جدول شماره ۴-۶ تفاوت کارکرد اجرایی بازداری در دو گروه خلاقیت سطح بالا و پایین
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
آماره T
درجه آزادی
سطح معناداری
بازداری
خلاقیت بالا
۱۵
۸۷/۲۳
۲۶/۱
۲۸
۲۱۶/۰
خلاقیت پایین
۱۵
۴۷/۱۹
با توجه به جدول ۴-۷ که مقایسه بین بازداری بر اساس طبقهبندی خلاقیت (بالا و پایین) میباشد؛ با توجه به فرض برابری واریانسها و مقدار t به دست آمده که برابر ۲۶/۱، درجه آزادی ۲۸ و سطح معنیداری ۲۱۶/۰ تفاوت بین دو گروه معنیدار نیست.
فرضیه دوم: بین کارکرد اجرایی توجه انتخابی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
جدول شماره ۴-۷ تفاوت کارکرد اجرایی توجه انتخابی در دو گروه خلاقیت سطح بالا و پایین
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
آماره T
درجه آزادی
سطح معناداری
توجه انتخابی
خلاقیت بالا
۱۵
۳۲/۵
۸۷/۳
۲۸
۰۳۹/۰
خلاقیت پایین
۱۵
۳۶/۳
با توجه به جدول ۴-۸ که مقایسه بین توجه انتخابی بر اساس طبقهبندی خلاقیت (بالا و پایین) میباشد و با توجه به فرض برابری واریانسها و مقدار t به دست آمده که برابر ۸۷/۳، درجه آزادی ۲۸ و سطح معنیداری ۰۳۹/۰ تفاوت بین دو گروه معنیدار است.
فرضیه سوم: بین کارکرد اجرایی حافظه کاری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
جدول شماره ۴-۸ تفاوت کارکرد اجرایی حافظه کاری در دو گروه خلاقیت سطح بالا و پایین
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
آماره T
درجه آزادی
سطح معناداری
حافظه کاری
خلاقیت بالا
۱۵
۰۷/۸
۹۳/۱-
۲۸
۰۶۴/۰
خلاقیت پایین
۱۵
۳۳/۹
با توجه به جدول ۴-۹ که مقایسه بین حافظه کاری بر اساس طبقهبندی خلاقیت (بالا و پایین) میباشد؛ با توجه به فرض برابری واریانسها و مقدار t به دست آمده که برابر ۹۳/۱-، درجه آزادی ۲۸ و سطح معنیداری ۰۶۴/۰ تفاوت بین دو گروه معنیدار نیست.
فرضیه چهارم: بین کارکرد اجرایی سازماندهی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
جدول شماره ۴-۹ تفاوت کارکرد اجرایی سازماندهی در دو گروه خلاقیت سطح بالا و پایین
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
آماره T
درجه آزادی
سطح معناداری
سازماندهی
خلاقیت بالا
۱۵
۲۷/۳۳
۲۲/۳
۲۸
۰۰۳/۰
خلاقیت پایین
۱۵
۳۰
با توجه به جدول ۴-۱۰ که مقایسه بین سازماندهی بر اساس طبقهبندی خلاقیت (بالا و پایین) میباشد و با توجه به فرض برابری واریانسها و مقدار t به دست آمده که برابر ۲۲/۳، درجه آزادی ۲۸ و سطح معنیداری ۰۰۳/۰ تفاوت بین دو گروه معنیدار است.
فرضیه پنجم: بین کارکرد اجرایی انعطاف پذیری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد
جدول شماره ۴-۱۰ تفاوت کارکرد اجرایی انعطاف پذیری در دو گروه خلاقیت سطح بالا و پایین
متغیر
گروه
تعداد
میانگین
آماره T
درجه آزادی
سطح معناداری
انعطاف پذیری
خلاقیت بالا
۱۵
۷۳/۱۱
۷۳/۵
۲۸
۰۰۱/۰
خلاقیت پایین
۱۵
۸
با توجه به جدول ۴-۱۱ که مقایسه بین انعطاف پذیری بر اساس طبقهبندی خلاقیت (بالا و پایین) میباشد و با توجه به فرض برابری واریانسها و مقدار t به دست آمده که برابر ۷۳/۵، درجه آزادی ۲۸ و سطح معنیداری ۰۰۱/۰ تفاوت بین دو گروه معنیدار است.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه
کارکردهای اجرایی، یک کارکرد عالی شناختی و فراشناختی است که مجموعه ای از توانایی عالی، بازداری، خودآغازگری، برنامه ریزی راهبردی، انعطاف شناختی و کنترل تکانه را در بر میگیرد (علیزاده، ۱۳۸۵). در واقع کارکردهایی همچون سازمان دهی، تصمیم گیری، حافظه فعال، حفظ و تبدیل کنترل حرکتی، احساس و ادراک زمان، پیشبینی آینده، بازسازی، زبان درونی و حل مسئله را می توان از جمله مهم ترین کارکردهای اجرایی عصب شناختی دانست که در زندگی و انجام تکالیف یادگیری و کنش های هوشی به انسان کمک میکنند (بار کلی، ۱۹۹۸). سونگا بارک[۱۰۲] (۲۰۰۳) در مدل خود برای تبیین نارسایی شناختی کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیش فعالی الگوی مسیر دوتایی را مطرح میسازد که مسیر اول بد کارکردی اجرایی بوده و با کاستی در بازداری پاسخ مرتبط است و مسیر دوم بد کارکردی انگیزشی است که با فرایند ضعیف پاداش در این کودکان ارتباط دارد. اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اختلال عصبی رشدی است که سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه/بیش فعالی و تکانشگری توصیف می شود و بر ۳ تا ۷ درصد از کودکان اثر میگذارد (انجمن روانپزشکی آمریکا[۱۰۳]، ۲۰۰۰). هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان تفاوت در کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین بود. طرح پژوهش علّی- مقایسه ای یا پس رویدادی بود. بدین منظور، نمونهای متشکل از ۳۰ کودک بیش فعال با خلاقیت بالا و خلاقیت پایین (۱۵ کودک دارای خلاقیت بالا و ۱۵ کودک دارای خلاقیت پایین) به صورت در دسترس در شهرستان ملارد انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از یافته های این پژوهش در این فصل ارائه می شود.
۵-۲ بررسی فرضیه های پژوهش
به منظور آزمون پنج فرضیه در این پژوهش از آزمون آماری تی مستقل استفاده شد. فرضیه های این پژوهش به شرح زیر بود:
فرضیه اول: بین کارکرد اجرایی بازداری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
نتایج آزمون نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین در مؤلفه ی بازداری تفاوت معناداری وجود ندارد.
فرضیه دوم: بین کارکرد اجرایی توجه انتخابی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین تفاوت وجود دارد.
نتایج آزمون نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا و پایین در مؤلفه ی توجه انتخابی تفاوت معناداری وجود دارد. بنابرین، با ۹۹ درصد اطمینان میتوان گفت: کارکرد اجرایی توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با خلاقیت بالا بهتر از کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با خلاقیت پایین است.