ج: کوشش و پشتیبانی مدیریت در زمینه مدیریت مشارکتی و بهره وری.
۳- بهبود در بکارگیری رهاوردهای فناورانه
الف: استفاده از ماشین آلات و تجهیزات بهتر و سرمایه گذاری بیشتر در تجهیزات و ماشین آلات.
ب: اهمیت دادن و استفاده از قدرت نوآوری و خلاقیت کارکنان و پژوهشهای کاربردی آنها
ج: تحولات و پیشرفت فنی و دگرگونیهای فناورانه
د: استفاده صحیح و کامل تجهیزات فنی و فناوریها
ه: ایجاد واحدواحدهای تحقیق و توسعه و اهمیت به جا یگاه آنها
ط: تغییر دگرگونی در فرایند ساخت و عملکرد سیستم و بهبود شیوهها و فنون مهندسی صنایع.
ی: استفاده از تدابیر ارگونومی (مهندسی انسانی یا دانش هماهنگ سازی میان انسان، محیط و ماشین) به منظور سلامتی، شادابی، رفاه و ایمنی کودکان.
۲-۱۷)پیشینه تحقیق :
در زﻣﻴﻨﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻧﺴـﺎﻧﻲ در اﻳـﺮان و ﺟﻬﺎن ﺗﺎﻛﻨﻮن ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت زﻳﺎدی اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻫﺪف واﺣﺪ ﻫﻤـﻪ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اوﻟﻮﻳﺖ ﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﻣﺘﻨﺎﺳـﺐ ﺑـﺎ ﻫـﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ارﺗﻘﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻬﺮه وری ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻠﻜﻲ و ﻫﻤﻜﺎراﻧﺶ [۲۷]در ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﺎ ﺑﻬﺮه وری در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﻣﻨﺘﺨـﺐ داﻧﺸـﮕﺎه ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻲ ﻣﺎزﻧﺪران از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮان ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن، ﺣـﺎﻛﻲ از ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺎﻻی ﻣﺘﻐﻴﻴﺮﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ وﺗﺠﻬﻴﺰات ﭘﺰﺷـﻜﻲ ﺑـﺮ ﺑﻬﺮه وری ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﻼءاﻟﻤﻠﻜـﻲ و ﻫﻤﻜﺎران در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ای ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﺷـﻨﺎﺧﺖ و ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪ راﻫﻬـﺎی اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﻬﺮه وری ﻧﻴـﺮوی اﻧﺴـﺎﻧﻲ در داﻧﺸـﮕﺎه ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻲ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ درﻣـﺎﻧﻲ ﺳـﻤﻨﺎن ﺿـﻤﻦ اﻧﺠـﺎم ﻳـﻚ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ-اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﺑﺮ روی ۲۰۰ ﻧﻔﺮ از ﻛﺎرﻛﻨـﺎن اداری ﻣـﺎﻟﻲ و ﺑﻬﺪاﺷــﺘﻲ درﻣــﺎﻧﻲ ﻋﻮاﻣــﻞ ﻣــﺎدی اﻧﮕﻴــﺰش، آﻣــﻮزش و ﺳــﺎﺧﺘﺎرﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ را ﺟﻬـﺖ اﻓـﺰاﻳﺶ ﺑﻬـﺮه وری ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﻧﻤﻮدﻧـﺪ[۲۸]. ﻃﺒﻴﺒﻲ و ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻴﺎن ﻧﻴﺰ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺧﻮد ﺿـﻤﻦ ﺑﺮرﺳـﻲ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﻴـﺰان ﺑﻬـﺮه وری ﻧﻴـﺮوی اﻧﺴـﺎﻧﻲ در ﺑﻴﻤﺎرﺳـﺘﺎن ﻫـﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺷﻴﺮاز اذﻋﺎن داﺷﺘﻨﺪ ﺑﻬﺮه وری ً ﺻﺮﻓﺎ ﺗـﺎﺑﻊ وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی ﻓﺮدی ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺳـﺎزﻣﺎن و ﻣﺤـﻴﻂ ﻧﻴـﺰ واﺑﺴـﺘﻪ اﺳﺖ[۲۹]. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﻴﺮی و ﺣﺠﺎزی[۳۰] [۳۱]ﻧﻴﺰ ﺣﺎﻛﻲ ازآن اﺳﺖ ﻛﻪ ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﻣﻮﺛﺮ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻬﺮه وری را اﻓﺰاﻳﺶ دﻫﺪ وﻫﺮ ﭼﻘﺪر ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر از آﻣﻮزش ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻬﺒـﻮد در ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻘﺪار ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﻴﺸـﺘﺮی ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺧﺎرﺟﻲ ﻧﻴـﺰ اﻟـﻴﺲ و دﻳـﻚ[۳۲] در ﺗﺤﻘﻴﻘـﺎت ﺧــﻮد ﺑــﻪ اﻳــﻦ ﻧﺘﻴﺠــﻪ رﺳــﻴﺪﻧﺪ ﻛــﻪ ﺑﻜــﺎرﮔﻴﺮی ﺳــﺒﻚ رﻫﺒــﺮیﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﺑﺮای ﻛﺎرﻫﺎی ﮔﺮوﻫﻲ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﻬﺮه وری ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻟﺒﺘﻪ در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻛﻴﻢ[۳۳] ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋـﺎت و ارﺗﺒﺎﻃـﺎت ﺑﺮ ﺑﻬﺮه وری ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ارزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ. راﻳﺖو ﻫﻤﻜﺎراﻧﺶ [۳۴] ﻧﻴﺰ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧـﻮد در ﻛﺸـﻮر ﭼـﻴﻦ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﻬﺮهوری ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻋﻨﺼﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰش ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﻬﺮه وری ﻣﻮﺛﺮ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﻤﻮدﻧﺪ.
فصل سوم:
روش تحقیق
کلیات تحقیق
۳-۱) مقدمه
منظور از روش علمی تحقیق مجموعه قواعد و رویهای است که محقق برای جمعآوری حقایق و واقعیتها دنبال می کند تا آنها را تفسیر و تبیین و اثبات نماید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در فصل پیشرو، روش شناسی تحقیق، طرح های تحقیق، ابزارهای گردآوری اطلاعات و ویژگی های آن، روش های تجزیه و تحلیل داده ها و روابط بین متغیرهای تحقیق مطرح گردیده و پایایی و روایی کار تعیین میگردد.
۳-۲ ( روش تحقیق[۳۵]:
در تحقیقات مختلف، متناسب با نوع و موضوع تحقیق، روشهای متناسب کاربرد دارد. به طور کلی روشهای تحقیق با توجه به دو معیار هدف و روش گردآوری داده ها تقسیم بندی میشوند. پژوهشها را به طور عمومی بر حسب کاربرد آنها به سه نوع پژوهشهای بنیادی، کاربردی و علمی تقسیم می کنند. همچنین انواع تحقیق را بر اساس روشهای گردآوری اطلاعات به روشهای تحقیق توصیفی، تاریخی، تحلیل و محتوا، آزمایشگاهی، همبستگی و پیمایشی تقسیم بندی می کنند(خاکی، ۱۳۸۲ :۲۰۸ ). علاوه بر تقسیم بندیهای فوق، تقسیم بندی دیگر بر مبنای ماهیت داده ها میباشد که بر این اساس، پژوهشها را میتوان به دو دستهی کمی و کیفی تقسیم نمود .
با توجه به اینکه طبقه بندی روشهای پژوهش از دیدگاه های گوناگون می تواند انجام گیرد، پژوهشگر با در نظر گرفتن موضوع و زمان پژوهش، همزمان می تواند از یک یا چند روش استفاده کند.
از اینرو ، با توجه به تقسیم بندی های ذکر شده، روش تحقیق حاضر به صورت زیر است:
-
- روش تحقیق بر اساس هدف: روش تحقیق حاضر کاربردی است، زیرا نتایج بدست آمده را بلافاصله پس از اتمام آن میتوان به کار بست. به عبارت دیگر دارای نتایج کاربردی است،
چرا که با توجه به این نتایج ، می توان مسائل و ابهامات پیش رو را حل نمود.
-
- روش تحقیق بر اساس روش گردآوری اطلاعات : روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است. زیرا روش پیمایشی به منظور جمع آوری اطلاعات درباره موضوعاتی که گروهی از مردم چه می دانند، چه فکر می کنند یا چه کاری انجام می دهند، اجرا می شود و هدف آن توصیف، تبیین و کشف روابط پدیده هاست(دلاور، ۱۳۷۴: ۱۳۷). با توجه به تعریف از آنجا که اطلاعات از طریق نظرسنجی گردآوری شده است، روش تحقیق حاضر با روش پیمایشی مطابقت دارد ، چرا که با توجه به شرایط فعلی می توان به امور جاری و به ویژه مسائل و مشکلات آینده رسیدگی کرد.
-
- روش تحقیق بر اساس ماهیت داده ها : به لحاظ ماهیت داده ها روش تحقیق حاضر ، کمی-کیفی است ، به این دلیل که در این تحقیق، هم مفاهیم بصورت توصیفی بیان می شوند و هم می توان نتایج را بصورت داده و ستانده های آماری ملاحظه نمود.
در قسمت اول پایان نامه از روش کتابخانه ای و با توجه به تحقیقاتی که قبلا” انجام گرفته و کتاب های موجود در زمینه تحقیق استفاده شده و در قسمت دوم از روش میدانی و با بهره گرفتن از پرسشنامه و مشاهده جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۳ ( جامعه آماری پژوهش :
جامعه آماری یا آزمودنی[۳۶] ، عبارت است از گروهی از افراد یا اشیا ( آزمودنیها ) که در خاصیتها یا ویژگیهای مورد پژوهش مشترک میباشند و با هدف و موضوع پژوهش ارتباط دارند.
منوط به اینکه تحقیق حاضر دارای رویکردی فرهنگی میباشد، و با توجه به اینکه موزهها یکی از بهترین نمایندگان فرهنگی جوامع میباشند، بنابراین جامعه آماری پژوهش جاری ، شامل کارشناسان و مدیران سازمان تامین اجتماعی استان قم است
۳-۴ ( روش نمونه گیری[۳۷]:
نمونه گیری فرایند گزینش و انتخاب تعدادی از اعضای جامعه است، طوری که بررسی نمونه و درک خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای نمونه، قادر به تعمیم خصوصیات یا ویژگیها به عناصر جامعه باشد. ویژگیهای جامعه از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس جامعه به عنوان پارامترهای جامعه مطرح هستند
بنابراین روش نمونه گیری باید به گونه ای باشد که اطمینان حاصل شود نمونه در واقع نماینده جامعه است. هر قدر نمونه نمایندگی جامعه را بیشتر داشته باشد، بیشتر میتوان نتایج حاصله را به جامعه تعمیم داد.
برای این منظور دو شرط اساسی در نمونه گیری باید رعایت گردد: اول اینکه تمام افراد جامعه آماری شانس یکسانی را برای انتخاب شدن به عنوان نمونه آماری داشته باشند و دوم اینکه تعداد نمونه کافی انتخاب شود.
روش نمونه گیری در پژوهش جاری تصادفی طبقهای[۳۸] است که در آن جامعه آماری ابتدا به طبقه های معنیدار تقسیم شده و سپس آزمودنیها از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب میشوند.
۳-۵( حجم نمونه[۳۹]:
همانطور که گفته شد روش نمونه گیری و اندازه حجم نمونه بایستی به گونه ای باشد که بتوان طرح نمونه گیری را به کل جامعه آماری تعمیم داد. برای این منظور باید به پارامترهای دقت و اطمینان در نمونه توجه نمود. دقت به نحوه ارتباط نزدیک برآورد ما به ویژگیهای واقعی جامعه اشاره دارد. دقت تابعی از تغییرپذیری توزیع میانگین نمونه است. یعنی اگر نمونههای مختلف از یک جامعه انتخاب و میانگین هر کدام را محاسبه کنیم، معمولا پی خواهیم برد که همه متفاوتند و به صورت نرمال توزیع شده اند و از نوعی پراکندگی برخوردارند. هر چه میزان این پراکندگی یا تغییرپذیری کوچکتر باشد، میانگین نمونه به میانگین جامعه نزدیکتر خواهد شد. بنا براین در تبیین تعداد نمونه به پارامترهای دقت و اطمینان بایستی توجه نمود. به عبارت دیگر اندازه نمونه بایستی به گونه ای انتخاب گردد که در سطح اطمینان مورد نظر حداکثر مقدار خطا در سطح قابل قبول باشد.
در این تحقیق جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است . از آنجا ییکه درتحقیق حاضر جامعه آماری مشخص و مقیاس داده ها از نوع کیفی هستند،از فرمول زیر برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است (دلاور،۱۳۸۳ ،ص۷۱ ):
(n:حجم نمونه /N: جامعه آماری /p : نسبت موفقیت در جامعه آماری / : نسبت عدم موفقیت در جامعه آماری / : دقت برآورد ).
بنابراین حجم نمونه تحقیق برابر است با :
همانگونه که در فرمول دیده می شود ، حجم نمونه تقریبأ برابر است با ۱۷۵ نفر که به صورت تصادفی از بین جامعه آماری تحقیق انتخاب می گردند .
۳-۶) آزمون T-Student :
در این پژوهش جهت شناسائی موانع بهره وری نیروی انسانی از آزمون T استفاده شده است. علت استفاده از این روش این است که انحراف معیار جامعه مشخص نیست لذا از آزمون z نمیتوانیم استفاده کنیم[۴۰]. تذکر این نکته ضروری است که براساس قضیه حد مرکزی وقتی اندازه نمونه از ۳۰ بیشتر باشد، نتیجه آزمون t با آزمون z تقریباً یکی خواهد بود به طوری که رابطه زیر برقرار است[۴۱].
آزمون t یک نمونهای تفاوت میانگین نمرات کل یک گروه را با یک عدد یا شاخص معین (که در اینجا وضعیت مطلوب میباشد) را بررسی میکند[۴۲].
آماره آزمون t به شرح ذیل میباشد:
و