لازم به ذکر است تعداد نمونه های انتخاب شده در این پژوهش ۳۴ نفر بود، اما در طی جلسات آموزشی دو آزمودنی از ادامه شرکت در جلسات خوداری کردند.
یافته های پژوهش
الف. یافته های توصیفی
- سن :
جدول شماره(۱-۴) توزیع نمونه ها از نظر سن
متغیر
فراوانی
درصد
سن
۲۰ تا ۲۵ سال
۱
۳/۳
۲۵ تا ۳۰ سال
۸
۲۵
۳۰ تا ۳۵ سال
۱۰
۳/۳۱
۳۵ تا ۴۰ سال
۹
۱/۲۸
۴۰ سال به بالا
۴
۵/۱۲
جمع
۳۲
۱۰۰
جدول شماره ۱-۴ توزیع فراوانی نمونه های تحقیق را از نظر سن نشان میدهد. طبق داده های موجود بیشترین درصد (۳/۳۱) نمونه ها مربوط به افرادی است که ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند و کمترین درصد(۳/۳) مربوط به افرادی است که ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند.
- میزان تحصیلات:
جدول شماره(۲-۴) توزیع نمونه ها از نظر میزان تحصیلات
متغیر
فراوانی
درصد
میزانتحصیلات
بی سواد
۲
۳/۶
سیکل
۶
۸/۱۸
دیپلم
۱۰
۳/۳۱
فوق دیپلم
۱۰
۳/۳۱
لیسانس و بالاتر
۴
۵/۱۲
جمع
۳۲
۱۰۰
جدول شماره ۲-۴ توزیع فراوانی نمونه های تحقیق را از نظر میزان تحصیلات نشان میدهد. طبق داده های موجود بیشترین درصد (۳/۳۱) نمونه ها مربوط به افرادی است که میزان تحصیلاتآنها دیپلم یا فوق دیپلم بوده است و کمترین درصد(۳/۶) مربوط به افرادی است که سواد نداشته اند.
- تعداد فرزندان:
جدول شماره(۳-۴) توزیع نمونه ها از نظر تعداد فرزندان
متغیر
فراوانی
درصد
تعدادفرزندان
۰
۸
۲۵
۱
۱۱
۴/۳۴
۲
۹
۱/۲۸
۳
۴
۵/۱۲
جمع
۳۲
۱۰۰
جدول شماره ۳-۴ توزیع فراوانی نمونه های تحقیق را از نظر تعداد فرزندان نشان میدهد. طبق داده های موجود بیشترین درصد(۴/۳۴) برای افرادی بوده است که دارای یک فرزند بوده اند و کمترین درصد(۵/۱۲) و ۳/۴۳ برای افرادی بوده است که دارای سه فرزند بوده اند.
- مدت زمان ازدواج:
جدول شماره(۴-۴) توزیع نمونه ها از نظر مدت زمان ازدواج
متغیر
فراوانی
درصد
مدتزمانازدواج
۱ تا ۵ سال
۶
۸/۱۸
۵ تا ۱۰ سال
۹
۱/۲۸
۱۰ تا ۱۵ سال
۹
۱/۲۸
۱۵ تا ۲۰ سال
۵
۶/۱۵
۲۰ سال به بالا
۳
۴/۹
جمع
۳۲
۱۰۰
جدول شماره ۴-۴ توزیع فراوانی نمونه های تحقیق را از نظر مدت زمان ازدواج نشان میدهد. طبق داده های موجود بیشترین درصد(۱/۲۸)برای افرادی است که مدت زمان آن ها ۵ تا ۱۰ و ۱۰ تا ۱۵ سال بوده است و کمترین درصد را نیز(۴/۹) افرادی به خود اختصاص دادهاند که از زمان ازدواج آنان بیشتر از سی سال گذشته است.
- تحصیلات همسر:
جدول شماره(۵-۴) توزیع نمونه ها از نظر تحصیلات همسر
متغیر
فراوانی
درصد
میزان تحصیلات
بی سواد
سیکل
۰
۸
۰
۲۵
دیپلم
۱۵
۹/۴۶
فوق دیپلم
۸
۲۵
لیسانس و بالاتر
۱
۱/۳
جمع
۳۲
۱۰۰
جدول شماره ۵-۴ توزیع فراوانی نمونه های تحقیق را از نظر میزان تحصیلات همسر نشان میدهد. طبق داده های موجود بیشترین درصد (۹/۴۶) نمونه ها مربوط به افرادی است که میزان تحصیلات همسرآنها دیپلم بوده است و کمترین درصد(۰) مربوط به افرادی است که همسر آنان سواد نداشته است.
- سن همسر:
جدول شماره(۶-۴) توزیع نمونه ها از نظر سن همسر
متغیر
فراوانی
درصد
سن
۲۰ تا ۲۵ سال
۱
۱/۳
۲۵ تا ۳۰ سال
۱۰
۳/۳۱
۳۰ تا ۳۵ سال
۱۵
۹/۴۶
۳۵ تا ۴۰ سال
۲
۳/۶
۴۰ سال به بالا
۴
۵/۱۲
جمع
۳۲
۱۰۰
جدول شماره ۶-۴ توزیع فراوانی نمونه های تحقیق را از نظر سن همسر نشان میدهد. طبق داده های موجود بیشترین درصد (۹/۴۶) نمونه ها مربوط به افرادی است که همسر آنان ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند و کمترین درصد(۱/۳) مربوط به افرادی است که همسر آنان۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند.
ب. تحلیل فرضیه های پژوهش:
یافته های مربوط به این بخش با توجه به نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس برای آزمون فرضیه گزارش میشود. لازم به توضیح است که در تحلیل کوواریانس نمره متغیر های مورد بررسی که از پس آزمون به دست آمده است به عنوان متغیر وابسته تلقی شده است و نمره ای که در پیش آزمون حاصل شده است به عنوان متغیر کمکی (کوواریت) وارد تحلیل واریانس گردیده است. نکته مهمی که در تحلیل کوواریانس باید به آن توجه شود فرض همگنی شیبها میباشد و در صورتی که فرض خطی بودن یا همگنی شیبهای رگرسیون (ضرایبb) رعایت نشود، نتایج (ANCOVA) صحیح نخواهد بود. زمانی فرض همگنی شیبها برقرار خواهد بود که میان متغیر کمکی (در این پژوهش پیش آزمون) و متغیر وابسته (در این پژوهش پس آزمون) در همه سطوح عامل (گروه آزمایش و گواه) برابری حاکم باشد. بنابرین در اولین گام، تحلیل فرض همگنی شیبها مورد آزمون قرار گرفت و سپس با فرض همگنی واریانسها از تحلیل کوواریانس برای آزمون فرضیهها استفاده گردید.
الف)فرضیه اصلی:
آموزش مهارت های ارتباطی بر کارایی خانواده در زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره تاثیر گذار است.
جدول شماره ۷-۴ نتایج حاصل از بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل (گروه آزمایشی و گواه) در کارایی خانواده را نشان میدهد.