پاداشها (داخلی یا خارجی)
عملکرد
ارزش
تلاش
تجمیع مدلهای اصلاح شده مشخصههای شغلی و انتظار
نتیجهگیری
همانطور که قبلا بیان شد، هدف از این تحقیق معرفی یک مدل جامع برای سنجش انگیزش است که از یک طرف بتواند بر اساس پیشنهاد بونگ هر دو گرایش شناختی و جامعه شناختی را در بر بگیرد و از طرف دیگر نظریه های مطروح در حوزه انگیزش را پوشش دهد. مورد اول از طریق تجمیع دو مدل انتظار بر پایه روانشناختی و مشخصههای شغلی بر پایه جامعه شناختی تحقق یافت. اما در خصوص مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که مدل جدید شامل میزان گستردهای از پاداشهای داخلی و خارجی به همراه سطوح اهمیت و رضایتمندی از آنهاست که این خود موید تاثیر نظریه های محتوایی در مدل است. به طور مثال یک کارمند که به حقوق و مزایا و سایر پاداشهای خارجی نسبت به پاداشهای داخلی نیاز بیشتری دارد، در واقع در سطح پایینی سلسله مراتب نیازهای مازلو قرار دارد. در حالت دیگر اگر کارمندی به دنبال اختیار بشتری در کار خود میباشد، در واقع در بالاترین سطح سلسله مراتب نیازهاست. همچنین بنابر نظریه دو عاملی هرچند پاداشهای خارجی به رضایت و انگیزش منجر نمیشوند، ولی ضروریند و در طرف مقابل این پاداشهای داخلی هستند که میتوانند موجبات رضایت و انگیزش در کارمند را فراهم سازند. در مدل جدید نیز همانطور که بیان شد هم پاداشهای داخلی گنجانده شده و هم پادشهای خارجی اما با این تفاوت که مدل نگاه یکسانی به هر دو نوع پاداش برای رضایت و انگیزش کارکنان دارد. بر این اساس با فرض اینکه نظریه هرزبرگ درست است، در مدل جدید پاداشهای داخلی از اهمیت بیشتری نسبت به پاداشهای خارجی برخوردار بوده و به همان نسبت نیز انگیزش داخلی نسبت به انگیزش خارجی موثرتر است[۸].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نظریه های فرآیندی نیز به وضوح در مدل جدید دیده شده اند. نظریه ارزیابیشناختی به طور کامل در مدل گنجانده شده است. این نظریه عوامل برانگیزاننده را بر دو نوع پاداشهای داخلی و خارجی میداند و معتقد است که محتوای کار یک کارمند به لحاظ پاداشهای داخلی و چه از دید پاداشهای خارجی باید برانگیزاننده باشد[۲۰و۴۰].
نظریه هدفگذاری نیز به خوبی در مدل دیده شده است. متغرهایی نظیر چالش برانگیز بودن کار، مشارکت کارکنان در هدفگذاری،بازخورد از عملکرد و … همه در مدل جدید وجود دارند. در انتها در خصوص نظریه برابری که جز نظریات مهم در حوزه فرآیندی است باید به این نکته اشاره کرد که هرچند مبانی نظری آن در مدل به صورت واضح و روشن دیده نمی شود، لیکن در پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق حاضر سوالاتی در رابطه با این نظریه مطرح شده است و از کارکنان خواسته شده تا نظر خود را در خصوص میزان پاداشهای دریافتی و … در مقایسه با سایر همکاران خود در شرکت و سازمانهای مشابه ذکر کنند.
در فصل آتی ضمن اصلاح و معرفی مدل جامع سنجش انگیزش کارکنان، به تشریح تکنیکهای آماری مورد استفاده در این تحقیق خواهیم پرداخت.
روش تحقیق و ارائه مدل
مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ماست. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شدهاند که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روش علمی[۵۶] استفاده شود [۲۱]. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است [۲۲].
در این فصل ابتدا روش تحقیق، دادهها و متغیرهای تحقیق ارائه خواهد شد. پس از آن جامعه و نمونه اماری تحقیق بیان خواهد شد. سپس ساختار ابزار اندازهگیری و همچنین نحوه سنجش روایی و پایایی ابزار اندازهگیری ارائه خواهد شد. پس از آن روش توزیع پرسشنامهها و روش تجزیه و تحلیل دادهها ارائه خواهد شد.
روش تحقیق
روش تحقیق[۵۷] را بر اساس دو معیار یعنی بر حسب «هدف» و بر حسب «نحوه گردآوری دادهها» میتوان طبقهبندی نمود. روش تحقیق حاضر بر اساس هدف تحقیق، «کاربردی»[۵۸] است، زیرا با کسب اطلاعات در مورد عوامل موثر بر انگیزش کارکنان ،مدلی جهت سنجش انگیزش و نهایتا راهکارهایی برای بهبود انگیزش کارکنان ارائه میکند.
روش تحقیق حاضر بر حسب نحوهی گردآوری دادهها جزء تحقیقات توصیفی است. «تحقیق توصیفی»[۵۹] مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف شرایط پدیده های مورد بررسی است و شامل جمعآوری اطلاعات برای پاسخ به سئوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه میباشد [۲۳].
در این تحقیق از کارکنان دفاتر مرکزی شرکتهای گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش صنعت نفت ایران در مورد عوامل تاثیرگذار بر انگیزش جهت ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان اطلاعات گردآوری شده است.
مدل مفهومی تحقیق
مدل مفهومی[۶۰] تحقیق حاضر برگرفته از مدل تجمیع یافته مشخصههای شغلی و انتظار “دارن جیمز الدینگ” است، با این تفاوت که محقق بر آن شد با اعمال تغییراتی در آن، ضمن بومی سازی[۶۱] مدل، آن را جامعتر سازد. براین اساس دو متغیر دیگر به نام دولت(موثر بر متغیر پاداشها) با توجه به ماهیت دولتی بودن صنعت نفت ایران و باورها و ارزشها و اعتقادات (موثر بر متغیر تلاش افراد) جهت بومیسازی مدل به آن افزوده شد. همچنین متغیر ساختار سازمانی به متغیر سازمان تغییر نام یافت تا ابعاد کلیتری از تاثیر سازمان را بر پاداشهای دریافتی کارکنان در بر بگیرد با بررسی متغیر پاداشها در مدل، لزوم افزودن تعداد دیگری از پاداشهای داخلی و خارجی به آن احساس شد. از این رو مواردی چون امنیت شغلی، قوانین و مقررات، اطلاعات، ارتقا و پیشرفت شغلی، ارزیابی عملکرد و تناسب شغلی به پاداشهای موجود افزوده شد. همچنین ویژگی ارتباطات اجتماعی به دو حالت ارتباط با همکاران و ارتباط با سرپرستان تقسیم شد و عامل بازخورد نیز به دلیل همپوشانی با چند عامل دیگر نظیر ارتباط با همکاران و سرپرستان و ارزیابی عملکرد و … حذف گردید. در نهایت. مدل پیشنهادی تحقیق بر اساس نظر خبرگان میباشد که پرسشنامه را تایید و سوالات آنرا با ویژگیهای فرهنگی موجود در ادارات دولتی به خصوص شرکتهای وابسته به صنعت نفت ایران بومی ساختهاند. مدل مفهومی تحقیق در شکل (۳-۱) آمده است.
ارزش
تلاش
دولت
شدت نیاز به رشد
سازمان
باورها اعتقادات ارزشها
رضایت از پاداشهای فردی
انگیزش کل
عملکرد
پاداشها (داخلی یا خارجی)
رضایت از پاداشهای داخلی و خارجی
انگیزش داخلی و خارجی
رضایت از پاداشهای مطلوب
اهمیت پاداشهای داخلی و خارجی
انتظار / کاربردی بودن
اهمیت پاداشهای فردی
چارچوب مفهومی برای الگوی تحلیلی تحقیق
ابعاد و جنبهه ای تحقیق
در فرضیات تحقیق، ابعاد مفهومی (متغیرهای مشاهده شده[۶۲] یا آشکار ) برای سنجش انگیزش کارکنان (متغیر مکنون[۶۳] یا پنهان) شرکتهای ملی پتروشیمی، گاز و پالایش و پخش صنعت نفت ایران عبارتند از:
باورها، ارزشها و اعتقادات
ارزشها[۶۴] غالباً به ایده هایی اطلاق می شوند که انسانها درباره خوب و بد، مطلوب و نامطلوب دارند. در فرهنگ فلسفی«لالاند»[۶۵] چهار مفهوم برای ارزش ارائه شده است؛ اول ارزش به عنوان چیزی که فرد یا گروهی به آن علاقه دارند. دوم چیزی که کم و بیش درمیان عده ای موردتوجه واحترام است. سوم وقتی که فرد یا گروهی در رسیدن به هدف خود ارضا می شوند. و چهارم از جنبه اقتصادی که ارزش کالا و عمل مطرح است[۲۴]. در تحقیق حاضر، نگاه به مفهوم ارزشها، اعتقادات و باورها شامل جنبه های اول تا سوم بوده و جنبه چهارم را شامل نمی شود. (سوال ۴ بخش سوم پرسشنامه)
تلاش
متغیر بعدی که مورد سوال قرار گرفته است، میزان تلاش افراد جهت انجام کار است. سوالات به گونه ای طراحی شده اند که تلاش افراد هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ ذهنی مورد ارزیابی قرار گیرد.(سوالات ۱و۲ بخش سوم پرسشنامه)
عملکرد
عملکرد کارکنان در واقع هر عملیست که از سوی کارکنان در حین انجام کار سر میزند[۲۵]. (سوال ۳ بخش سوم پرسشنامه)