۳-۶-۲ شاخص های روانسنجی اضطراب امتحان
۱٫ اعتبار
۱-۱ برای سنجش همسانی درونی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل، ضریب آلفای کرونباخ برای کل نمونه ۹۴ درصد، برای آزمودنی های دختر ۹۵ درصد و برای آزمودنی های پسر ۹۲ درصد گزارش شده است.
۱-۲ پایانی سیاهه با بهره گرفتن از روش بازآزمایی برای کل آزمودنیها، آزمودنی های دختر و پسر به ترتیب ۰٫۷۷ ،۰٫۸۸، ۰٫۶۷ به دست آمده است.
۲٫ روایی
سازندگان آزمون به منظور سنجش روایی ملاکی، مقیاس ۵۸ ماده ای عزت نفس کوپر اسمیت را به کار برده اند. ضرایب روایی ملاکی برای کل آزمودنی ها، آزمدنی های دختر و پسر به ترتیب ۰٫۵۷،۰٫۶۸،۰٫۴۳ میباشد.
۳٫ هنجار
ابوالقاسمی و همکاران همچنین هنجار نمره آزمودنی های (۵۸۱ n= ) را به صورت رتبه های درصدی محاسبه کردند و با مقایسه نمره آزمودنی های دختر و پسر نتیجه گرفتند که نمره آزمودنی هی دختر به طور معنا دار بیشتر از نمره آزمودنی های پسر است.
۳-۷ روش جمع آوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات پژوهش به دودسته کتابخانه ای و میدانی تقسیم می شود. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش های کتابخانه ای وبه منظور جمع آوری اطلاعات برای تأیید و رد فرضیه های پژوهش از روش های میدانی استفاده می شود.در برخی تحقیقات اطلاعاتی که باید به عنوان داده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند از پیش آماده هستند به این صورت که محقق به دنبال اطلاعات جدید نیست، بلکه میتواند نسبت به جمع آوری اطلاعاتی که از قبل تهیه شده اند و در پرونده های (درمانگاهی، بیمارستانی، ثبت احوال، دانشجویی و دانش آموزی و. ..) موجود اقدام کند که جمع آوری اطلاعات پژوهش حاضر میدانی میباشد.
در این پژوهش از ابزار پرسشنامه اضطراب امتحان TAI استفاده شده است.
۳-۸ روش اجرا
برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به دلیل ضوابط موجود در آموزش و پرورش، ابتدا با گرفتن مجوزهای لازم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ استفاده شد.
۳-۹ پرسشنامه انگیزه پیشرفت (T.M.A) هرمنس
یکی از رایج ترین پرسشنامه های مداد و کاغذی برای سنجش نیاز به پیشرفت است. هرمنس (۱۹۷۷) بر مبنای دانش نظری و تجربی موجود درباره نیاز به پیشرفت و با بررسی پیشینه پژوهش های مربوط به موضوع نیاز به پیشرفت، این پرسشنامه را ساخته است.
پرسشنامه اولیه دارای ۲۹ سؤال بود که بر مبنای ده وِیژگی که متمایز کننده افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا از افراد با انگیزش پیشرفت پایین به شرح زیر تهیه گردید. هرمنس برای تهیه مواد پرسشنامه، نه وِیژگی افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا از افراد انگیزش پیشرفتپایینحاصلازپژوهشهای قبلی را به عنوان مبنا برای انتخاب سؤالها برگزید.
-
- سطح آرزوی بالا
-
- انگیزه قوی برای تحرک به سوی بالا
-
- مقاومت طولانی در مواجهه با تکالیف یا سطح دشواری متوسط
-
- تمایل به تلاش مجدد در انجام تکالیف نیمه تمام
-
- ادراک پویا از زمان، این احساس که امور به سرعت روی میدهند.
-
- آینده نگری
-
- توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست، همکار و الگو
-
- بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار
-
- کاری را به خوبی انجام دادن
- رفتار ریسک کردن پایین
این ده وِیژگی را هرمنس بر مبنای پژوهشهای قبلی به دست آورده بود و به عنوان اساس و راهنما برای انتخاب سؤالات برگزید.
۳-۹-۱ پرسشنامه نهایی
پس از اجرای آزمایشی و تجزیه و تحلیل سؤالات و محاسبه همبستگی یک یک سؤالات با کل آزمون ۲۹ سؤال به عنوان پرسشنامه نهایی انگیزه پیشرفت انتخاب شد. لازم به ذکر است که پس از تحلیل سؤالات هیچ سؤال معناداری در رابطه با ویژگی دهم در پرسشنامه نهایی وارد نشد، لذا پرسشنامه نهایی تنها بر اساس ۹ ویژگی ساخته شد
سؤالات پرسشنامه به صورت جملات ناتمام بیان شده است. و به دنبال هر جمله چند گزینه داده شده است. جهت یکسان سازی ارزش سؤالات برای هر ۲۹ سؤال پرسشنامه ۴ گزینه نوشته شد. این گزینه ها به حسب اینکه شدت انگیزه پیشرفت از زیاد به کم یا کم به زیاد باشد به آن ها نمره داده می شود.
۳-۹-۲ شیوه نمره گذاری
نمره گذاری پرسشنامه با توجه به ویژگیهای ۹ گانه که سؤالات بر اساس آن ها تهیه شده است، انجام میگیرد. بعضی از سؤالات به صورت مثبت و بعضی دیگر به صورت منفی ارائه شده است. در سؤالات شماره ۱،۴، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۲۰، ۲۳، ۲۷، ۲۸، ۲۹ به الف ۱، به ب ۲، به جیم ۳، و دال ۴ و در سؤالات شماره ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۶، به الف ۴، به ب ۳، به جیم ۲ و دال ۱ داده می شود و دامنه تغییرات از ۲۹ تا ۱۱۶ میباشد.
۳-۹-۳ تفسیر آزمون
نمره کل یعنی نمره ای که از مجموع سؤالات به دست میآید اگر بالا ( بالاتر از میانگین) باشد نشانگر انگیزه پیشرفت بالا و نمرات پایین (پایین تر از میانگین) بیانگر انگیزه پیشرفت پایین در فرد میباشد.
۳-۹-۴ روایی و پایایی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس
هرمنس (۱۹۷۰) برای محاسبه روایی از روایی محتوا که اساس آن را پژوهش قبلی درباره انگیزه پیشرفت تشکیل میداد، استفاده کرد و همچنین او ضریب همبستگی هر سؤال را با رفتارهای پیشرفت گرا محاسبه کردهاست. ضرایب به ترتیب سؤالات پرسشنامه در دامنه ای از ۳۰/۰تا ۵۷/۰می باشد. علاوه بر این در یک مطالعه هرمنس به وجود ضریب همبستگی بین این پرسشنامه و آزمون اندریافت موضوع (TAT) اشاره دارد.
هرمنس در سال ۱۹۷۰ برای محاسبه پایایی آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده کرد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان ۸۴/۰ به دست آمد. با بهره گرفتن از روش بازآزمایی در مطالعه اصلی پرسشنامه بعد از گذشت سه هفته مجددا به کارآموزان داده شد. ضریب پایایی به دست آمده ۸۴/۰بدست آمد. در پژوهش حاضر روایی آزمون توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تأیید قرار گرفته است و پایایی آن در این پژوهش با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ،۰۹۰ به دست آمد. که قابل قبول میباشد و نشان میدهد که سوالات از نظر درونی با آزمون همبستگی معنا داری دارند.
۳-۱۰ روش آماری تحلیل داده ها:
پژوهش حاضر با توجه به هدف پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و به لحاظ آماری از نوع همبستگی میباشد و اطلاعات آن به صورت میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده است. جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی جاری (۹۳-۹۴)تشکیل میدهند.
برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه اضطراب امتحان TAI استفاده شده است.
فصل چهارم
تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه