پایایی کل پرسشنامه
۹/۰
۳-۱-۲-۲- اعتبار( روایی) ابزار اندازه گیری
در این پژوهش برای سنجش اعتبار و روایی، از آزمون اعتبار درونی و بیرونی استفاده شده است. منطور از اعتبار بیرونی این است که آیا نتایج این پژوهش را می توان به گروه های بزرگ تر یا مشابه تعمیم دادیا خیر؟ برای حصول اعتبار بیرونی، باید ازنمونه گیری تصادفی استفاده کرد. در نمونه گیری تصادفی تمام اعضای جامعه آماری شانس مساوی و برابر برای انتخاب شدن دارند و بنابراین می توان ادعا کرد که ویژگی های جامعه آماری بدرستی سنجیده شده و نتایج را می توان به گروه های دیگر تعمیم داد. در این پژوهش از روش های نمونه گیری تصادفی استفاده شده است بنابراین نتایج را می توان به کل جامعه تعمیم داد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مفهوم اعتبار (روایی) محتوایی یا درونی به این سوال، پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. برای ارزیابی روایی محتوایی از نظر متخصصان در مورد میزان هماهنگی محتوای ابزار اندازه گیری و هدف پژوهش ، استفاده می شود. در این پژوهش از روش اعتبار صوری استفاده شده است. اعتبار صوری زیرمجموعه ایی از اعتبار محتوایی است. این نوع ارزیابی شامل این موضوع می شود که آیا ظاهر پرسشنامه به صورت مناسب برای ارزیابی هدف مورد نظر طراحی شده است یا خیر؟در اینجا نیز از نظر متخصصان برای تعیین روایی صوری استفاده می شود. در تعیین روایی صوری موارد سطح دشواری ، میزان عدم تناسب و ابهام مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرد در این پژوهش از اعتبار صوری (استفاده از نظرات و تجربیات اساتید راهنما ، مشاور و سایر اساتید) استفاده شده است و همچنین در این پژوهش از پیش آزمون استفاده شده است. بدین صورت که تعداد ۳۵ پرسشنامه توزیع شده است و ایرادات و ابهامات آن رفع گردیده است.بدلیل پیچیده بودن و جدید بودن موضوع پژوهش پیش آزمون دو بار تکرار شد تا پرسشنامه به حد قابل قبولی برسد. برای سنجش پرسشنامه ها از نظر میزان صحت و دقت پر کردن، بعضی سوالات بصورت معکوس کد گزاری گردید وپرسشنامه های که بدون دقت پاسخ داده شده بودند کنار گذاشته شدند.بنابراین در هر منطقه بیشتر از میزان در نظر گرفته شده، پرسشنامه توزیع گردید. قبل از ارائه پرسشنامه به هر فرد در مورد آن توضیح مختصری ارائه شد پس از آن پرسشنامه به پاسخگویانی که رغبت کامل به تکمیل آن داشتند ارائه گردید.
۳-۲- تعریف مفاهیم مندرج در فرضیه ها
۳-۲-۱- تعاریف مفهومی
۳-۲-۱-۱- حریم خصوصی
از حریم خصوصی تعاریف زیادی شده است ودر مجموع یک تعریف واحد جهانی برای آن وجود ندارد. عواملی چون تراکم جمعیت، درجه ی تعامل افراد، الگوهای منزل، تقسیم کار، ماهیت خانواده و دیگر روابط اجتماعی میتوانند، بر ارائه ی تعریف تأثیرگذار باشد، برای مثال جوامع شهری در مقایسه با جوامع روستایی وعادی در مقایسه با سیاستمداران قلمرو حریم خصوصی و حق خلوت وسیعتری دارند، بدین ترتیب نسبیت حریم خصوصی مسلم بوده و مرزی که برای ترسیم آن کشیده میشود متغیر میباشد، و مرز ارائه ی تعریف برای حق خلوت اشخاص و حریم خصوصی علاوه بر موارد فوق از موارد ذیل نیز تأثیر می پذیرد:
- این مفهوم ذهنی یا شخصی است. آنچه برای فردی، خصوصی تلقی میشود ممکن است برای دیگری چنین نباشد.
- از فرهنگی به فرهنگ دیگر متغیر است.
- تابع سیاق و اوضاع و احوال است. آنچه در یک کارگاه خصوصی تلقی میشود ممکن است در بیرون آنچنین نباشد.
- دارای تحول تاریخی است. برداشتهایی که از حریم خصوصی وجود دارد، از نسلی به نسل دیگر فرق میکند foord,2002:5) به نقل از رنجبران،۱۳۹۱:۲۱(.
با توجه به گستردگی مفهوم حریم خصوصی، در ادبیات مختلف با توجه به دیدگاه آن علم تعاریف متفاوتی دارد. تعاریف مرتبط باجهان اجتماعی بر مفاهیمی مانند انتخاب،کنترل و مدیریت اطلاعات، مدیریت تعامل و تنظیم مرزها تاکید دارند و حریم خصوصی به عنوان تنظیم تعامل بین خود و دیگران و یا محرکهای محیطی در نظر گرفته می شود Pedersen, 1997; Kupritz, 1998; Newell,1998)).
در جدول زیر تعدادی از تعاریف حریم خصوصی از دیدگاه جامعه شناسانه آورده شده است.
جدول شماره(۳-۱)
نظریه پردازان
تعاریفی از مفهوم حریم خصوصی
زیمل ، ۱۹۵۰
کنترل محرک های دریافتی از دیگران، میزان اطلاعات و فاصله افراد از یکدیگر(آلتمن،۲۲:۱۳۸۲).
چاپین،۱۹۵۱
ارزش تنها ماندن و آسودگی از فشار حضور دیگران.(newell,1995:90)
بیتس، ۱۹۶۴
این احساس فرد که دیگران باید از آنچه برای او مهم است جدا و دور باشند، و در ضمن اذعان به اینکه دیگران نیز حقی از آن چیز دارند (آلتمن،۲۲:۱۳۸۲).
ژورار،۱۹۶۶
نتیجه تمایل فرد به پنهان نگاه داشتن تجربیات گذشته و زمان حال خود و اهدافش برای آینده … تمایل به معما بودن برای دیگران، یا حالتی که بیشتر معمول است، تمایل به کنترل نظر و باور دیگران در مورد خود (newell,1995:96)…
ایلتسون،پرونشانسکی،ریولین،۱۹۷۰
رسیدن و آزادی انتخاب و تعیین اهداف لازم برای نظارت بر اینکه در مورد خود چه اطلاعاتی را انتقال دهیم (آلتمن،۲۲:۱۳۸۲).
راپاپورت،۱۹۷۲