۱٫ سهولت(کلی) در فروش، نظارت و حمل و نقل
۲٫ واسطه ها آگاهی از محصول بیشتری دارند
۳٫ واسطه ها مزیت انبار یا حمل و نقل ارائه می کنند.
۴٫ واسطه ها پایگاه مشتری یا حضور در بازار خوبی دارند.
۵٫ مشتریان خرید از شخص محلی را دوست دارند.
معایب صادرات مستقیم
معایب صادرات غیر مستقیم
۱٫چالش های فروش در مناطق دور مانند منطقه time zone
۲٫ عدم تعادل قدرت هنگام فروش به یک مشتری بزرگ
۳٫ تمایل برای کنترل بیشتر بر شرکت های فرعی
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴٫ هزینه های نگه داری ذخیره یا چالش های عدم نگه داری ذخیره
۵٫ فکر کردن به یک واسطه ممکن است برای آنها کارسازتر باشد.
۱٫ سود ناویژه خیلی با هزینه بسیار زیادی همراه است و یا ممکن است با ارزش نباشد.
۲٫ عدم تمرکز بر محصولات تولیدی یا دارایی ها توسط صادرکننده
۳٫ عدم کنترل به خصوص بر بازاریابی
۴٫ تمایل به ارتباط بیشتر با مشتری و یا ترجیح بیشتر به مدل مستقیم
۵٫ احساس محدودیت به دلیل محدودیت های توزیع کنندگان محلی
۲٫۲٫۶٫۴ انواع روشهای صادرات مستقیم و غیر مستقیم:
هر شرکتی که می خواهد صادرات انجام دهد با این تصمیم روبرو می شود که تا چه حد باید به صورت مستقیم فعالیت کند یا این که از واسطه های مستقل بهره برداری کند. کیگان در کتاب مدیریت بازاریابی جهانی خود می گوید: تولید کنندگانی که علاقه مند به بازاریابی صادرات باشند می توانند از بین دو شیوه “سازماندهی در کشور تولید کننده و سازماندهی در کشور بازار هدف"استفاده کنند . ازجمله روش هایی که شرکت می تواند در داخل کشور سازماندهی کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فعالیت پاره وقت توسط کارکنان شرکت
شریک صادراتی که به ساختار بازاریابی داخلی وابسته و قبل از حمل محموله به خارج از کشور مالکیت محصول را در اختیار می گیرد
بخش صادراتی مستقل از ساختار سازمانی بازاریابی داخلی شرکت
قسمت صادرات در داخل بخش بین المللی
از روش های سازماندهی صادرات در خارج از شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استفده مستقیم از نمایندگان شرکت در بازراهای مورد نظر
استفاده از نمایندگان مستقل
عرضه محصولات از طریق کانال های توزیع شرکت های دیگر(کیگان،۱۳۸۰٫ص ۲۳۴-۲۳۷)
اما بطور کلی در مورد صادرات شرکتها با دو کانال انتخابی روبهرو میشوند.: ۱٫صادرات به مشتریان خارجی( به صورت مستقیم) ۲٫صادرات با کمک یک واسطه( غیر مستقیم).
۲٫۲٫۶٫۴٫۱ صادرات مستقیم:
شرکتهایی که خریداران خارجی، آن ها را تشویق به صادرات می کنند، معمولا از این روش استفاده می کنند. در این روش شرکت با یک یا چند عامل فروش در یک کشور در ارتباط است. شرکت هایی می توانند به صادرات مستقیم اقدام نمایند که کلیه فعالیت های ضروری جهت فروش در کشور میزبان بعهده بگیرند. صادرات مستقیم به چند روش انجام می پذیرد: انتخاب نمایندگان صادراتی، نمایندگان فروش سیار، نمایندگان فروش خارجی، شعبه فروش در خارج، بخش صادرات در داخل، پست سفارشی(اعرابی، دهقان.۱۳۹۰).
نمایندگان صادراتی: واسطه خریدار است که در کشور صادرکننده کالایی را از فروشنده خریداری می کند و کارمزد دریافت می نماید. نمایندگان میتوانند توزیع کننده و یا تولید کننده باشند.
نمایندگان فروش سیار: شرکت میتواند، نمایندگان خود را از داخل کشور، در زمان های خاصی برای فعالیت بازرگانی به خارج بفرستد.
شعبه فروش در خارج: یک دفتر فروش خارجی به تولید کننده امکان می دهد که در بازار خارجی حضور بیشتری داشته و برنامه هایش را بهتر کنترل کند. دفتر فروش، مسولیت فروش و توزیع را به عهده گرفته و ممکن است فعالیت مربوط به انبارداری و تبلیغات برای فروش کالاها را نیز انجام دهد.
بخش صادرات در داخل کشور: مدیر فروش متخصص در امر صادرات، با چند دستیار، کارهای مربوط به صادرات انجام می دهد و کمک های لازم را در مواقع لزوم به بازار صادراتی عرضه می کند.
سفارش پستی: بعضی از مواقع شرکتها از طریق پست اقدام به فروش محصولات خود می نمایند. بدین ترتیب که خریدار فرم مربوط به محصول را که از طریق دفاتر پست یا از طریق روزنامه به دست آورده است، پر نموده و همراه با فرم فیش واریز پول به مقصد شرکت ارسال می نماید.
صادرات از طریق پیله وران در بازارچه های مرزی کشور.
صادرات از طریق شرکتهای تعاونی مرزنشینان (صادقی، کربلایی.۱۳۸۹)
در تحقیقی دیگر روش های صادرات مستقیم به صورت زیر بیان شده است:
الف) نمایندگان فروش خارجی:
اگر شرکت وسیع باشد و توانایی فروش مستقیم را داشته باشد، می تواند با تاسیس نمایندگی یا نمایندگان فروش خارجی دست بزند. در این روش شرکت محصولالت خود را به شعبه فروش ارسال کرده و از طریق شعبه فروش مستقیماً به دست خریداران خارجی می رساند.
ب) توزیع کنندگان محلی مستقل: