۲-۴) مدل پژوهش
با توجه به تعاریف ارائه شده شده و ذکر پژوهشهای گذشته، پژوهشگران، مدل مفهومی زیر را به منظور بررسی نحوه تأثیر سیستم های اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش به شرح زیر ارائه میگردد:
نمودار (۲-۱): مدل مفهومی پژوهش
مدل مفهومی پژوهش شامل متغیر سیستم اطلاعاتی (مقیمی،۱۳۹۰) دارای ۱۹ گویه و چهار بعد برنامه ریزی و بودجه بندی، گزارشدهی عملکرد/مالی، کنترل هزینه و کنترل یکپارچه است ، متغیر زنجیره تأمین (ابراهیمی،۱۳۸۶) در ۱۸ گویه طراحی شده است و چهار زیر ساخت های سازمانی،تکنولوژی اطلاعات،سیستم پشتیبانی تصمیم گیری و روابط بین سازمانی است و در نهایت متغیر مدیریت دانش (بردبار،۱۳۹۱) دارای ۳۳ گویه و شامل پنج بعد کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش میباشد.
با توجه به مطالب بیان شده در سه بخش که به ادبیات سه متغیر سیستم اطلاعاتی بر زنجیره تأمین و همچنین مدیریت دانش پرداخته شد که در بخش سیستم اطلاعاتی به این مورد اشاره شد که سیستم اطلاعاتی در شرکت ها فعالیت های کل شرکت را پوشش میدهد و جهت دسترسی به اطلاعات شرکت های نیاز دارند که سیستم اطلاعاتی قوی داشته باشند و همچنین در بخش زنجیره تأمین به این مورد اشاره شد که زنجیره تأمین و مدیریت آن منجر به نظم در شرکت می شود و میتواند فعالیت های هر بخش و روابط بین آنها را مدیریت کند و در نهایت در بخش مدیریت دانش به این مسأله پرداخته شد که هر سازمانی جهت موفقیت و رقابت نیاز دارد که در سازمان و شرکت خود به خلق دانش و توسعه دانش بپردازد و به طور مداوم باید با دانش روز آشنا باشد و از آن استفاده ببرد بنابراین جهت موفقیت و رسیدن به اهداف ، شرکت ها به هر سه متغیر نیاز مبرم دارند حال در این پژوهش به بررسی تأثیر سیستم اطلاعات بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش پرداخته میشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
با توجه به اینکه فرضیه اصلی پژوهش به بررسی تأثیر سیستم های اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجی گری مدیریت دانش میپردازد بنابراین جهت بررسی این فرضیه در مدل ابتدا سیستم اطلاعاتی آمده است و فلش ها به سمت زنجیره تأمین و مدیریت دانش رفته که این نشان دهنده این است که در این پژوهش میخواهیم تأثیر سیستم اطلاعاتی را بر دو متغیر زنجیره تأمین و مدیریت دانش بسنجیم و همچنین تأثیر مدیریت دانش را بر زنجیره تأمین بسنجیم.
۲-۵) جمع بندی
در این فصل پیشینه ای از اطلاعات نظری موجود در زمینه پژوهش حاضر ارائه شد. در بخش اول تعاریف و مبانی نظری و رویکردهای مختلف در رابطه با متغیرهای تحقیق (سیستم اطلاعات ، زنجیره تأمین و مدیریت دانش) ارائه شدو در بخش دوم بخشی از پژوهشهای داخلی و خارجی مرتبط و مشابه با موضوع تحقیق ارائه شد و در نهایت مدل مفهومی پژوهش ارائه شده است.
فصل سوم
داده ها و روش ها
۳-۱) مقدمه
هر رشته ی علمی رویکردها و راهبردها و روش های خاصی برای شناسایی و تحلیل و راه حل یابی مسائل مربوطه دارد. دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی درست صورت پذیرد. پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (براری،۱۳۹۲). لذا در این فصل از گزارش پژوهش، روش های مورد استفاده در طراحی و اجرای پژوهش معرفی میگردند بنابراین در این فصل به توصیف روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونهگیری، ابزار اندازهگیری، بررسی پایایی، روایی و همچنین روشهای آماری بکار رفته در تحقیق میپردازیم.
۳-۲) روش پژوهش
از آنجایی که هدف پژوهش کشف روابط علّی میان متغیرهای سیستم های اطلاعاتی، زنجیره تأمین و مدیریت دانش میباشد، پس پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری[۴۰] است. این پژوهش توصیفی است چرا که به توصیف وضعیت متغیرها و نیز روابط میان آنها میپردازد. از نوع همبستگی است، چرا که با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی و مدل معادلات ساختاری متغیرها را آزمون و تبیین می کند.
۳-۳) متغیرهای پژوهش
در مدل تحلیلی پژوهش متغیر های سیستم های اطلاعاتی متغیر مکنون برونزا و متغیرهای زنجیره تأمین و مدیریت دانش متغیر مکنون درونزا هستند؛ و از جهتی دیگر متغیر سیستم اطلاعاتی به عنوان متغیر مستقل و متغیرهای زنجیره تأمین و مدیریت دانش به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
۳-۴) محیط پژوهش
پژوهش فوق در نمایندگی های سایپا اصفهان انجام شده است.
۳-۵) ابزار گردآوری اطلاعات
مهم ترین روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش بدین شرح است:
۳-۵-۱) مطالعات کتابخانهای: که جهت گردآوری اطلاعات در زمینه تنظیم مبانی نظری پژوهش، از منابع کتابخانه ای نظیر مقالات، بررسی پایان نامهها و پژوهشهای مرتبط با موضوع پژوهش و مطالعه متون تخصصی از طریق کتب، نشریات و جستجو در پایگاههای اطلاعاتی استفاده شده است.
۳-۵-۲) پژوهشهای میدانی: که به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش سه پرسشنامه است.
۳-۵-۲-۱) پرسشنامه زنجیره تأمین (ابراهیمی،۱۳۸۶). این پرسشنامه توسط ابراهیمی در سال ۱۳۸۶ برای سنجش زنجیره تأمین در ۲۰ گویه طراحی شده است و چهار زیر ساخت های سازمانی،تکنولوژی اطلاعات،سیستم پشتیبانی تصمیم گیری و روابط بین سازمانی را بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت میسنجد.
۳-۵-۲-۲) پرسشنامه سیستم های اطلاعاتی (مقیمی،۱۳۹۰). این پرسشنامه جهت سنجش سیستم های اطلاعاتی تهیه شده است. که دارای ۳۰ گویه و شامل چهار بعد برنامه ریزی و بودجه بندی، گزارشدهی عملکرد/مالی، کنترل هزینه و کنترل یکپارچه و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.
۳-۵-۲-۳) پرسشنامه مدیریت دانش (بردبار،۱۳۹۱). این پرسشنامه جهت سنجش مدیریت دانش تهیه شده است که دارای ۳۳ گویه و شامل پنج بعد کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.
همچنین جدول (۳-۱) گویههای مربوط به متغیرها و ابعادشان را به تفکیک نشان میدهد.
جدول ۳-۱. گویههای مربوط به هر متغیر در پرسشنامه
متغیر | ابعاد | شماره گویه ها | گویه های معکوس | جمع |
زنجیره تأمین | زیرساخت های سازمانی | ۱ تا ۴ | ندارد | ۱۸ |
تکنولوژی اطلاعات | ۵ تا ۱۱ |