تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت – وقف خود در کار
۰.۵۸
۹.۴۷
تایید
مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت- نیرومندی
۰.۵۲
۹.۶۸
تایید
مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت- جذب
۰.۲۱
۳.۴۹
تایید
مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت- ایثار
۰.۴۷
۸.۷۲
تایید
= ۲۰/۵۷۸ df = ۱۶۳ RMSEA =094/0 GFI =93/0 AGFI =91/0
همانطور که مشاهده میشود و با توجه به معنیدار بودن ارزش t ، اعتبار و برازندگی مناسب مدل تأیید میشود، چرا که مقدار کای دو، مقدارRMSEA و نسبت کای دو به درجه آزادی، مناسب و مقدار GFI و AGFI نیز بالای ۹۰ درصد است. بنابر این کلیه فرضیات، تایید میشوند.
۷-۴ خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به توصیف ویژگیهای دموگرافیک در نمونههای تحقیق (جنسیت، وضعیت تأهل، سن، تحصیلات، سابقه کارو پست سازمانی) اقدام نموده و جداول توزیع فراوانی و درصد ترسیم گردیدند، پس از آن به منظور نمایش تصویری دادههای فوق، از نمودار ستونی (میلهای) استفاده به عمل آمده است. در نهایت، از جداول آمار توصیفی به منظور توصیف متغیرهای تحقیق استفاده شده و در آن نما، میانه و میانگین به عنوان شاخصهای گرایش مرکزی، دامنه تغییرات، واریانس و انحراف معیار به عنوان شاخصهای پراکندگی و خطای معیار، ضریب کجی و ضریب کشیدگی به عنوان شاخصهای توزیع محاسبه شدند.
در راستای تحلیل دادهها و پاسخ به سؤالهای پژوهش، به آزمون های آماری، t دو گروه مستقل(آزمون میانگین دو جامعه) (به منظور مقایسه دیدگاه نمونهها با تاکید بر وضعیت تاهل و جنسیت)، تحلیل واریانس یکطرفه (به منظور مقایسه دیدگاه نمونهها با تأکید بر سطوح سنی، سطوح تحصیلی، سابقه کاری و پست سازمانی) پرداخته شد.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵ خلاصه تحقیق
در این تحقیق محقق با پیروی از اصول و چهارچوب نظری و پژوهشی، تلاش کرد تا ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت و اشتیاق شغلی را در دانشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
در فصل اول با هدف بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت و اشتیاق شغلی، فرضیه هایی بر اساس مدل مفهومی تحقیق تدوین شد، سپس در ادامه و در فصل دوم به مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شد. در فصل سوم نیز روش شناسی و چهارچوب پژوهشی تحقیق مشخص شد. بدین ترتیب کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند.. از مهم ترین دلایل انتخاب دانشگاه، همانطور که قبلاً بیان شد.، می توان به تأثیر بسزای این سازمان بر جامعه اشاره کرد.
اما با توجه یه محدودیت های حاکم بر تحقیق، نمونه ای با حجم ۲۷۳ نفر از جامعه آماری انتخاب شدند و سپس داده های پژوهش از طریق طراحی و توزیع پرسشنامه، به صورت مراجعه حضوری محقق، گردآوری شدند. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا، و پایایی آن نیز با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ تأیید شد.
در فصل چهارم داده های گردآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شدند.. این تجزیه وتحلیل در دو سطح تجزیه و تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی و داده های مربوط به متغیر های مدل مفهومی بررسی شد. در تجزیه و تحلیل استنباطی، تعداد۶ فرضیه از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند.
۲-۵ فرضیه ها و مدل تحقیق
برای بررسی نتایج، فرضیات و مدل مفهومی تحقیق بار دیگر یادآوری می شود:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
H1: تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت بر نیرومندی کارکنان مؤثر است.
۲H: تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت بر وقف کارکنان مؤثر است.
۳H: تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت بر جذب کارکنان مؤثر است.
۴H: مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت بر نیرومندی کارکنان مؤثر است.
۵H: مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت بر وقف کارکنان مؤثر است.
۶H: مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت بر جذب کارکنان مؤثر است.
شکل ۱-۵. مدل مفهومی تحقیق
۳-۵ بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون میانگین دو جامعه در فصل چهارم، که درباره عامل جنسیت مورد استفاده قرار گرفت متغیرهای “نیرومندی” و “مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت” در جامعه زنان بیشتر از جامعه مردان، مورد توجه بود و متغیر “تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” در جامعه مردان بیش از جامعه زنان مورد توجه بود.و در سایر متغیر های تحقیق اختلاف معنا داری بین دو جامعه مشاهده نشد. بنابراین میتوان چنین نتیجه گیری کرد که زنان اگر در اقدامات مربوط به مسئولیت های اجتماعی سازمان بیشتر مشارکت و حضور عملی داشته باشند،و مردان در صورتی که از لحاظ ذهنی ادراک مثبتی نسبت به اقدامات سازمان در قبال مسایل مهم اجتماعی داشته باشند در کار حس نیرومندی بیشتری خواهند داشت.و کارکنان مشتاق تری خواهند شد.
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون میانگین دو جامعه در فصل چهارم، که درباره عامل وضعیت تأهل مورد استفاده قرار گرفت، چنین بیان میشود که متغیر"نیرومندی” و “مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت” در جامعه مجردها بیشتر از جامعه متأهلین، مورد توجه بود و در سایر متغیر های تحقیق اختلاف معنا داری بین دو جامعه مشاهده نشد. بنابراین میتوان چنین نتیجه گیری کرد که مجردها اگر در اقدامات مربوط به مسئولیت های اجتماعی سازمان بیشتر مشارکت و حضور عملی داشته باشند، در کار حس نیرومندی بیشتری خواهند داشت.و کارکنان مشتاق تری خواهند شد.
همچنین می توان عنوان کرد که افراد بالاتر از ۳۰ سال(در سنین ۳۱ تا ۴۰ سال ۴۰ تا ۵۰ سال و افراد بالای ۵۰ سال)، نسبت به “جذب” در محیط کار توجه بیشتری نشان داده و برایشان اهمیت دارد، همچنین این گروه سنی نسبت به “تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” که از ادراک آنان از مسئولیت اجتماعی شرکت حاصل می شود و همینطور نسبت به “مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت"توجه بیشتری از خود نشان دادند بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق این گروه سنی اگر از لحاظ ذهنی تداعی مثبتی از اقدامات مسئولیت اجتماعی داشته باشند و هم چنین در اقدامات مسئولیت اجتماعی سازمان مشارکت داشته باشند از اشتیاق بالاتری نسبت به شغل خود بهره مند خواهند شد.
با توجه به نتایج بدست آمده از فصل چهارم، میتوان چنین عنوان کرد که افراد فوق دیپلم نسبت به متغیر “نیرومندی در محیط کار” ،افراد با مدرک تحصیلی لیسانس نسبت به متغیر “جذب در محیط کار” و افراد با مدرک فوق لیسانس به بالا نسبت به “وقف خود در کار"، و افراد با مدرک تحصیلی لیسانس به بالا نسبت به متغیر “تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” و “مشارکت در فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت” توجه بیشتری از خود نشان دادند. بنابراین میتوان چنین عنوان کرد که افراد با تحصیلات بالاتر به “تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” و “مشارکت در اقدامات مربوط به مسئولیت اجتماعی” سازمان اهمیت بیشتر داده و از فعالیت های در راستای این مسئولیت ها حمایت می کنند. شاید اینطور بتوان عنوان کرد که با افزایش تحصیلات، افراد توجه بیشتری به مسئولیت اجتماعی سازمان لحاظ می کنند.
برای متغیر “جذب", و “تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” میتوان بیان کرد که در میانگین این متغیر به لحاظ سوابق کاری مختلف، تفاوت معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده از فصل چهارم، میتوان چنین عنوان کرد که افراد دارای سابقه کمتر از ۱۰ سال نسبت به متغیر “جذب در محیط کار” و افراد با سابقه کاری کمتر از ۵ سال نسبت به متغیر"تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” توجه بیشتری از خود نشان دادند. بنابراین میتوان چنین عنوان کرد که افراد با سوابق کاری کمتر به “تداعی مسئولیت اجتماعی شرکت” یعنی ادراک ذهنی نسبت به اقدامات مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان اهمیت بیشتر داده در نتیجه اگر ادراک مثبتی نسبت به فغالیتهای سازمان در قبال مسئولیت های اجتماعی داشته باشند، با اشتیاق بیشتری به انجام وظایف کاری می پردازند.
همانطور که در فصل چهارم اشاره شد کلیه فرضیات این پژوهش مورد تایید قرار گرفت.