۳- موانع فنی و تکنولوژیکی
۴- موانع ناشی از طراحی نامناسب
۵- موانع ارتباطی
۶- موانع محیطی
اگر فرایند طراحی و پیاده سازی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در سازمانها را به سه دسته «طراحان، کاربران (مدیران) و کارشناسان پشتیبانی تقسیم کنیم. برای شناسایی همه عوامل مرتبط با موانع سازمانی لازم است که نقش و وظیفه هر یک از سه دسته مزبور را در فرایند توسعه و استقرار MIS تعریف و تعیین نموده و سپس بر اساس آن، موانع سازمانی را که ممکن است در هر مرحله بروز نماید تعیین و مشخص نمایئم. لذا اگر قرار باشد با یک نگرش سیستمی همه موانع سازمانی شناسایی گردند. لازم است با توجه به تقسیم بندی فرایند به سه دسته فوق، به عامل دیگری هم توجه داشت و آن مراحل و گامهای مختلفی است که در فرایند ایجاد سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در سازمانها طی میشود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به این ترتیب شناسایی و روشن کردن همه عوامل موثر در ارتباط با هر یک از عوامل سه گانه فوقالذکر، روشن کننده کلیه موانع سازمانی خواهد بود که بر سر راه سازمانها در فرایند ایجاد و بکارگیری MIS وجود داشته یا خواهند داشت.برای بیان روشن و مناسب این عوامل از الگوهایی که هر سه جنبه مزبور در آن دیده شده باشند باید بهره گیری نمود. در این تحقیق تلاش میگردد بر اساس یافتههای تحقیق الگوی مناسبی برای این منظور پیشنهاد نمود.
۱-۷- متغیرهای پژوهش
الف) متغیر مستقل[۱۱]: یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستگاری شدن توسط محقق مقادیری را میپذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته) مشاهده شود (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۱، ۴۳).
در این تحقیق، متغیرهای مستقل، عوامل موثر بر عدم استقرار سیستمهای اطلاعاتی مدیریت شامل: (*****) میباشد.
ب) متغیر وابسته[۱۲]: متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیرهای مستقل قرار میگیرد، انتخاب یک متغیر به عنوان وابسته (تابع) به هدف پژوهش بستگی دارد (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۱، ۴۳). با توجه به هدف تحقیق استقرار موفق سیستمهای اطلاعاتی مدیریت به عنوان متغیر وابسته میباشد.
ج) متغیرهای میانجی: همه متغیرهای موجود در یک شرایط پژوهشی را نمیتوان همزمان مورد مطالعه قرار داد. گاهی اوقات متغیرهایی که تاثیر برخی از آنها در تعیین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته، باید خنثی یا ثابت نگه داشته شود (بازرگان و دیگران، ۱۳۷۶: ۴۴). در این تحقیق نیز از عوامل تاثیرگذار بر استقرار سیستمهای اطلاعاتی مدیریتی که شامل عوامل محیطی، شغلی، فردی، (انسانی) میباشد ثابت در نظر گرفته میشود و به عنوان متغیرهای میانجی، کنترل یا مداخله گر قلمداد میشوند. و بیشتر به عوامل سازمانی پرداخته میشود.
۱-۸- فرضیه های پژوهش
فرضیه های اصلی :
-
- فقدان دانش درکاربران موجب عدم استقرار مناسب MISدرمخابرات استان خراسان می شود .
-
- فقدان زیر ساختهای لازم موجب عدم استقرارصحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان می شود.
-
- ناآگاهی مدیران از اصول سیستمهای اطلاعات مدیریتی موجب عدم استقرار صحیح MIS در مخابرات استان خراسان می شود.
-
- نبودن آموزش و تخصص کاربران موجب عدم استقرار MIS در شرکت مخابرات می شود.
-
- فقدان رویه ها و فرآیندهای لازم موجب عدم اسقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات می شود.
فرضیهای فرعی:
-
- سن پاسخگو در نظر او در خصوص علل عدم استقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان تاثیر گذار است.
-
- سابقه کار پاسخگو در نظر او در خصوص علل عدم استقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان تاثیر گذار است.
-
- میزان تحصیلات پاسخگو در نظر او در خصوص علل عدم استقرار صحیح MIS در شرکت مخابرات استان خراسان تاثیر گذار است.
۱-۱۰- تعریف واژه ها
مدیریت[۱۳]: فرد یا گروهی از افراد که مسئولیت بررسی، تحلیل، تصمیم گیری و اجرای عملیات را برای تحقیق هدفهای سازمانی عهده دار هستند (زاهدی شمس السادات – الوانی، مهدی – فقیهی، ابوالحسن، ۱۳۷۶، ۲۲۵).
سیستم[۱۴]: مجموعهای از اجزای بهم وابسته که به علت این وابستگی ، کلیت جدیدی را بدست میآورد و از نظم و سازمان مخصوصی پیروی و در جهت تحقیق هدف خاصی فعالیت میکند. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۳۷۴)
اطلاعات[۱۵]: مفهومی که فرد، عرفاً از دادهها استنباط میکند. در کامپیوتر عبارت است از دادهها، رقمها، علامتهای مشخص و مانند آنها که توسط کامپیوتر، پردازش یا تولید شده است (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۱۶۸)
سیستم اطلاعات مدیریت[۱۶]: سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری که اطلاعات لازم را در زمینههای مختلف سازمان در اختیار مدیریت میگذارد و آنان را در تصمیم گیریهایشان یاری میدهد. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۲۶)
مدیریت عال
ی (ارشد)[۱۷]: سطح عالی سلسله مراتب اداری. مدیرانی که در این سطح قرار دارند بیشتر، مسئولیت هماهنگی کار دیگر مدیران را عهده دار هستند. (زاهدی و دیگران ، ۱۳۷۶، ۳۸۵)
مدیریت میانی[۱۸]: در سلسله مراتب سازمان، ردهای از مدیرت است که مسئولیت اجرای دستورهای مدیریت عالی است. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۳۶)
حمایت مدیریت[۱۹]: عبارتست از درک کاربر از میزان علاقه، شناسایی و برنامه ریزی مدیریت
در بکارگیری و استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت در واحد زمانی (Choe, 1997. 227)
مدیریت عملیاتی[۲۰]: طراحی، اجرا و نظارت بر سیستمهایسازمانی با بهره گرفتن از روشهایی چون تجزیه و تحلیل جریان کار، برنامه ریزی تولید، کنترل موجودی و کنترل جامع کیفیت ، به منظور نزدیک کردن فعالیتهای موسسه با نیازهای بازار. (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۲۶) .
مشارکت[۲۱]: روشی که در آن تصمیم گیریهای مدیریت با مشارکت کارکنان انجام میگیرد. در این سبک مدیریت، کارکنان تعهد بیشتری برای اجرای تصمیمها احساس میکنند و با روحیهی قویتری به کار میپردازند (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۷۶) .
ساختار سازمانی[۲۲]: مبنای توزیع نقشها در سازمان ساختار شامل سلسله مراتب سازمانی، مکانیسمهای تصمیم گیری و عملیاتی است که مبنای مقررات و رویههای سازمان و خطوط ارتباطی لازم برای اجرای کارهای روزمره را فراهم میآورد(زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۲۷۱).
تعامل[۲۳]: کنش و واکنش بین دو یا چند نفر. تکرار دستورالعملهای کامپیوتری (زاهدی و دیگران، ۱۳۷۶، ۱۷۶) .
عوامل فنی و تکنولوژیکی[۲۴]: دانش و روش های مربوط به پروش، ساخت و پردازش چیزی، به ویژه در مورد چگونگی ساخت و کاربست ابزار و ماشین آلات (صائب، ۱۳۷۵، ۶۲۱)
آموزش ضمنی خدمت[۲۵]: آموزشی است که به اشتغال جاری مستخدم مربوط میشود و زمانی اتفاق میافتد که وی در استخدام موسسه است. (صائب، ۱۳۷۵، ۳۱۴)
تکنولوژی اطلاعات[۲۶]: تکنولوژی مرتبط با انتقال و ذخیره اطلاعات (صائب، ۱۳۷۵، ۳۱۳).
کارشناسان پشتیبانی یا متخصصان اطلاعاتی[۲۷]: متخصصان اطلاعات می توانند مساعدتهایی را در هر مرحله از فرایند حل مسئله انجام دهند. وقتی مسائل شناسایی شوند متخصصین اطلاعات میتوانند برای درک آنها به استفادهگران سیستم کمک نمایند. (Mcleod, 1998, 188)
متخصصان اطلاعاتی که کار آنها ارائه خدمات اطلاعاتی است شامل واحدهایی چون تحلیلگر سیستمها، مدیران پایگاه داده، متخصصان شبکه، برنامه نویسها، و اپراتورها میباشند.
تحلیلگر سیستم[۲۸]: تحلیلگر سیستم به استفاده گر در شناسایی و درک مساله کمک نموده و سپس راه های مختلف حل مساله را در مورد توجه قرار میدهد. (Mcleod, 1998, 185)
سیستم اطلاعاتی(IS)[29]: سیستمهایی هستند که به کمک ابزارهای رایانهای و فناوری اطلاعات به گردآوری اطلاعات و پردازش سیستمها میپردازند. (Mcleod, 1998, 23)
۱-۱۱- قلمرو تحقیق
۱-۱۱-۱- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق شرکت مخابرات استان خراسان میباشد که مشتمل بر۸ حوزه ستادی، ۳ معاونت و ۹ منطقه تلفن شهری میباشد.
۱-۱۱-۲- قلمرو زمانی
چارچوب زمانی این تحقیق نیمه دوم ۱۳۸۹ میباشد.
۱-۱۱-۳- قلمرو موضوعی
چارچوب موضوعی این تحقیق بررسی موانع سازمانی استقرار سبستمهای اطلاعاتی مدیریت میباشد. با توجه به اهمیت موضوع و اهمیت استقرار (MIS) به بررسی موانع سازمانی یعنی شناسایی و میزان تأثیرگذاری آن بر استقرار سیستمهای اطلاعاتی مدیریت میپردازد.