« یکی از اساسیترین نکات در برند، امکان باقیماندن حق انحصاری نام تجاری برای یک شرکت ویا یک هنرمند میباشد. این قضیه علاوه بر لزوم ثبتنام تجاری بایستی امکانی برای صاحب خود فراهم آورد که دیگران امکان تهیه آن را نداشته باشند. بر این اساس است که معمولا به صاحبان صنایع پیشنهاد می شود برند خود را وابسته به یک فنآوری قابل دسترس و یا فرد قابل استفاده توسط دیگران ننهد». (دیویس، ۲۰۰۳، ۴۶). اهمیت حق کپی رایت یا ثبتشوندگی بیش از پیش میباشد. این امر می تواند از کپیبرداری شدن تولیدات صنایع دستی، در امان بماند، برند و نشان ظاهری صنایع دستی با قوانین تجارت جهانی حمایت شود. برند تمامی ذینفعان خود را تحت تأثیر قرار میدهد.برند موجب ثبات اقتصادی، سیاسی، جذب سرمایهداران در بخش خصوصی و نیروی کاری متعهد میگردد و یک تمایز را در ذهن مشتری براساس تجربیات خوب و خرید محصولی در در گذشته بدست می آورد. ویژگیهای محصول و استانداردهای آن را اعلام می نماید و از سوی دیگر یک راه برای انتخاب سریع از میان صدها گزینه پیش رو است. بدیهی است تا این موارد، مورد توجه جدی قرار نگیرند، قدم برداشتن در راستای خلق یک برند موفق و قابل رقابت با صنایع دستی کشورهای پیشرفته، امکان پذیر نخواهد بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵- ۱۳ نتیجه گیری
هنر تصویری روشن از فرهنگ و تمدن سرزمین ها و جوامع و بیانگر مؤلفه های فکری و اعتقادی یک ملت است. به وسیله کاوش و بررسی آثار هنری به شناخت جامعه، مردم، دین، آداب و رسوم و دیگر زمینه های فکری جوامع میتوان دست یافت.
شناخت مؤلفه های هنری تاثیرگذار بر یک اثر هنری، تنها صورت ظاهری، تجسم و تشخیص، حرکت، رنگ، گفتگوی مابین اجزا، دریافت تناسبات و تقارنها و فضاهای مثبت ومنفی، رنگ ونقش به کار رفته در آن، تکنیک اجرایی،کیفیت و مواد استفاده شده در اثر، و … به لحاظ پایایی ومانایی نیست بلکه، معانی مجرد و ذهنی، حالتهای درونی و موضعگیریهای انسانی و اجتماعی، نوآوریهای صوری و معنایی، مبنا و قاعده بنیادین در هر عصر، آثار فکری و عقیدتی، نوع و تعریف مفاهیم و هزارن عنصر دیگر درپیامدهای هنر و هنرمندی تاثیرگذار است.
محصولات صنایع دستی که امروز در بازار ایران موجود است دارای توانایی های بسیاری است. حوزه صنایع دستی در ایران از دیرباز بسیار گسترده بوده، در نتیجه مشاغل و حرفه های بسیار زیادی در خود ایجاد نموده که هرکدام متضمن طراحی، مهندسی و فنآوری خاص خود میباشند و نیازمند متخصصین زبده وکارامدی هستیم که با بهره گرفتن از تکنولوژی و استفاده از قابلیتهای دنیای مدرن، توانایی بالا و قابلیت های منحصر به فرد صنعتگران دستی، هنرمندان و استادکاران زبده ایرانی را افزایش و بهبود بخشند. لحاظ نمودن مؤلفه های زیبایی شناختی، طراحی بنیادین و هدفدار از فرم شی، منطبق ساختن شکل و کاربرد آثار صنایع دستی، نگاه عمیق به طراحی و زیباشناختی فرم، طرح، نقش و رنگ، تزیینات حساب شده و نه تنها در جهت پر نقش و نگار ساختن اثر بلکه با ایده و نگاه درست استفاده از تزیینات، این اشیاء را بار دیگر خیره کننده و چشمگیر نماییم و ترکیبی از زیبایی وتمدن را ارائه دهیم. به دقت و ظرافت کار هنرمندان در ساخت، ارزش و بها دهیم و هنرمند را به واسطه ساخت اثری دارای هویت و نگاه متمایز و مهارت تشویق و جهت دار سازیم تا آثار صنایع دستی دارای ارزش افزوده قابل توجهی گردند و همچون ره آورد سفرشان تا به امروز، حامل تفکر و تمدن عصر حاضر باشند. هرکدام از اشیاء برای هر طبقه و یا قشری که ساخته میشده به فراخور شرایط فرهنگی و اقتصادی دارای تزئینات خاصی متناسب و شایسته آن گروه بوده است.آنچنانکه با دیدن گنجینه های موجود از هنر و زیورالات موزه ها به این مسئله بر میخوریم که هنرمندان درگذشته هر نوع سلیقه و سطح طبقاتی را به لحاظ فرهنگ و اقتصاد درنظر داشته و به گسترس هنر و توسعه آن می اندیشیدند. میبایست وضعیت موجود صنایع دستی ایران مورد مطالعه و بررسی قرار داد و ضعفها، قوتها، فرصتها و تهدیدها و نوع تامین منابع مالی را واکاوی نمود. تصویر مثبت ذهنی در میان خریداران و ایجاد روابط مثبت با تأمینکنندگان و سرمایه گذاران خصوصی، تغییر در وضعیت رقابت و وضع قوانینی در بهبود روابط با خریداران و فروشندگان ، طراحی راهبردی جهت شرایط مطلوب اقتصادی و فرهنگی در بخش تولیدکنندگان صنایع دستی تدوین گردد.
تاکید بر این نکته ضروری است که هر هنرمند در پیکرهی هنر یک ملت، بسیار تاثیرگذار است. باید در نظر آورد که از تعالی میلیاردها صور ترکیب احتمالی این هنرمندان در عرصههای حیات هنر و فرهنگ (که هر یک از آنها، خود بر میلیونها صور احتمالی ترکیب اندیشهی فردی متکی است)، چه نیروی شگرفی در حال پدید آمدن است. هنر صنایع دستی در یک جامعه،با الهام از خرده فرهنگها:فرهنگهای قومی، قبیلهای، ناحیهای، گروه های زبانی یا اقلیتهای مذهبی و باورهایی که پیشینه هنر یک ملت میباشد، پدیدار میگردد و به هدف هنر که تکامل روح انسانی است و انتقال سینه به سینه هویت ملت است،منجرخواهد شد. هنرمندی که تنها برجنبه های اقتصادی اثر هنری متکی است، هدف فلسفی را از آفرینش هنر از دست خواهد داد. هنرمند تاثیرگذار و نیرومند کسی خواهد بود، که قدرت خود را در انبوه تولیدات جستجو نجوید بلکه قدرت خود را وابسته به نیرویی برگرفته از سرمایه فرهنگی کند و به شیوه ی هژمونی فرهنگی، نگرش خویش به تعالی و کمال جهان و انسان و روابط اجتماعی را چنان همهگیر نماید که به صورت یک اصل در بطن جامعه درآید و آنانی که مخاطب هنر هستند این نگرش را به آرامی بپذیرند. در این صورت است که، نگرش هنر برتر از اقتصاد را ، به عنوان آرمان فرهنگ و خواست ملی را به عنوان اصل میپذیریم. هنرمند میتوانند نقش تعیین کننده ای در گسترش آگاهی های اجتماعی و درک متقابل انسانها داشته باشند، ولی با گمراهی هنر برای اقتصاد و گاه محدود شدن به مخاطب خاص که نفع اقتصادی موزه داران را تضمین می کند، از هدف ایجاد ارتباط با مخاطب هنر دور می شود. در راستای برجسته نمودن صنایع دستی ایران، لازم است که وضعیت کنونی هنرمندان صناعی دستی در ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. با کمک تحلیل شرایط، قابلیت تأثیر و تأثر مستقیم، در ارتباط با ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی جوامع و با شناختی که از نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای صنایع دستی، حاصل میشوند، می توان طراحی راهبردی در جهتمندی هنرمندان صنایع دستی تدوین نمود. با این نگاه است که میتوانیم به جامعه، هنر را بشناسانیم و هنرمند واقعی را ارج دهیم تا هنرمند تنها دغدغهاش خلق هنر باشد و احساس و نگاه مخاطب را به سوی آرمانهای انسانی متوجه سازد. اقتصاد هنر درعصر حاضر و نهادهایی که بر سودجوییهای فقط اقتصادی پایهریزی شده، با بهرهگیری از بیخبریِ گروههای اجتماعی، خطر بزرگی برای فرهنگهای ملی گردیدهاند.
گزارش کارعملی
چرایی و چگونگی،نحوه طراحی و شکلگیری،تولید،معرفی ابزار ها
ارتباط منطقی میان پژوهش نظری وفعالیت اجرایی در خلق اثر هنری
هنگام ساخت کار عملی سعی شد تا میان پژوهش نظری و فعالیت اجرایی در خلق اثر هنری ارتباط برقرار سازیم. شناخت موالفههای هنری تاثیرگذار بر یک اثر هنری همچون رنگ، گفتگوی مابین اجزا دریافت تناسبات و تقارنها و فضاهای مثبت ومنفی، رنگ ونقش به کار رفته در آن، تکنیک اجرایی،کیفیت و مواد استفاده شده در اثر، و … به لحاظ پایایی در نظر گرفته شود. همچنین نوآوریهای صوری و معنایی، چون آوردن نقش گل و مرغ مدرن در غالب مینا، زمینه تیره و مشکی از تاثیر پذیریهایی بود که از پژوهش در کار عملی لحاظ شد.
ارائه منطقی وایده پردازی اولیه بر پایه مبنای نظری
ایده های بسیاری انجام شد. در مرحله اول سعی شد تا همچون بازار اصفهان به ساخت بشقابی با نقش و نگاری که بسیاری از آنها را هم در بازار تهران، هم در بازار اصفهان مشاهده میکنیم، بسازیم.
بعد سعی کردیم با نوآوری طرح بشقاب را عوض کرده و بشقاب دیگری با نوآوری و خلاقیت، طراحی و نقش بزنیم. و درمرحله بعد به ساخت ترنجی متفاوت با زمینه تیره پرداختیم.
سیر تحول طرحهایی از اتودهای اولیه تا دستیابی به نتیجه قابل قبول
در مرحله اجرا و انتقال طرح، ایده بسیاری از تجربیات، همچون ترکیب رنگها با یکدیگر و نقوش جدید با تکنیک اجرای متفاوت و تی نوع کوره گذاشتن اثر، به دست میآمد که برای مرحل بعدی مورد نظر قرار میگرفت.
معرفی تکنیک،ابزار و مواد اولیه مورد نیاز
ابزارهای موردنیاز برای ساخت ظروف مینا عبارتند از:
*ورقه (طلا، نقره، مس، ورشو، آهن و برنج) به جهت چکشخوارگی بیشتر و اکسید نشدن در دمای ذوب مینا بیشتر از طلای ناب استفاده میشد.
*هاون
*ماده آبگینهای مینا
*کاغذ کپی
*چکش
*سندان
*گیره
*اره کمانی و اره فلز بر
*قیچی فلز بر
*قلم مو
*رنگ (گیاهی، معدنی یا فلزی)
*کوره
اولین گام
در ساخت یک محصول مینا، تهیه زیرساخت است که معمولا به دو روش زیر تهیه میشود: