۶.واقع گرا باشند ( اهداف هر چه بیشتر و واقع بینانه تر تعریف شوند ، امکان تحقق آن ها بیشتر است ).
۷.متضمن راه حل های عملی باشند ( اهداف باید موفقترین راه حل ها را معرفی کنند ، این راه حل ها الزاما به معنی سهل الوصول بودن هدف ها نیستند اما باید عملی بودن آن ها را تضمین کند ).
۸.با سایز اهداف و سایر برنامه ها هماهنگ باشند ( سمت و سوی اهداف در هر سطحی که باشند باید هماهنگ با اهداف کلان قرار گیرند ، برای یکپارچگی و یکنواختی حرکت به سوی اهداف کلان و استراتژیک ، این امر ضروری است ).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۹.شامل فعالیت های لازم باشند ( فعالیت های عملیاتی سازمان را از هر نظر در بر گیرند و باعث ایجاد تضاد و اختلال نگردند ).
۱۰.توالی و استمرار داشته باشند ( توالی عملیات و استمرار اهداف به خصوص از لحاظ زمانی باید مراعات شوند ).
۱۱.متناسب با قدرت اجرایی باشند ( اهداف باید متناسب با امکانات و قدرت اجرایی واحدها بوده و بیش از حد توان آن ها نباشند ).
۱۲.با نظر و مشورت مجریان باشند ( اهداف یک سازمان ، باید در ارتباط مستقیم با مسئولین امر انتخاب و تدوین گردند. این امر باعث می گردد اهداف واقع بینانه تر و عملی تر بوده و انگیزه تحقق بخشیدن آن ها نیز زیاد باشد ).
۱۳.قابل نظارت ، ارزیابی و کنترل باشند ( اهداف را باید بتوان مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و معیارهایی برای اندازه گیری آن ها در نظر گرفت ).
۲-۵ پیشینه تحقیق
حسابداری مدیریت استراتژیک علیرغم تاریخچه سی ساله اش باید به عنوان یک عامل اصلی حسابداری مدیریتی محسوب شود. گرچه اکثر تحقیقات بیشتر جنبه مفهومی داشته اند اما می توان گفت که راهگشا بوده اند، در زیر به چند نمونه از تحقیقات خارجی و داخلی صورت گرفته اشاره کرده ایم.
۲-۵-۱ تحقیقات داخلی
-
- نوروش و مشایخی در سال ۱۳۸۴ در تحقیقی به بررسی نیازها و اولویت های آموزشی حسابداری مدیریت پرداختند، هدف آن ها از انجام این تحقیق ، پاسخ به این سوال بود که آیا در مورد نیازها و اولویت های آموزشی حسابداری مدیریت در ایران ، فاصله ای بین دیدگاه دانشگاهیان و شاغلین این حرفه وجود دارد یا نه . در این تحقیق پیمایشی از پرسشنامه به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود فاصله بین دیدگاه های دو گروه مورد مطالعه در مورد مفاهیم و روش های پیشرفته حسابداری مدیریت و نیز برخی مهارت ها و ویژگی های مورد نیاز برای فارغ التحصیلان حسابداری که قصد ورود به مشاغل حسابداری مدیریت را دارند ، بود.
-
- رویایی و محمد زاده سال ۱۳۸۶، در تحقیقی فاصله انتظاراتی میان آموزش و عمل حسابداری مدیریت را بررسی کردند. آن ها با بهره گرفتن از توزیع پرسشنامه دریافتند که فاصله بین دیدگاه شاغلین حرفه و دانشگاهیان در مورد شاخص های بودجه بندی عملیاتی، هزینه یابی مستقیم جذبی و قیمت گذاری انتقالات داخلی حداقل است و یا وجود ندارد، ولی در برخی شاخص های دیگر نظیر بودجه بندی سرمایه ای، هزینه یابی مرحله ای، هزینه یابی استاندارد و … تفاوت دیدگاه وجود دارد.
-
- ایمانی و زواری در تحقیقی در سال ۱۳۸۸ ، به بررسی سطح اهمیت تکنیک های حسابداری مدیریت در شرکت های عضو بورس پرداختند و با بهره گرفتن از پرسشنامه دریافتند که تکنیک های مدیریت وجوه نقد ، بودجه بندی عملیاتی ، قیمت گذاری محصول ، بهایابی محصول ، هزینه یابی بر مبنای فعالیت ، ارزیابی عملکرد ، مدیریت بر مبنای فعالیت ، بودجه بندی سرمایه ای ، تحلیل انحرافات ، تحلیل هزینه-حجم-سود ، هزینه یابی بر مبنای هدف و تحلیل سوددهی مشتریان از اهمیت بالایی برخوردارند.
-
- خدامی پور و طالبی (۱۳۸۹) در پژوهشی به بررسی کاربرد حسابداری مدیریت در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند ، آن ها با بررسی پاسخ های ۱۱۲ پرسشنامه توزیع شده بین مدیران سطوح عالی این شرکت ها ، به این نتیجه رسیدند که بودجه بندی ، تجزیه و تحلیل سر به سر و تجزیه و تحلیل انحرافات به طور گسترده استفاده می شود. آن ها علت این موضوع را الزام سازمان بورس اوراق بهادار به ارائه بودجه سالانه می دانند. همچنین طبق نتایج تحقیق ایشان ، ابزار فرایند مهندسی مجدد و بهایابی بر مبنای هدف به عنوان شیوه های نوظهور حسابداری مدیریت ، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق هزینه و منفعت بکارگیری ابزارهای حسابداری مدیریت ، کمبود نیروی انسانی زبده و اتخاذ سیاست های مقطعی و کوتاه مدت توسط دولت به عنوان بزرگترین موانع استفاده از ابزارهای حسابداری مدیریت معرفی شده است.
-
- ولی پور و باصری در تحقیقی منتشر شده در سال ۱۳۸۹ ، به بررسی تاثیر موقعیت استراتژیک بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداختند. این پژوهش با انتخاب ۳۸ شرکت برای دوره زمانی ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ انجام شد. با بهره گرفتن از روش همبستگی ، نتایج حاکی از آن بود که اگرچه بکارگیری استراتژی تمایز و رهبری هزینه ها منجر به ایجاد عملکرد موفق مالی می گردد اما تنها با بکارگیری استراتژی تمایز می توان این عملکرد موفق مالی را در سال های آتی حفظ نمود.
-
- وکیلی فرد و همکاران سال ۱۳۹۲، ابعاد مختلف تئوری نمایندگی در نظام راهبردی شرکتی را به روش کتابخانه ای و مستندسازی به چالش کشیدند و سپس تحلیل نمودند که چگونه حسابداری مدیریت در قالب نظام راهبردی شرکتی تعریف می شود و به این نتیجه رسیدندکه تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک را می توان به نحوی تعدیل کرد تا با رویه ای بهتر نظام راهبردی شرکتی را نیز در خود جای دهد.
-
- شیری و شاکری سال ۱۳۹۳، تاثیر حسابداری مدیریت استراتژیک و استراتژی را بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مورد آزمون قرار دادند و در پی پاسخ به این سوال ها بودند که: ۱. آیا به کارگیری تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک موجب بهبود عملکرد شرکت ها می شود؟ ۲. آیا نوع استراتژی تجاری شرکت ( جویا در برابر پدافندگر ) بر عملکرد موثر است؟ ۳. آیا انطباق استراتژی تجاری به کار گرفته شده و تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک مورد استفاده، موجب بهبود عملکرد می گردد؟ در ادامه تحقیق با توزیع پرسشنامه دریافتند که تکنیک های هزینه یابی حسابداری مدیریت استراتژیک موجب بهبود عملکرد این شرکت ها می شود، همچنین نوع استراتژی بر عملکرد تاثیرگذار است و تمایل هر چه بیشتر شرکت به استراتژی جویا موجب بهبود عملکرد می شود و انطباق در استراتژی تجاری و به کارگیری تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک موجب بهبود عملکرد شرکت می گردد.
۲-۵-۲ تحقیقات خارجی
-
- دوگدال[۵۹]در سال ۱۹۹۰ در انگلستان تحقیقی را بر روی اعضای انجمن حسابداران خبره مدیریت بریستون برای تعیین اهمیت برخی روش های حسابداری مدیریت انجام داد، او از اعضای مذکور خواست تا اهمیت هر یک از روش های ذکر شده در پرسشنامه تحقیق را از دیدگاه فردی و سازمانی تعیین کنند، این پرسشنامه بین دانشجویانی که به دنبال شرکت در آزمون انجمن بودند نیز توزیع شد، جالب این بود که پاسخ های فردی و سازمانی شاغلین در حرفه همبستگی بالایی داشت. نتایج دیگر تحقیق حاکی از آن بود که استفاده از صفحه گسترده ها و بودجه بندی مهمترین روش ها بودند، در ضمن روش های جدیدتری چون هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مدیریت بر مبنای فعالیت از دیدگاه شاغلین در حرفه رتبه بالایی را کسب نکردند، وی در نهایت دریافت که بین نظریه و عمل فاصله هست.
-
- آینیکال[۶۰]در سال ۱۹۹۳ اقدام به تحقیقی پیماشی در مورد ۲۰۰ شرکت بزرگ و ۴۲ شرکت کوچک نیوزلندی کرد، نتایج این تحقیق نشان داد که تولید کنندگان هنوز به طور جدی بر روش های سنتی حسابداری مدیریت تاکید دارند. در نمونه آماری وی، بیش از ۶۵ درصد از شرکت ها به رغم تبلیغات زیادی که برای استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت انجام شده بود، هنوز از روش های مبتنی بر حجم برای جذب سربار استفاده می کردند.
-
- گوش و چان[۶۱]در پژوهشی در سال ۱۹۹۷ ، ارتقای همه جانبه اجرای رویه های حسابداری مدیریت را در کشور سنگاپور گزارش کردند و بیان داشتند بیشتر شرکت ها ، روش های مختلف حسابداری را در مدیریت امور تجاری بکار گرفته اند ، در مقابل نیز نشان دادند که روش های نوینی مانند مدیریت کیفیت جامع و بهایابی بر مبنای فعالیت کمتر توسط آن ها پذیرفته و بکار گرفته شده است و همین عامل به نوعی سبب جا ماندن از شرکت های چند ملیتی رقیب شده است.
-
- شنهال و لانگ فیلد اسمیت[۶۲]در سال ۱۹۹۸ کاربرد روش های پیشرفته حسابداری مدیریت را در شرکت های استرالیایی مورد بررسی قرار دادند. آن ها گزارش دادند که به رغم این که اغلب شرکت ها این روش را به کار گرفته اند، ولی هنوز روش های سنتی کاربرد زیادی دارند، به نظر محققین یاد شده شاید هنوز زود باشد که اظهار نظر شود که روش های سنتی حسابداری مدیریت برای تولید کنندگان نامناسب و نامربوط هستند.
-
- آدلگان[۶۳]در سال ۲۰۰۱ با بررسی شرکت های نیجریه ای بیان داشت حسابداری مدیریت در کشور مذکور همچنان در مرحله تعیین بها و کنترل مالی و ارائه اطلاعات برای کنترل و برنامه ریزی مدیریتی به سر می برد و شرکت ها با بهره گرفتن از بودجه ها ، تکنیک های حسابداری بها ، تحلیل های تصمیم گیری و حسابدری سنجش مسئولیت ، اطلاعات مورد نیاز به منظور برنامه ریزی و کنترل را تامین می کنند. نتایج بیانگر این بود که رویه های حسابداری مدیریت در کشور نیجریه ، مرحله کنترل و برنامه ریزی مدیریتی را گذرانده و برای بیشتر شرکت ها در آستانه مرحله کاهش اتلاف منابع در تولید قرار دارد.
-
- چان در سال ۲۰۰۱ مجددا تحقیقی را در کشور سنگاپور انجام داد ، هدف او تشخیص میزان اجرای رویه های حسابداری در شرکت های آن کشور بعد از سال ۱۹۷۷ بود ، نتایج آن تحقیق نشان داد که پیشرفت های اندکی از سال ۱۹۷۷ به بعد در زمینه اجرای حسابداری مدیریت انجام گرفته است ، به علاوه مشخص شد شرکت های سنگاپوری در استفاده از ابزار بهایابی ناکارآمدند و روش های حسابداری مدریت پیشرفته را نیز اجرا نمی کنند ، این امر بدان علت است که روش های پیشرفته ، پیچیدگی های بسیار و حجم بالایی از مصرف منابع را به همراه دارد.
-
- نیشیمورا[۶۴]تحقیقی را در سال ۲۰۰۲ در ارتباط با سه کشور آسیایی سنگاپور ، مالزی و تایلند انجام داد ، هدف او بررسی شرکت های کشورهای مذکور از لحاظ استفاده از روش های حسابداری مدیریت پیشرفته بود ، نتایج پژوهش حکایت از عبور رویه های حسابداری مدیریت از مرحله تعیین بها و کنترل مالی به مرحله کنترل و برنامه ریزی مدیریتی دارد.همچنین مشخص شد که روش های حسابداری مدیریت پیشرفته تقریبا هیچگاه توسط شرکت های منتخب سه کشور مورد استفاده قرار نگرفته است.
-
- هاکس، فولر، و تان[۶۵]در سال ۲۰۰۳ به بررسی فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در مورد حرفه حسابداری مدیریت در مورد سر فصل های آموزشی و نیز مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز برای فارغ التحصیلان این رشته در نیوزلند پرداختند. نتایج مطالعه ایشان حاکی از آن بود که تاکید شاغلین در حرفه بر روش های سنتی حسابداری مدیریت بود در حالی که دانشگاهیان بر روش ها و مفاهیم جدید تاکید داشتند.
-
- در سال ۲۰۰۴ ، مالیاح و همکارانش[۶۶]تحقیقی را در چهار کشور آسیایی ( مالزی ، سنگاپور ، چین و هند ) با هدف بررسی میزان استفاده از تکنیک های نوین حسابداری مدیریت ، انجام دادند. نتایج نشان داد که میزان استفاده از تکنیک های جدید ( مانند سیستم اقدام بهنگام ، بهایابی بر مبنای فعالیت ، مدیریت کیفیت جامع ، مهندسی مجدد فرآیندها ، ارزیابی چرخه عمر و بهایابی هدف ) بسیار کم است و به نحوی می توان گفت اصلا مورد استفاده قرار نمی گیرند. در مقابل فنون سنتی حسابداری مدیریت نظیر بهایابی استاندارد ، تجزیه و تحلیل انحرافات ، بودجه بندی سنتی و تجزیه و تحلیل بها-حجم-سود ، کماکان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
-
- المریانی و سدیک در سال ۲۰۱۲ ، تحقیق را با هدف سنجش تاثیر تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک و اهداف سازمان های کشور رومانی انجام دادند. آن ها با توزیع پرسشنامه در سازمان های منتخب ، دریافتند که این تکنیک ها تاثیر بسزایی در رسیدن سازمان ها به اهدافشان داشته است ، گرچه این تحقیق مشکلاتی را نیز در سر راه اجرایی کردن تکنیک های نوین شناسایی کرد.
فصل سوم روش تحقیق |
مقدمه
روش علمی تحقیق عبارتست از روشی که یک سلسله اصول را کشف کند و برواقعیت استوار باشد . اصولی که روابط علیت را بین پدیده ها روشن سازد. بطورکلی هدف، کشف حقیقت یا حقایق است و به عبارت دیگر روش تحقیق مجموعه ای است از کلیه وسایل ومراحل جمع آوری اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل آنها برای نیل به هدف مورد نظر. روش اجرای تحقیق مجموعه فعالیت هایی است که ما به کمک آن ها تعیین می کنیم که اطلاعات موردنیاز را از کجا و با چه وسیله ای بدست آورده ایم و چگونه قصد داریم مورد آزمون قراردهیم . شرط صحیح و قابل قبول بودن یک تحقیق آنست که در تمام مراحل آن اعم از تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری، جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن و تعمیم نتایج، اصول و قواعد علمی مربوط به روش تحقیق رعایت شود و تحقیق با بهره گرفتن از ابزارهای اندازه گیری متناسب، معتبر و روا انجام پذیرد .
در این فصل در مورد روش تحقیق ، منابع جمع آوری اطلاعات و نحوه گردآوری اطلاعات صحبت می کنیم. سپس فرایند تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن در مورد جامعه آماری تحقیق صحبت می شود. نحوه نمونه گیری و تعیین اندازه آن از بخش های دیگر این فصل می باشد.
۳-۱ روش تحقیق
از نظر دانشمندان علوم اجتماعی یا پژوهشگرانی که در علوم کاربردی تحقیق می کنند ، تحقیق عبارتست از فرآیندی که پژوهشگر می کوشد بدان وسیله پیچیدگی های روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با بهره گرفتن از روش های منظم ، درباره کنش ها و واکنش ها ، اطلاعاتی را جمع آوری می کند. درباره معنی یا مفهوم آن ها می اندیشد ، به نتیجه هایی می رسد ، آن ها را ارزیابی می کند و سرانجام این نتایج یا دستاوردها را ارائه می دهد ( اعرابی ، ۱۳۸۳ ؛ به نقل از نظری ، ۱۳۸۶ : ۷۲ ).
این تحقیق از لحاظ هدف ، کاربردی و از نظر ماهیت از نوع پژوهش های توصیفی است. تحقیق توصیفی آن چه را که هست توصیف می کند و به شرایط یا روابط موجود ، عقاید متداول ، فرآیندهای جاری ، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. در تحقیقات توصیفی می توان جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایشی تحت بررسی و آزمون قرار داد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده و در ابتدا اطلاعات نظری ، به وسیله مراجعه به کتابخانه ها به دست آمده ، سپس با طرح پرسشنامه ، تعیین روائی و پایایی آن و توزیع و جمع آوری پرسشنامه ، اطلاعات آماری و میدانی مورد نیاز تهیه گردیده است.
۳-۲ روش گردآوری داده ها
یکی از اصلی ترین بخش های هر کارِ پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد ، یافتن راه حل برای پرسش یا پرسش های مطرح شده در هر تحقیق ، مستلزم دست یافتن به داده هایی است که پژوهشگر را در آزمون فرضیه ها یاری رساند.