ارتباطات داخلی رسمی
ارتباطات داخلی غیر رسمی
نگرش کاری کارکنان
۰/۷۴۵
۰/۶۴۸
۰/۶۹۵
۰/۷۹۲
منبع: یافته های تحقیق
۴-۵-۲-۲- روایی واگرا
روایی واگرا نشان دهنده میزان تفاوت یک سازه با سازههای دیگر است. در رویکرد مبتنی بر واریانس سه معیار کلی برای ارزیابی روایی واگرا وجود دارد. در ادامه با توضیح این سه معیار، به بررسی آن ها پرداخته می شود.
الف) معیار فورنل- لارکر
معیار فورنر لارکر به مقایسه مجذور AVE متیغرهای پنهان با مقادیر همبستگی آن ها می پردازد. شرط احراز روایی واگرا بر اساس این معیار، بزرگتر بودن مقدار AVE از تمام ضرایب همبستگی یک متغیر است. منطق این معیار چنین است که واریانس تبیین شده یک متغیر پنهان به وسیله متغیرهای مشاهده شده اش بایستی بیش از میزان همبستگی آن با سایر متغیرهای پنهان باشد. به عبارت دیگر، این آزمون به بررسی میزان تک صفتی بودن متغیرهای مشاهده شده برای یک متغیر پنهان می پردازد (هیر و همکاران، ۲۰۱۳). در جدول ۴-۱۳ مقادیر به دست آمده از این معیار ارائه شده است. همان گونه که مشاهده می شود، شرط روایی واگرای فورنر- لارکر برای تمامی متغیرهای تحقیق محقق شده است.
جدول (۴-۱۳): شاخص های روایی واگرای فورنل لارکر
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
ارتباطات داخلی غیر رسمی
پاسخگویی
نگرش کاری کارکنان
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
ارتباطات داخلی رسمی
ارتباطات داخلی غیر رسمی
نگرش کاری کارکنان
۰/۸۶۳
۰/۸۷۷
۸۰۵/۰
۸۳۴/۰
۹۱۰/۰
۰/۸۶۶
۹۱۸/۰
۹۴۷/۰
۰/۸۷۷
۸۹۰/۰
منبع: یافته های تحقیق
ب) آزمون بار عرضی
یکی دیگر از معیارهای بررسی روایی واگرا، آزمون بار عرضی است. این آزمون به بررسی مقایسه ای بارهای عاملی متغیرهای مشاهده شده یک متغیر پنهان با بارهای عاملی همان متغیرهای مشاهده با سایر متغیرهای پنهان می پردازد. شرط احراز روایی واگرا بر اساس این آزمون، بیشتر بودن بار عاملی متغیرهای مشاهده شده یک متغیر پنهان از بار عاملی همان متغیرهای مشاهده شده برای سایر متغیرهای پنهان است. به دیگر سخن، این آزمون به بررسی میزان چند صفتی بودن متغیرهای مشاهده شده یک متغیر پنهان می پردازد. نتایج حاصل از آزمون بار عرضی به شرح جدول۴-۱۴است. همان گونه مشاهده می شود، شرط احراز روایی واگرا بر اساس این معیار نیز محقق شده است.
جدول (۴-۱۴): نتایج حاصل از آزمون بار عرضی
ابعاد
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
ارتباطات داخلی رسمی
ارتباطات داخلی غیر رسمی
نگرش کاری کارکنان
تعهد ۱
۰/۸۵۵
۰/۷۳۴
۰/۷۳۴
۰/۷۴۷
تعهد ۲
۰/۸۵۸
۰/۷۹۲
۰/۷۸۵
۰/۷۸۳
تعهد ۳
۰/۸۷۷
۰/۷۴۳
۰/۷۲۰
۰/۷۴۰
رسمی۱
۰/۷۱۲
۰/۷۸۶
۰/۷۳۵
۰/۷۳۸
رسمی۲
۰/۷۵۳
۰/۸۴۸
۰/۷۵۹
۰/۷۴۰
رسمی۳
۰/۶۸۹
۰/۸۱۸
۰/۷۹۰
۰/۷۵۴
رسمی۴
۰/۶۶۷
۰/۷۶۶
۰/۶۶۸
۰/۶۹۷
غیر رسمی۱
۰/۷۵۴
۰/۷۷۶
۰/۸۳۳
۰/۸۰۵
غیر رسمی۲
۰/۷۲۳
۰/۷۶۰
۰/۸۲۷
۰/۷۷۰
غیر رسمی ۳
۶۸۲/۰
۷۵۵/۰
۸۲۸/۰
۷۶۲/۰
غیر رسمی۴
۰/۷۲۵
۰/۷۶۹
۰/۸۴۶
۰/۸۲۰
نگرش۱
۰/۷۹۶
۰/۸۱۲
۰/۸۵۹
۰/۹۰۰
نگرش۲
۰/۸۲۷
۰/۸۴۷
۰/۸۷۰
۰/۹۰۰
نگرش۳
۰/۷۶۲
۰/۸۰۴
۰/۸۵۴
۰/۸۹۷
نگرش۴
۰/۷۳۴
۰/۷۷۳
۰/۷۸۴
۰/۸۶۱
منبع: یافته های تحقیق
ج) نسبت HTMT
آن گونه که پیش تر نیز ذکر شد، معیار فورنر لارکر به بررسی میزان تک صفتی بودن متغیرهای مشاهده شده می پردازد و آزمون بار عرضی به چند صفتی بودن آن ها. در سال ۲۰۱۳ یک معیار جدید برای بررسی روایی واگرای مدل اندازه گیری ابداع شده است و آن نسبت چند صفتی بودن متغیرهای مشاهده شده بر تک صفتی بودن آن هاست. این معیار با بررسی نسبت میانگین چند صفتی بودن بر میانگین تک صفتی بودن، در صورت کمتر بودن این نسبت از عدد ۹/۰ مدل اندازه گیری را دارای شرایط روایی واگرا میداند. نتایج حاصل از بررسی این معیار در جدول۴-۱۵ ارائه شده است. این نتایج حاکی از واگرایی در روایی مدل اندازه گیری تحقیق است.
جدول (۴-۱۵): نتایج حاصل از آزمون HTMT
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
ارتباطات داخلی غیر رسمی
پاسخگویی
نگرش کاری کارکنان
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
ارتباطات داخلی رسمی
ارتباطات داخلی غیر رسمی
نگرش کاری کارکنان
۰
۰/۱۴۳
۰/۶۷۱
۰/۴۴۰
۰
۰
۰/۵۶۰
۰/۱۰۱
۰
۰
۰
۰/۳۹۲
۰
۰
۰
۰
منبع: یافته های تحقیق
۴-۵-۲-۳- پایایی تک بعدی
بار عاملی نشان دهنده میزان اشتراک متغیر مشاهده شده با متغیر پنهان است. به عبارت دیگر بار عاملی به بررسی پایایی متغیر مشاهده شده می پردازد. بر اساس یک اصل قراردادی، زمانی می توان یک متغیر مشاهده شده را پایا دانست که بار عاملی آن بیش از مقدار ۷/۰ باشد. در جدول زیر مقادیر بار عاملی برای تمامی متغیرهای مشاهده شده نشان داده شده است. همان گونه که مشاهده می شود، تمام متغیرهای مشاهده از پایایی نسبی برخوردارند.
جدول (۴-۱۶): بارهای عاملی
متغیر
گویه
بار عاملی
تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی
اهمیت توجه به کارکنان از نظر مدیریت.
درک همه عواملی که رضایت کارکنان را با اشتغال آن ها تحت تاثیر قرار دهد.
کارکنان به عنوان مهم ترین دارایی شرکت.
۰/۸۵۵
۰/۸۵۸
۰/۸۷۷
ارتباطات داخلی رسمی
برنامه جلسات منظم کارکنان.
تعامل با کارکنان به طور رسمی.
ملاقات مدیران با کارکنان به طور منظم
ارزیابی کیفیت اشتغال کارکنان حداقل یکبار در سال.
۰/۷۸۶
۰/۸۴۸
۰/۸۱۸
۰/۷۶۶
ارتباطات داخلی غیر رسمی
مدیر به طور منظم با کارکنان صحبت میکند تا راجب کارشان چیزهایی بداند.
زمانی که مدیر متوجه می شود که یکی از کارکنان به طور غیر نرمال عمل میکند، او سعی خواهد کرد علت انرا دریابد.
مدیر تلاش میکند انتظار کارکنان از شرکت را بداند.
مدیر تلاش میکند تا احساسات واقعی کارکنان در مورد شغل شان را بفهمد.
۰/۸۳۳
۰/۸۲۷
۰/۸۲۸
۰/۸۴۶