سیستمهای اطلاعات استراتژیک (SIS)
SISیکی ازمهمترین سیستمهای اطلاعاتی کاربردی درسازمان ،مدیریت ،سیاست ،ارتش ،وتجارت است که اطلاعات استراتژیک رابرای تحقق اهداف استراتژیک سازمان تهیه وتامین می نماید.سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک عمدتا درشرایط پیچیده ،چالش برانگیز،غیرقابل پیش بینی ،بحرانی وغیرمنظم کاربرد دارداطلاعات این سیستم منحصربفرد وحیاتی می باشد ونقش بسیارتعیین کننده درسرنوشت سیستم دارد که مستقیما درتصمیم گیری استراتژیک بکارمی رود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱۱-۳ سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری DSS) ) :
DSS نقش بسیارمهمی درپشتیبانی ازتصمیمات مدیران دارند که مبتنی برکامپیوتربوده درکلیه سطوح سازمانی جهت اتخاذ تصمیمات وحل مسائل نیمه ساختاریافته کاربرد دارند. DSSدرتمامی مراحل تصمیم گیری مدیروشناسایی وارزیابی راه حلهای قابل جایگزین وانتخاب نقش موثری ایفا می کند بنابراین ضمن کاهش زمان تصمیم گیری درمدلسازی وشبیه سازی فرایندهای تصمیم گیری نیزکاربرد دارد.
۲-۱۱-۴ سیستم خبره (ES)
سیستم خبره نیز ازجمله سیستمهای اطلاعاتی هوشمندی هستند که درشرایط پیچیده و بحرانی کاربرد موثری دارند ESکه اصالتا از شاخه هوش مصنوعی محسوب می شوند درواقع یک مدل مصنوعی و کامپیوتری یک انسان کارشناسی است که می تواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل و بررسی نموده و با استدلال و استنتاج راه حل کارشناسی ارائه دهد یک سیستم خبره یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که سعی می کند شناختهای انسانی را به شکل کاوشی و ابتکاری ارائه نماید . سیستمهای خبره در پیش بینی بسیاری از ریسک ها و مخاطرات نقش موثری ایفا می نماید .
۲-۱۱-۵ سیستمهای پردازش رخدادها (TPS) :
TPSسیستم اطلاعاتی خود کاری است که از طریق انها کلیه متغیرهای یک سیستم در تعامل و برخورد با یکدیگر قرار گرفته ، تجزیه و تحلیل و پردازش می شوند که می تواند منشا برنامه ریزی یک سازمان شود. تکنولوژی پردازش اطلاعات و داده ها که برای سازمانها قابل دسترسی است این امکان را بوجود آورده است که مقادیر زیادی از اطلاعات و داده ها را بسرعت پردازش می کند و بعنوان مکمل مدیریت ها را در فـرآیند تـصمیم گیری یاری نماید . سرعت پردازش هنگامی بسیار مهم می گردد که حجم زیادی از رخدادها و فعالیتهای بهره برداری وجود داشته باشد . سیستمهای پردازش رخدادها پردازش کامپیوتری را جایگزین فرآیندهای ثبت آمار و بایگانی دستی نموده است .
۲-۱۱-۶ سیستم اتوماسیون اداری(OAS)
اتوماسیون اداری عبارتست از کاربرد وسائل الکترونیکی در فعالیتهای دفتری به منظور افزایش کارآیی یک سیستم اتوماسیون اداری( OAS) وظایف پردازش اطلاعات روزانه در اداره و سازمانهای بازرگانی را تسهیل می کند این سیستم شامل دامنه وسیعی از ابزارها از قبیل صفحه گسترده و واژه پردازها می شود . OAS با سیستم اطلاعات اسنادیDIS روابط تنگاتنگی دارددرحالی که DISکلیه اسناد اداری مثل بخشنامه ، مکاتبات اداری ، بایگانی ، قوانین ، قرارداد ، گزارش را ذخیره سازی و مدیریت می نماید OAS عموما اقدامات و عملیات اداری و ارتباطات اداری را تسهیل می نماید. به افراد کمک می کنند تا بصورت موثر ثبت ، یادداشت و محاسبه کارهای عادیشان را انجام دهند (صرافی زاده،۱۳۸۰).
اتوماسیون اداری برای جریان اطلاعات در داخل سازمان مناسب تر است تا بین سازمان و محیط ، زیرا خیلی از کاربرد های اتوماسیون اداری به فرستنده و دریافت کننده برای استفاده از وسایل سازگار و یا پروتکل های ارتباطات نیاز دارد . البته باید مد نظر داشت که انوماسیون اداری تمام ارتباطات را فراهم نمی سازد . مدیران هنوز از تلفن ، جلسات حضوری و خواندن گزارشهای اداری استفاده می کنند اتوماسیون اداری راهی برای تکمیل و ایجاد ارتباطات خاص است ، ولی هنوز مدیران به ستفاده از گزارشهای غیر رسمی ادامه می دهند .
اتوماسیون اداری عمدتاً یک سیستم رسمی با رویه تعریف شده است که بایستی در ارتباطات با دیگر سیستم های رسمی مانند سیستم پشتیبانی تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد . کاربرد اتوماسیون اداری بسیار ساده است . بنابراین ، احتمال استفاده مدیر از ان بیشتر است . یک مدیر بایستی هم رایانه و هم دانش MIS را به منظور استفاده از بعضی از ابزار های پیچیده سیستم پشتیبانی تصمیم گیری دارا باشد . ولی استفاده از اتوماسیون اداری احتیاج به چنین ابزار پیچیده توسط مدیر را ندارد به همین دلیل اتوماسیون اداری از جذابیت خاصی بر خوردار است.
از لحاظ حل مسئله و فضای حل مسئله نیز می توان کاربرد های انواع سیستم های اطلاعاتی را با هم مورد مقایسه قرار داد. کاربرد های اتوماسیون اداری با شخص مدیران انطباق یافته و بهترین شکل برای مسائل کمتر ساختار یافته که ارتباطات غیر رسمی فراوان است وفق می یابد . با وجود آنکه سیستم اتوماسیون اداری طلاعات حل مسئله را در اختیار قرار می دهد . تصمیم در مورد نحوه به کار گیری آن به مدیران محول می شود .
۲-۱۲ مزایا و معایب اتوماسیون اداری
مهمترین شرط کاربرد و استفاده از اتوماسیون در اکثر سازمانها ، صرف نظر از موارد استفاده دیگر آن مربوط ، به لزوم سرعت و دقت و صحت در کار آنها است . به خاطر توسعه دامنه عملیات سازمان است که این امر احتیاج به گسترش مجاری ارتباطات با سرعت بیشتر است و اتوماسیون اداری موجب می گردد که مجاری ارتباطی کوتاه و ارتباطات لازم به سهولت در اختیار مدیران قرار گیرد .
به طور کلی ، مزایای کاربرد سیستم های اتوماسیون اداری به دو دسته مزایای مستقیم و غیر مستقیم تقسیم یم شود .
۲-۱۲-۱ مزایای مستقیم
افزایش محصول یا بازده و صرفه جویی در وقت یا نیروی کار این مزایا که قابل اندازه گیری بوده و ممکن است تاثیر مستقیم و کوتاه مدت بر جریان نقدینگی داشته باشد عبارتند از :
الف ) کنترل بهتر بر کار ، به خاطر تقسیم کمتر نیروی کار ؛
ب)تبدیل اطلاعات از شکلی به شکلی دیگر کمتر صورت می گیرد ، مانند نوشتن روی نوار که پس از آن روی کاغذ تایپ می شود ؛
ج) فعالیتهای غیر مولد مانند بایگانی ، نگهداری سوابق و به هنگام رسانی کمتر می شود ؛
د) سازماندهی غیر مولد مانند بایگانی ، نگهداری سوابق و به هنگام رسانی کمتر می شود ؛
۲-۱۲-۲ مزایای غیر مستقیم
این مزایا غیر کمی هستند و ممکن است ازطریق سودآوری و رشد در بلند مدت سازمان را غنی سازند ،
الف ) وابستگی کمتر به ادارات دیگر برای تهیه کپی ، چاپ و امور مشابه دیگر ؛
ب) نیاز کمتر به تشریفات و کنترل جهت نظارت بر جریان کار بین ادارات .
ج) به دلیل افزایش اثر بخشی کارکنان در انجام کار های خاص، رضایت شغلی آنها افزایش می یابد؛
د) به دلیل ارائه بهتر اطلاعات و خدمات به موقع ، ضرایت مشتریان بیشتر می شود ؛
ه) رقایت بیشتر سازمانها از طریق استفاده از منابع اطلاعاتی و قابلیت برای عکس العمل نسبت به فشار ها و فرصتها .
۲-۱۲-۳ معایب سیستم اتوماسیون اداری :
اما کاربرد سیستم های اتوماسیون اداری معایبی را نیز در بر دارد که عبارتند از : از ایجاد تغییرات در محیط انسانی ، نا دیده گرفته شدن برخی از روابط اجتماعی و انسانی در کار ها و به صورت مکانیزه درآمدن فعالیتها ، پیچیده شدن و سختی کار با سیستم ها ، بروز اخلاق توجیه اشتباهات صورت گرفته و نسبت دادن آنها به سیستم ، مشکلات جسمانی کارکنان در کار با رایانه ، نپذیرفتن سیستم های مکانیزه توسط مدیران یا کارکنان ، کم شدن امنیت اطلاعات هم از نظر دسترسی و هم از نظر تخریب .
انواع کاربرد ها یا زیر سیستم های اتوماسیون اداری :
از دیدگاه های متعددی به انواع کاربرد های اتوماسیون اداری پرداخته شده است که در این جا به دو نمونه از آنها می پردازیم. در یک دیدگاه انواع دستگاه های مکانیزه اداری اصلی عبارتند از :
در زمینه کسب و اطلاعات و کپی کردن آنها : واژه ها ، پردازها ، ماشینهای کپی هوشمند، سند خوانها، سیستم های صوتی دیجیتالی ، حروف چینی نوری .
در زمینه ذخیره سازی اطلاعات : کشور های بایگانی الکترونیک ، زیر نگاشته ها ( میکرو گراف )
در زمینه ارتباطات : سیستم تلفن رایانه ، پست الکترونیک ، ارسال فاکس ، کنفرانس از راه دور. از دیدگاه دیگر عناصر اصلی سیستم های مکانیزه اداری. ( صرفی زاده ، ص ۲۴۱:۱۳۸۰)
بخش دوم: مدیریت منابع انسانی
۲-۱۳ مدیریت منابع انسانی
با توجه به تغییرات چشمگیر در محیطهای سازمانی اجتماعی و تشدید عرصه رقابت در جهان امروزی سازمانها بیش از گذشته به دنبال جذب و از آن مهمتر حفظ و توسعه افراد برای انجام فرایندهای جاری و آتی خویش هستند. سازمانها به دنبال سرمایه جدیدی تحت عنوان سرمایه انسانی هستند، به جرات میتوان گفت که سرمایه انسانی عاملی است که بیش از هر عامل دیگری بر روی رشدو بقای سازمانی تاثیرگذار است. امروزه اهمیت سرمایه انسانی در تمامی حوزه ها گسترش یافته است به نحوی که تئوری رشد مدرن به تراکم سرمایه انسانی توجه میکند و حتی سرمایه انسانی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در رشد و توسعه اقتصادی جوامع قلمداد میکند.
امروزه نقش مدیریت منابع انسانی به کلی با گذشته متفاوت شده است و روز به روز نیز بر نقش و اهمیت آنها در سازمان افزوده می شود. در عصر حاضر، مدیران رده بالای سازمان به این نتیجه رسیده اند که بدون یک مدیر منابع انسانی موثر و کارامد، امکان رسیدن به هدفهای سازمانی مشکل است. علاوه بر این تحقیقات موجود نمایانگر این واقعیت است که رابطه ای بسیار قوی بین انجام وظایف و مسئولیتهای اجتماعی یک سازمان، از یک طرف و عملکرد حوزه مدیریت منابع انسانی آن از طرف دیگر، وجود دارد. بنابراین می توان به نقش بسیار حیاتی حوزه مدیریت منابع انسانی کارامد در جهت تحقق اهداف یک سازمان از طریق حرکت منابع انسانی در جهت استراتژیک اذعان نمود.
حوزه مدیریت منابع انسانی نیز همانند سایر حوزه ها در سازمان دارای وظایفی جهت انجام بهینه رسالت محوله به آنان می باشند. وظایف مدیران منابع انسانی در سازمان را می توان به ایجاد تناسب استراتژیک، مدیریت فرهنگ سازمانی، ایجاد انگیزه، ارتباطات، برنامه ریزی نیروی انسانی، تجزیه و تحلیل و طراحی شغل، مدیریت رفتارهای سازنده در سازمان، طراحی سیستم حقوق و دستمزد، ارزیابی عملکرد و غیره دانست. مدیران منابع انسانی جهت انجام صحیح وظایف خود به ابزارها و منابع خاصی نیازمندند تا هر یک از وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهند زیرا بدون داشتن ابزار و منابع، نمی توانند از عهده مدیریت مهمترین سرمایه سازمان یعنی انسان ها برآیند. از بین منابع مختلف مورد نیاز مدیران منابع انسانی، یکی از منابع، منابع تکنولوژیک مدیران منابع انسانی می باشد و در صورتی که یک مدیر منابع انسانی دارای منابع تکنولوژیک باشد می تواند با دید استراتژیک و به صورت کارا وظایف مدیریتی خود را انجام دهد.
۲-۱۴ تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی
فلسفه نوین مدیریت منابع انسانی ، ساختار و سازماندهی آن به شکل امروزی همگی نتیجه ی تعامل میان مجموعه حوادث و تحولاتی است که با وقوع انقلاب صنعتی در انگلستان ( حدود سال ۱۷۶۰) آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد .البته پیدایش و رشد تدریجی مدیریت منابع انسانی به پیشتر از آن و به دوران باستان باز می گردد و شواهدی از تشکیل اصناف و بروز اعتصابات کارگری ِ منظم و سازمان یافته در روم و مصر مشاهده شده است.
تحقیقات نشان می دهد که پیشه وران و صنعتگران رومی در سالهای قبل از میلاد اتحادیه ها و سندیکاهایی به وجود آورده بودند که اعضای آن را اصناف مختلفی مانند صنف مطرب (نوازنده) ، طلاکار ، مسگر ، سفالگر ، رنگرز ، کفاش و مهتر تشکیل می دادند . همچنین تحقیق دیگری نشان می دهد در ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد ، بردگانی که در یکی از معابد مصر به کار واداشته شده بودند ، دست به اعتصاب زدند.
-
- انقلاب صنعتی