– در تحقیقی که محمد تقی ایمان و شاهرخ آزرم (۱۳۸۲) با عنوان «بررسی اثرات تعارضات سازمانی و خصوصیات اقتصادی اجتماعی بر عملکرد کارکنان مدیریت کازرون» انجام دادند به این نتیجه رسیدند که تعارض بر عملکرد کارکنان تاثیر منفی دارد (ایمان، آزرم، ۱۳۸۲).
– خانم حقیقی (۱۳۸۱) در تحقیقی به بررسی رابطه سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی مدارس پرداخته است. نتایج آن عبارتند از: بین سبک های مدیریت تعارض و اثربخش مدارس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ که این ارتباط بین هریک از سبک ها به صورت جداگانه با اثربخشی مدارس نیز معنادار میباشد که با سبک های همکاری و مصالحه ارتباط مستقیم و با سبک های سازش و اجتناب چندان معنادار نمی باشد و با سبک رقابت معکوس میباشد.
– کارگر (۱۳۸۰) در پژوهشی تحت عنوان «بررسی ارتباط سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی سازمانی» که در شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان انجام داد نتیجه گرفت، بین مدیریت تعارض و اثربخشی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
– حمیدرضا معبودیان (۱۳۷۹) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی رابطه نگرش مدیران به تعارض با سبک مدیریتی مورد استفاده آنان در آموزشگاه های متوسطه شهر کرمان» به این نتیجه رسید که بین نوع نگرش مدیران به تعارض با سبک مدیریتی مورد استفاده آنان رابطه معنی داری وجود دارد؛ و نگرش کاملا مثبت به تعارض با سبک مدیریت تشریک مساعی، نگرش مثبت با سبک گذشت، نگرش بینابین با سبک مصالحه، و نگرش منفی با سبک اجتناب رابطه معنادار دارند (فیاضی، ۱۳۸۸: ۹۸-۹۶).
– آقای شمی پور (۱۳۷۹) تحقیقی تحت عنوان «رابطه سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی مدارس» انجام داده است. هدف اصلی تحقیق شناخت میزان استفاده مدیران از سبک های مختلف مدیریت تعارض و بیان ارتباط بین سبک های مورد نظر و اثربخشب مدارس بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد بین سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی رابطه معناداری وجود دارد.
– در تحقیقی که نصیری و همکاران (۱۳۷۵) با عنوان در «بررسی نگرش مدیران شرکت صنایع مخابرات راه دور ایران – شیراز در مورد نحوه برخورد با تعارض بین زیردستان»، روش های حل و فصل تعارض را به ترتیب زیر مؤثر دانسته اند: ۱- روش مذاکره بین طرفین درگیر ۲- روش مصالحه و سازش بین طرف های درگیر ۳- روش اعمال قدرت ۴ – روش عدم توجه به درگیری و تعارض.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه
تحقیق علمی، پیگیری یک روش گام به گام، منطقی و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و استنتاج های معتبر از آن ها است و نتیجه نهایی این فرایند، کشف واقعیات جدیدی است که کمک میکند تا مشکلات موجود حل شوند (سکاران، ۱۳۸۵: ۶). اتخاذ روش تحقیق علمی، یکی از راه های دستیابی به دستاوردهای قابل قبول علمی است (خاکی، ۱۳۸۲: ۲۰۱). در این فصل، روش شناسی که بخش علمی تحقیق را در بر میگیرد مورد بررسی قرار گرفته است. مباحث مطرح شده در این فصل عبارتند از: فرایند اجرای تحقیق، روش اجرای تحقیق، روش نمونه گیری، روش جمع آوری اطلاعات، معرفی ابزار اندازه گیری، اعتبار و پایایی پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل آماری.
۳-۲) روش اجرای تحقیق
با توجه به این که پژوهش حاضر به دنبال مشخص کردن وضعیت سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی سازمانی در سازمان بیمه سلامت استان گیلان است و از نتایج آن در جامعه مورد نظر می توان استفاده نمود و لذا از آنجایی که در این پژوهش شرایط موجود دو مؤلفه سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی سازمانی مورد بررسی قرار میگیرد، این پژوهش از لحاظ گردآوری داده در زمره تحقیقات توصیفی جای میگیرد که از نوع هدف کاربردی میباشد و برای این منظور از مقیاس فاصله ای استفاده شده است و در نهایت از لحاظ روش جمع آوری داده ها و اطلاعات از نوع میدانی است.
از دیگر سو، از آنجایی که این پژوهش به دنبال مشخص کردن رابطه بین مؤلفه های سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی سازمانی در سازمان بیمه سلامت استان گیلان میباشد این پژوهش از لحاظ روش تحقیق از نوع همبستگی میباشد. مقیاس از نوع آمار پارامتریک است و از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
۳-۳) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد، اشیا و غیره (واحد) که حداقل در یک صفت مشترک باشند (خاکی، ۱۳۸۲: ۲۵۰). معمولا در هر تحقیق جامعه مورد بررسی، یک جامعه آماری است که محقق مایل است درباره آن به مطالعه بپردازد (مقیمی، ۱۳۸۰: ۲۴۹). در تحقیق حاضر، جامعه آماری، ۲۶ اداره بیمه سلامت استان گیلان میباشد که از نظرات کلیه مدیران استفاده شده است. نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن میباشد. به عبارت دیگر، نمونه، عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد (آذر، مومنی، ۱۳۸۵: ۱۸۲). نمونه برداری، فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه بتوان این خصوصیات را به اعضای جامعه آماری تعمیم داد (سکاران، ۱۳۸۵: ۲۹۶). با توجه به اینکه جامعه آماری سازمان بیمه سلامت استان گیلان میباشد، از فرمول زیر جهت مشخص شدن تعداد نمونه استفاده شده است:
= حجم نمونه
= حجم جامعه آماری
= مقدار متناظر از توزیع نرمال استاندارد با سطح اطمینان ۹۵ درصد
= میزان خطا
= واریانس جامعه (بر اساس متغیر مورد بررسی)
برای نمونه گیری تعداد ۲۶ مدیر واحد سازمانی انتخاب گردیدند. پس از انجام تست مقدماتی پرسشنامه و رفع نقایص آن، تعداد ۲۶ پرسشنامه تکثیر و توزیع گردید که تعداد ۲۳ پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است.
۳-۴) روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات
روش ها و ابزار سنجش، وسایلی هستند که محقق به کمک آن ها قادر است اطلاعات مورد نیاز را گردآوری، ثبت و کمی نماید. یکی از ابزارهای رایج تحقیقات برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه میباشد. پرسشنامه عبارت است از مجموعه ای از پرسش ها که به صورت باز یا بسته (دارای مقیاس) طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد نسبت به یک واقعیت از طریق آن ارزیابی شود (خاکی، ۱۳۸۷: ۲۲۷). در پژوهش حاضر، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سبک های مدیریت تعارض (راهیم، ۱۹۸۳) و پرسشنامه استاندارد اثربخشی سازمانی (مهرزاد حمیدی، ۱۳۸۲) استفاده شده است.
جدول ۳-۱) معیارهای مطرح شده در پرسشنامه
طیف کلی
بسیار کم
کم
متوسط
زیاد
بسیار زیاد
ارزش عددی
۱
۲
۳
۴
۵