بنابرین، تطبیق و مقایسه می تواند به دو نوع ضمنی و یا صریح صورت گیرد . و همچنین
می تواند مربوط به محصولات تبلیغ کننده و هم رقیب آن باشد . این تبلیغات در صورتی که فقط برای اطلاع عموم و در حد رقابت سالم و به دور از بزرگ نمایی باشد، اشکال ندارد.
برای فهم بیشتر مثال هایی از انواع تبلیغات مقایسه ای بیان میکنیم:
تبلیغات مقایسه ای مثبت : نوشیدنی “A ” مزه ای مانند نوشیدنی “B” دارد.
تبلیغات مقایسه ای منفی: اتومبیل “A” به چند دلیل از اتومبیل B”” بهتر است . مصرف سوخت کمتر، تضمین ۳ ساله در برابر زنگ زدگی ، راحتی بیشتر صندلی.
تبلیغات مقایسه ای مختلط: مسواک “A” مانند مسواک “B” خوب است ولی ۲۰۰ تومان از آن ارزانتر است.
در ایران تبلیغات مقایسه ای منفی در آیین نامهی تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت
کانونهای آگهی و تبلیغاتی ممنوع اعلام شده است. اما درباره تبلیغات مقایسه ای مثبت و مختلط حکم خاصی وجود ندارد.
-
- – معتمد نژاد،کاظم-مبانی حقوقی تبلیغات بازرگانی،مجموعه مقالات اولین همایش صنعت و تببلیغات، ص۲۳٫ ↑
-
- – کوئن،بروس-مبانی، جامعه شناسی ،ترجمه و اقتباس دکتر غلام عباس توسلی و رضا فاضل،تهران،انتشارات سمت به چاپ نهم،۱۳۷۶-ص۷۰٫ ↑
-
- -معتمد نژاد،کاظم،پیشین، ص۲۵٫ ↑
-
- -ژان کازنو،جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ،ترجمه دکتر باقر ساروخانی(تهران،انتشارات اطلاعات،چاپ پنجم،۱۳۷۳) ص۵ . ↑
-
- – برای توضیح بیشتر،ر.ک به، انصاری ، باقر و جمعی از نویسندگان ، مسئولیت مدنی رسانه های همگانی ،(معاونت پژوهش و تدوین و تنقیح مقررات کشور، (تهران ، ۱۳۸۱) ص ۳۱٫ ↑
-
- -محمد نژاد ،فرهنگ دانستنیها.ج اول(تهران،انتشارات بنیاد،چاپ هشتم،۱۳۷۷) ص۳۳۳٫ ↑
-
- – عابدی نیستانک، ربابه ،خسارات ناشی از رسانه های گروهی،پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه تهران،سال ۵۸،ص۱۵٫ ↑
-
- – محمد نژاد،پیشین-ص۳۳۶٫ ↑
-
- – آذری، غلامرضا ،نگرشی بر تاریخچه تلویزیون ،سروش( سال۲۱،شماره۹۵۷)ص ۱۱۴٫ ↑
-
- – فرهنگ میکرو روبر(تهران : انتشارات شرکت کتاب برای همه ، چاپ سوم،۱۳۷۲) ص۳۵۷٫ ↑
-
- – صادقی نشاط،امیر، حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای کامپیوتری(تهران:انتشارات سازمان برنامه و بودجه ، چاپ اول،۱۳۷۶)ص۱۱۶٫ ↑
-
- -پیشین،ص۱۱۷٫ ↑
-
- -satellite. ↑
-
- – پیتر کری-جوساندرز،حقوق رسانه-ترجمه دکتر حمیدرضا ملک محمدی،(انتشارات میزان-سال۸۶) ص۱۹۹٫ ↑
-
- – پیتر کری-جوساندرز،همان ص۳۱۶٫ ↑
-
- -آوکام (ofcom)بر اساس بخش ۳۱۹ از قانون ارتباطات مصوب ۲۰۰۳ انگلیس، مسئول بازبینی و رفع مقررات مربوط به استانداردهای محتوای برنامه های رادیو و تلویزیون میباشد. ↑
-
- – ماده ۱آیین نامه صدور اجازه تأسيس ، انحلال و نظارت بر فعالیت وسایل ارتباط جمعی خارجی و نمایندگان وابسته به آن ها مصوب ۱۴/۵/۶۸٫ ↑
-
- – انصاری ، باقر و جمعی از نویسندگان، مسئولیت مدنی در رسانه های همگانی،پیشین، ص۳۹٫ ↑
-
- – فاولز، حبیب، تلویزیون و انتظارات تماشاگران، ترجمه بهتاش، پژوهش و سنجش، شماره۱۱،سال۴،بهار۷۶ص۴۰٫ ↑
-
- – محسنیان راد ،مهدی -ارتباطات انسانی،(میان فردی،گروهی،جمعی)تهران،انتشارات سروش چاپ اول۱۳۶۹-ص۴۵۰٫ ↑
-
- – هاشمی ،سید محمد ، حقوق اساسی ایران ج ۲ ( قم : انتشارات جمع آموزش عالی قم ، چاپ دوم ، ۱۳۷۵ ) ص۶۱۸٫ ↑
-
- – تاریخچه پیدایش رادیو وتلویزیون در ایران،سروش،سال۱۸،شماره۷۴۱،ص۲۲٫ ↑
-
- – صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی ج۲(تهران-اداره تبلیغات و انتشارات مجلس-چاپ اول-۱۳۶۸)ص۵۵۴٫ ↑
-
- – هاشمی، سید محمد ،پیشین-ص۶۲۳٫ ↑
-
- – جهت اطلاع بیشتر از مواضع امام خمینی (ره)در این زمینه رجوع شود به صحیفه ی نور-جلد۱۲،ص۸۴٫ ↑
-
- – هاشمی، سید محمد، پیشین-ص۶۲۳٫ ↑
-
- -ابوالحمد،عبدالحمید،حقوق اداری در ایران(تهران،انتشارات توس،چاپ چهارم،۱۳۷۰)ص۳۸۹٫ ↑
-
- -انصاری،ولی الله ،کلیات حقوق اداری(تهران،نشر میزان،چاپ اول۱۳۷۴)ص۲۱۰٫ ↑
-
- – م ۱۷ اساسنامه سازمان صدا و سیما. ↑
-
- – مؤتمنی، منوچهر،حقوق اداری (تهران،نشر سمت، چاپ اول-۱۳۷۳)ص۱۳۰٫ ↑
-
- – روزنامه رسمی کشور، شماره۶۱۲٫ ↑
-
- – بن-اچ-بگدیکیان،انحصار رسانه ها،ترجمه داود حیدری (تهران،انتشارات مرکز مطالعات رسانه،چاپ اول،۱۳۷۴)ص۳۶٫ ↑
-
- -J.M. Burns and J.W. Petason . QovernmenT by the people (1966)Enqlood cliffsN.JPrentice holl 6ed .pp242. ↑
-
- ۳-Alan Wells.World Brood casting a compratvre view, (1996) Ablon Publishing Corporation. I ed New Jersey.pp49. ↑
-
- -آذری، غلامرضا ،پیشینص ۱۱۴٫ ↑
-
- -Ibid.pp48. ↑
-
- -عیدی پور، جعفر ،تلویزیون های خصوصی انگلستان(روزنامه سلام،شماره ۱۲۱۴، ۲۲/۵/۷۴ )ص۵٫ ↑
-
- -هاشمی،سیدمحمد،پیشین ص۶۱۶٫ ↑
-
- ۱- ↑
-
- -مهر افشا،علی اکبر، مترجم ،قوانین پخش در جمهوری فدران آلمان ، ( مرکز تحقیقات صدا و سیما سال ۷۵ ) ص ۲۴٫ ↑
-
- – هاشمی سید محمد ، پیشین ص ۶۱۶ . ↑
-
- – مدنی –سید جلال الدین ،پیشین ص۲۷ و نیز رجوع کنید به Blacks law Dictionary, p311.. ↑
-
- -انصاری،باقر و جمعی از نویسندگان، پیشین،ص ۷۳٫ ↑
-
- – اصل ۷۵ قانون اساسی: «در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و جلس شورای اسلامی (هرکدام دونفر) نظارت براین سازما خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت برآن قانون معین میکند. ↑
-
- – انصاری، باقر و جمعی از نویسندگان پیشین،ص۷۶-۷۵٫ ↑
-
- – کاتوزیان ،امیرناصر، حقوق مدنی-وقایع حقوقی،(تهران،نشر یلدا،چاپ دوم،۱۳۷۴)ص۲۳٫ ↑
-
- – امام خمینی،تحریر الوسیله،ج۲،ص۴۳۰٫ ↑
-
- -اسماعیلی ، محسن ،حقوق تبلیغات بازرگانی در ایران و جهان، ،(نشر شهر،چاپ اول،۱۳۸۵)ص۱۶۷٫ ↑
-
- -اسماعیلی، محسن ،راهی برای پاسخگویی به نیازهای متغیر،فصل نامه فقه اهل بیت،ش ۳۵ پائیز۸۲-ص۱۷۲٫ ↑