“
-
- منظر سخت و نرم باید از همان ابتدا در تطابق و هماهنگی با سایر عناصر طراحی و در همان فرایند دیده شوند.
-
- پارکینگهای چند طبقه باید به دقت طراحی شوند و با محیط پیرامون آن ها یکپارچه باشند.
-
- دسترسی پیاده، امنیت، نوررسانی، نشانهگذاری، مدیریت و نگهداری همه جزء ملاحظات مهم طراحی هستند.
-
- برنامه ریزی محلی و طراحی اثاثیه خیابان، نشانهها و کفپوشها باید به منظور ارتقای چشمانداز خیابان و ایجاد مسیرهای پیاده با کیفیت بالا و در دسترس صورت بگیرد.
-
- مسئولان محلی باید در پی بهبود کیفیت، مطلوبیت و ایمنی دسترسیهای پیاده، دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی باشند.
- راهنمای “مکانهای امن، سیستم برنامه ریزی و پیشگیری از جرم”
هدف از ارائه این راهنما که پیشگفتاری از وزیر مسکن و شهرسازی انگلستان دارد، ارائه ایده ها و راهکارهایی برای کمک به برنامه ریزان و طراحان به منظور ایجاد فضایی با کیفیت مطلوب و ایمن در توسعه های آتی عنوان شده است. راهنما متشکل از سه فصل و شش ضمیمه است که فصول اصلی آن عبارتند از: جوامع امن و پایدار، ویژگیهای مکانهای ایمن و پایدار و راهکارهای برنامه ریزی و پیشگیری از جرم. جالب اینکه این راهنما بر اساس نمونه های مؤفق طراحی و برنامه ریزی در این زمینه در انگلستان تهیه شده و کاملاً کاربردی است.
در فصل اول راهنما ابتدا کلیات و تعاریف عنوان شدهاند، ضمن آنکه رابطه برنامه ریزی و طراحی در کاهش جرایم به صورت نظری مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم هفت ویژگی اصلی برای جوامع پایدار تعریف شده است که ارتباط مستقیم با پیشگیری از جرم دارند این موارد عبارتند از:
-
- دسترسی و حرکت: مکانهایی با مسیرها، فضاها و ورودیهای به خوبی تعریف شده که امکان حرکتی مطلوب و ایمن را فراهم میکنند.
-
- ساختار: مکانهایی که ساختار آن ها مانع برخورد کاربریهای مختلف می شود.
-
- نظارت: مکانهایی که حس مالکیت، احترام، مسئولیت و جزئی از جمع بودن را بر میانگیزند.
-
- حمایت فیزیکی: مکانهایی که دارای اشکالی به خوبی طراحی شده برای حفظ امنیت هستند.
-
- فعالیت: مکانهایی که سطح فعالیت انسانی در آن ها متناسب با مکان است و موجب کاهش ریسک جرمخیزی میشوند و در همه ساعات حس امنیت در آن ها برقرار است.
- مدیریت و نگهداری: مکانهایی که همراه با مدنظر قرار دادن شیوه مدیریت و نگهداری از آن ها طراحی شدهاند تا جرمخیزی را در حال و آیندهشان کاهش دهد.
مقررات مسیرهای پیاده و سواره در منچستر
یکی از فضاهای عمومی با اهمیت مسیرها و دسترسیهای سواره و پیاده هستند. در شهر منچستر انگلستان قوانین لازمالاجرایی در ارتباط با طراحی این فضاها، به منظور افزایش کارایی و بالا بردن ایمنی آن ها وجود دارد. در این مورد که با دقت و جزئیات تمام تدوین شدهاند موارد مرتبط با بحث این مطالعه بدین شرحاند:
-
- تمام دسترسیهای پیاده باید دارای علائم مشخصکننده جهتها باشند، به خوبی روشن شده باشند و به طرز مطلوبی از مسیرهای سواره جدا شوند.
-
- بایستی دقت شود که مکان قرارگیری و جهت روشناییها به گونه ای نباشد که ایجاد سایه نماید.
-
- مسیرهای دسترسی باید سطحی صاف و مقاوم داشته باشند.
-
- مسیرهای دسترسی باید یا مسطح باشند و یا کمترین شیب ممکن را داشته باشند.
-
- محل اتصال بین واحدهای کفسازی همسطح باشند.
-
- نردههای زهکشیها باید خارج از مرز مسیرهای دسترسی باشد. در غیر این صورت باید همسطح با سطح پیرامونی خود باشند.
-
- لبه های جداول و برجستگیهای ۱۰ سانتیمتر و بلندتر از آن باید با رنگ و تضاد نور مشخص شوند.
-
- عرض مسیرهای دسترسی در مواردی که مانعی وجود ندارند باید حداقل ۲ متر باشد و در مواردی که مانعی مثل یک درخت وجود دارد، در مسیری کوتاه می تواند به ۱۸۰ سانتیمتر برسد.
-
- در مناطقی که فروشگاهها قرار دارند و در مراکز شهر، مسیرهای دسترسی باید حداقل ۳۵۰ سانت عرض داشته باشند که در صورت وجود مانع برای فاصله کوتاه می تواند به ۱۸۰ سانت برسد.
-
- عرض مسیرهای پیاده در ایستگاههای اتوبوس باید حداقل ۳ متر و در صورت وجود مانع ۱۸۰ سانت باشد.
- علائم خیابان باید از متنهای روشن با زمینه متضاد برخورد باشند.
احیای مرکز قدیم شهر نیوکستل
مرکز شهر نیوکستل ناحیهای فشرده از خیابانهای جورجیایی و ویکتوریایی است که محیط شهری بسیار با کیفیتی را با معماریهای متفاوت درون خود ایجاد کردهاست. میدان خرید الدون (Eldon Square Shopping Center) بزرگترین مرکز خرید در کشور است. برنامه احیای این مرکز در ناحیه شهر قدیم اقدام به فعالیتهایی کرد که موجب تأمین ایمنی این منطقه نیز شد. فرایند انجام این اقدامات برای بهبود شهر قدیم به شرح زیر است:
- احیای نماهای ساختمانی ـ قرار دادن کاربریهای مسکونی در بالای مغازهها ـ به کارگیری اولویت پیاده در برخی خیابانها ـ تعویض و بهسازی کفپوشها در برخی خیابانها ـ نوررسانی به خیابانهای دارای ساختمانهای یادمانی حذف بینظمیهای موجود (تابلوها، چراغهای راهنمایی و علامات اضافی خیابانها) ـ ارتقای سیستمهای دوربینهای پلیس و نظارت ۲۴ ساعته کارکنان آن ـ تداوم در نظافت و حفاظت ـ سرمایه گذاری در فضاها و قلمروهای عمومی، افزایش اولویت پیاده (صالحی، ۱۳۸۷، ۲۷۵-۲۶۳)
ه )کانادا
به منظور کاهش جرمخیزی در کانادا راهبردی ملی تحت عنوان “راهبرد ملی ایمنی جوامع و پیشگیری از جرم” (National Strategy on Community Safety and Crime Prevention) وجود دارد که در دو فاز تعریف شده است. فاز اول که در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد، چارچوبی را برای تلاش های دولت فدرال به منظور حمایت از ایمنی جامعه و پیشگیری از جرم پدید آورد. همچنین موجبات همکاری میان دولت مرکزی و مقامات محلی را فراهم کرده و فعالیتها را در سطح محلی برای پیشگیری از وقوع جرم پویاتر نمود. در نتیجه فاز اول این راهبرد دولت فدرال “شورای ملی پیشگیری از جرم” (National Crime Prevention Council) را تأسیس نمود که متشکل از ۲۵ نفر با مهارت های مختلف و مرتبط است. این شورا به منظور ارتقای پیشگیری از جرم از طریق توسعه اجتماعی، بر ایجاد مدلهای رفتاری برای کودکان و جوانان تأکید دارد و مطالعات بسیاری را از بدو تأسیس (۱۹۹۷- ۱۹۹۴) در این خصوص انجام داده است.
هدف فاز دوم راهبرد مذکور افزایش ایمنی فردی و اجتماعی از طریق مجهز نمودن کاناداییها به دانش، مهارت ها و منابعی است که برای این منظور لازماند. اهداف عینی این راهبرد ملی عبارتند از:
-
- ارتقای کنش یکپارچه شرکای دولتی و غیردولتی اصلی برای کاهش جرمخیزی؛
-
- کمک به جوامع برای ایجاد و اجرای راه حلهای اجتماعگرا؛
“