جدول شماره۳-۱٫ متغیرهای تحقیق
متغیر
معیارهای سنجش
مهمان نوازی
سرعت در فرایند پذیرش
برخورد مؤدبانه کارکنان
سرعت در فرایند تسویه حساب
سرعت در ارائه خدمات
سرعت کارکنان در رفع نقایص
مهارت کارکنان در خدمت رسانی
ارائه مطلوب خدمات اتاق
اقامت
کیفیت اسباب و اثاثه اتاق
سیستم سرمایشی – گرمایشی مطلوب اتاق
جادار بودن و بزرگی اتاق
زیبایی و جذابیت اتاق
آرام و ساکت بودن اتاق
غذا و نوشیدنی
باز بودن رستوران در ساعات مناسب
زیبایی و تمیز بودن میزهای غذاخوری رستوران
وجود غذای بهداشتی ، تازه و متنوع در رستوران
وجود میوه و نوشیدنی های متنوع در یخچال اتاق
تفریحات و سرگرمی
وجود فضای سبز مناسب برای قدم زدن
وجود تسهیلات ورزشی و تفریحی (استخر ، زمین بازی و … )
وجود برنامه و تسهیلاتی برای کودکان
خدمات مکمل
خدمات خشک شویی مناسب و کارآمد
امکان ذخیره اتاق و خدمات دیگر هتل از طریق اینترنت
وجود پارکینگ جهت پارک کردن خودروهای شخصی
امکان پرداخت هزینه خدمات از طریق کارت اعتباری
فراهم بودن تسهیلات برگزاری کنفرانس و جلسات
دسترسی به فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی (اینترنت ، ماهواره و …)
استفاده از کارت های الکترونیکی به جای کلید اتاق
در دسترس بودن تسهیلات در مواقع اضطراری
امنیت و سلامت
دسترسی به صندوق مطمئن جهت نگهداری اشیای گرانبها
رعایت نظافت و بهداشت در محیط هتل
مجهز بودن سیستم های امنیتی و اطفای حریق
موقعیت و جابه جایی
مجاورت هتل با رویدادها و جاذبه ها
ارائه خدمات حمل و نقل مناسب از قبیل تاکسی سرویس
موقعیت مناسب هتل برای رفت و آمد به داخل شهر
موقعیت مناسب هتل از لحاظ ترافیک و سروصدا
چشم انداز دیدنی هتل
موقعیت و جابه جایی
مجاورت هتل با رویدادها و جاذبه ها
ارائه خدمات حمل و نقل مناسب از قبیل تاکسی سرویس
موقعیت مناسب هتل برای رفت و آمد به داخل شهر
موقعیت مناسب هتل از لحاظ ترافیک و سروصدا
چشم انداز دیدنی هتل
قیمت
مناسب بودن قیمت اتاق و دیگر خدمات هتل
تخفیف برای پرداخت به موقع
بدون اشتباه بودن صورت حساب های هتل
۳-۳-۱ پایایی ابزار اندازه گیری
قابلبت اعتماد[۸۷] پرسشنامه یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یادشده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. ایبل و فریسبی[۸۸] قابلیت اعتماد را اینگونه تعریف میکنند: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است.(سرمد، بازرگان،حجازی ،۱۳۸۴، ۱۶۶)
یکی از خصوصیات هر آزمون خوبی دارا بودن همسانی درونی و پایایی آن میباشد. برای محاسبه و تعیین ضریب قابلیت اعتماد یک ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار گرفته می شود که عبارتند از:
الف – اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی[۸۹]
ب – روش موازی یا روش آزمونهای همتا[۹۰]
ج – روش تنصیف یا دونیمه کردن آزمون[۹۱]
د – روش کودر _ ریچاردسون[۹۲]
ه – روش آلفای کرونباخ[۹۳] (سرمد، بازرگان،حجازی،۱۳۸۴، ۱۶۸-۱۶۷)
۳-۳-۱ پایایی ابزار اندازه گیری
قابلبت اعتماد[۹۴] پرسشنامه یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یادشده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. ایبل و فریسبی[۹۵] قابلیت اعتماد را اینگونه تعریف میکنند: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است.(سرمد، بازرگان،حجازی ،۱۳۸۴، ۱۶۶)
یکی از خصوصیات هر آزمون خوبی دارا بودن همسانی درونی و پایایی آن میباشد. برای محاسبه و تعیین ضریب قابلیت اعتماد یک ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار گرفته می شود که عبارتند از:
الف – اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی[۹۶]
ب – روش موازی یا روش آزمونهای همتا[۹۷]
ج – روش تنصیف یا دونیمه کردن آزمون[۹۸]
د – روش کودر _ ریچاردسون[۹۹]
ه – روش آلفای کرونباخ[۱۰۰] (سرمد، بازرگان،حجازی،۱۳۸۴، ۱۶۸-۱۶۷)
جهت اطمینان از پایایی آزمون به کار رفته در این پژوهش، آلفای کرونباخ زیرمقیاس ها و کل مقیاس های پرسشنامه محاسبه گردیده که نتایج زیر به دست آمده است .
جدول شماره۳-۲٫ ضرایب پایایی کل آزمون و خرده مقیاس های آن
متغیر
آلفای کرانباخ
مهمان نوازی
۶۹۴/۰
اقامت
۵۱۵/۰
قیمت
۸۰۱/۰
امنیت و سلامت
۸۱۰/۰
موقعیت و جابه جایی
۷۲۲/۰
خدمات مکمل
۵۹۸/۰
تفریحات و سرگرمی
۵۷۸/۰
غذا و نوشیدنی
۷۴۲/۰
کل مقیــاس
۸۷۷/۰
با توجه به نتایج حاصل از محاسبه پایایی آزمون مقادیر پایایی به دست آمده برای کل مقیاس و خرده مقیاس ها بیانگر پایایی مناسب ابزار میباشند .
۳-۳-۲ روایی ابزار اندازه گیری
مفهوم اعتبار یا روائی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حدی خصیصه مورد نظر را میسنجد.(سرمد، بازرگان،حجازی ،۱۳۸۴، ۱۷۰) روایی[۱۰۱] یا اعتبار یک پرسشنامه به شکلهای گوناگون می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. این عمل به نوع آزمون و کاربرد آن بستگی دارد. آزمونی معتبر است که بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد نه خصیصه دیگر را.(هومن،۱۳۷۳، ۲۲۹) جهت سنجش روایی ابزار از روش های مختلفی از قبیل :
۱- روایی محتوا
۲- روایی توافق متخصصان
۳- روایی سازه
۴- تحلیل عاملی (اکتشافی و تاییدی) استفاده میگردد(سرمد، بازرگان،حجازی ،۱۳۸۴، ۱۷۳)
در تحقیق حاضر جهت سنجش روایی ابزار از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد .
۳-۳-۲-۱ تحلیل عاملی تاییدی
تحلیل عاملی تاییدی در واقع بسط تحلیل عاملی معمولی است با این تفاوت که در آن فرضیه های معینی درباره ساختار بارهای عاملی و همبستگی های متقابل بین متغیر ها مورد آزمون قرار میگیرد، این تحلیل اساسا” یک روش آزمون فرضیه است و این مطلب را که آیا نشانگر هایی که برای معرفی سازه یا متغیرهای مکنون در نظر گرفته شده اند واقعا” معرف آن ها هستند یا نه ، را می آزماید و همچنین مشخص می کند که نشانگر های انتخابی با چه دقتی معرف یا برازنده متغیر مکنون هستند.(هومن،۱۳۸۴، ۱۸-۱۷)
آنجا که تحلیل عاملی تاییدی در قالب یک مدل اندازه گیری مورد تحلیل قرار میگیرد، و در نتایج آن برازش و اعتبار مدل مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، لذا در ادامه به معرفی شاخص های برازش مدل اشاره خواهیم کرد.