم و پیگیر در کشف و فهم، که به نظریهای برای تعمیم منتهی شود (Senge, 1977, 42).
پژوهش علمی، بررسی نظام یافته، کنترل شده، تجربی و انتقادی در مورد پدیده های طبیعی است که روابط احتمالی بین این پدیده ها به وسیله نظریه و فرضیه هدایت میشوند (کرلینجر، ۳۱, ۱۳۷۴).
تحقیق عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونهای منظم و منسجم و براساس روش های عینی و غیرشهودی، به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن (ونوس و دیگران، ۱۳۷۵، ۱۵).
تحقیق، مجموعه فعالیتهای منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است. در درستترین شکل تحقیق واجد دو شرط کنترل دقیق و نمونه گیری صحیح است. (دلاور، ۱۳۷۴، ۲۶).
۳-۲-روش تحقیق
روش، معادل فارسی برای واژه “Method” به معنی معین کردن گامهایی است برای رسیدن به هدفی، که این گامها می باید با نظمی خاص برداشته شوند. روش علمی بسته به اینکه هدف از علم، تسلط بر طبیعت باشد یا کشف حقیقت، متفاوت است. روش های علمی ویژگیهای خاصی دارند که اساسیترین آنها عبارتند از: انتظام[۱۲۲]، عقلایی بودن[۱۲۳]، روح علمی [۱۲۴] و واقعیت گرایی [۱۲۵] (خاکی، ۱۳۸۴، ۱۹۴).
از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متن علمی استنباط میشود. این استنباطها گاه دارای همپوشانی ها و وابستگیهایی هستند. در این پژوهش از روش تحقیق به عنوان فرایندی نظام مند برای یافتن راه حل یک مسئله استفاده میشود و براین اساس روش تحقیق را میتوان به اینگونه تعریف کرد: «مجموعهای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات» (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۰۱).
این تحقیق برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی[۱۲۶] است. تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریهها، قانونمندیها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین میشوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار میگیرد. این نوع تحقیقات بیشتر بر موثرترین اقدام تاکید دارند و علتها را کمتر مورد توجه قرار میدهند. این تاکید بیشتر به واسطه آن است که تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت میشوند (بازرگان و دیگران، ۱۳۷۶، ۷۹).
این تحقیق برحسب روش از نوع تحقیقات توصیفی[۱۲۷] میباشد. هدف از اینگونه تحقیق پاسخ گویی به پرسشهایی مانند «چقدر؟»، «چه کسی؟» و «چه اتفاقی دارد میافتد؟» است. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود توجه دارد. این تحقیق شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه میشود.
تحقیق توصیفی چیزی بیشتر از تهیه سوالات و ارائه پاسخهای صرف است و از آنجایی که معمولاً سوالاتی مطرح میشود که قبلا پرسیده نشده است، باید وسایل یا ابزارهایی برای این مطالعات خاص به وجود آید، ایجاد وسیله یا ابزار نیاز به مهارت و زمان دارد و یک امر اتفاقی یا عادی نیست. هرچند دراین تحقیق معمولا از پرسشنامه استفاده میشود، اما فنون دیگری از قبیل مصاحبههای ساختارمند، مشاهده و تحلیل محتوا و… هم به کار میروند (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۱۰).
۳-۳- جامعه آماری و نمونه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (نراقی و دیگران، ۱۳۷۳، ۱۷). در این تحقیق، جامعه آماری شامل کلیه مدیران ومتخصصان ماشین آلات راهسازی در سطح شهر تهران است که در پروژه های عمرانی از ماشین آلات راهسازی استفاده میکنند.
در صدر هر مطالعه یا تحقیقی این سوال مطرح است که اندازه نمونه چقدر باشد. این سوال موضوع مهمی است و هرگز نباید آن را کوچک شمرد. انتخاب نمونهای بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نظر سبب اتلاف منابع میشود، درحالی که انتخاب نمونه های خیلی کوچک، اغلب پژوهشگر را به نتایجی سوق میدهد که فاقد استفاده عملی است. فرمول تعیین اندازه نمونه به نوع نیاز بستگی دارد (آذر و مومنی، ۱۳۸۵، ۷۰).