تولید واقعی
تولید داخلی و تولید ارسال شده
۲-۱۵-۱-۲ مدل تجاری سازی کوپر[۴۵] (مدل مرحله-دروازه[۴۶] )
مدل فرآیندی مرحله-دروازه یکی از مشهورترین مدل های تجاری سازی می باشد. چون حتی دقیق ترین جزئیات نیز در هر یک از فرایند ها تنظیم می شوند و در مجموع دارای یک خصوصیت ارگانیک و پویا است. بر اساس مطالعه ای که اخیرا بر روی فرایند توسعه محصولات جدید در منابع مختلف صورت گرفته نزدیک به ۶۰% از شرکتها از فرایند مرحله-دروازه برای هدایت فعالیتهای توسعه ای خود در زمینه محصولات جدید بهره می برند (بندریان, ۱۳۸۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
این مدل ،مدلی است جهت افزایش کارایی و تسریع عملکرد پروژه ، بطوریکه از پیش وظایف اصلی هر مرحله را تعیین و به بررسی نتایج پیشرفت می پردازد. فرایند مرحله-دروازه یک نقشه راه عملیاتی شده[۴۷] برای هدایت محصولات جدید از مرحله ایده تا مرحله قرار دادن آن در بازار می باشد.
مشخصه اصلی این مدل تخصیص حمایت های توسعه ای بصورت کارا می باشد. زیرا هر فرایند شامل مراحل و ورودی هایی می شود که پیشرفت پروژه را مشخص می سازد (ناصری, ۱۳۸۵).
مدل مرحله-دروازه فرایند ایده تا بازار را به یک مجموعه متوالی از مراحل و نقاط تصمیم تفکیک می نماید. در واقع فرایند مرحله-دروازه بر اساس مراحل مجزایی از فعالیتها که به وسیله نقاط تصمیم گیری از یکدیگر تفکیک شده بنا گردیده است. در این مدل مرحله جایی است که در آن اقدام به وقوع می پیوندد و دروازه جایی است که در آن اتخاذ تصمیم در خصوص ادامه یا عدم ادامه[۴۸] مسیر توسعه صورت می گیرد.
این مدل در هر یک از مراحل درون خود نیز دارای فعالیتهای متعددی می باشد که به منظور کوتاه کردن زمان رسیدن به بازار برخی از آن مراحل به صورت موازی انجام می پذیرد. مراحل اصلی و نقاط تصمیم گیری در مدل مرحله-دروازه عبارتند از (شکل ۲-۶):
- مرحله صفر: ایده پردازی
تصمیم اول : غربال ایده
- مرحله یک: بررسی اولیه
تصمیم دوم : غربال ثانویه
- مرحله دوم :بررسی تفضیلی
تصمیم سوم: اقدام برای توسعه
- مرحله سوم: توسعه
تصمیم چهارم: اقدام برای تست
- مرحله چهارم: انجام تست و معتبر سازی
تصمیم پنجم: اقدام برای تجاری سازی
- مرحله پنجم: تولید صنعتی و ورود به بازار
شکل ۲- ۶ : مدل مرحله – دروازه (بندریان, ۱۳۸۸)
لازم به ذکر است که این مدل بیشتر برای سازمانهای تولیدی و توسعه محصولات جدید کاربرد دارد، اما می توان با انجام اصلاحاتی آن را برای سازمان های تحقیقاتی به منظور توسعه تکنولوژی جدید نیز به کار گرفت.
۲-۱۵-۱-۳ مدل گلداسمیت[۴۹]
مدل گلد اسمیت به عنوان یکی از بهترین مثال های مربوط به مدل خطی بوسیله راندال گلداسمیت[۵۰] در سال ۱۹۹۵ توسعه یافته است. این مدل ره نگاشتی از استراتژی ها و اقدامات برای تجاری سازی تکنولوژی های پیشرفته است.
این مدل عناصر تکنیکی ، بازار و کسب و کار مربوط به فرایند تجاری سازی را درون ماتریسی متشکل از فعالیت های همزمان و متوالی و نقاط تصمیم گیری قرار می دهد (Ferguson, 2008). مدل گلداسمیت چارچوبی برای اندازه گیری پیشرفت در مراحل مختلف است، یعنی شناسایی اطلاعات و نیاز به کمک های فنی ، هزینه های توسعه پروژه و پیش بینی نیازمندی های مالی است. این مدل یک فرایند منظم، و بطور کلی خاص را دنبال می کند (Rose & Rosa, 2007).
در مدل گلداسمیت کل فرایند تجاری سازی از ایده، توسعه، خلق بنگاه تازه تاسیس یا انشعابی و سپس استراتژی خروج مخترع و سرمایه گذاران تشریح شده است .هر یک از شاخه های فنی، بازار و تجارت این مدل در ۶ مرحله متوالی شامل : تحقیق، امکان سنجی، توسعه، معرفی، رشد و بلوغ معرفی شده اند و این مراحل به سه فاز اصلی، فاز مفهومی ، فاز توسعه و فاز تجاری تقسیم شده اند که جدول ۲-۵ نشان دهنده این مدل می باشد (Ferguson, 2008)
جدول ۲- ۵: مدل تجاری سازی تکنولوژی گلداسمیت
عناصر
فنی
بازار
کسب و کار
فاز مفهومی
مرحله اول
تحقیق
تحلیل فنی