بحث مدیریت ایده ها و فرآیندهای مربوط به آن در مطالعات گذشته بیشتر معطوف به سازمانهای تجاری و انتفاعی بوده است و کمتر محققین در رابطه با چگونگی اجرای مدیریت ایده ها در بخش عمومی و سازمانهای غیر انتفاعی به بحث و تحقیق پرداخته اند.
یکی از مطالعات تجربی در رابطه با بخش عمومی در دانشگاه Twente هلند و در رابطه با تجربه اجرای مدیریت ایده ها در وزارت حمل و نقل، کارهای عمومی و مدیریت آب هلند انجام گرفته است. در این تحقیق فرایند مدیریت ایده ها در این وزارتخانه توسط محقق مورد بازبینی قرار گرفته و پیشنهادهایی جهت اصلاح آن ارائه شده است. در ادامه خلاصه ای از این مطالعه آورده شده است.
ثبت
معیار
سنجش
دریافت اطلاعات تکمیلی
مرحله
بررسی در کمیته
تقویت ایده
مردود
آماده انتخاب
سنجش
دریافت اطلاعات تکمیلی
تصمیم گیری اولیه
معیارها
سنجش
قابل اجرا؟
قرارگرفتن در برنامه های سازمان
سنجش
معیارها
تصمیم گیری ثانویه
اخذ
شکل ۲_۱۰: فرایند اصلاح شده مدیریت ایده ها در وزارت حمل و نقل هلند
طبق این فرایند ایده های به ثبت رسیده در ابتدا با معیارهایی که برای سازمان اهمیت دارد سنجیده می شود و اگر حداقل شرایط لازم را داشته باشند به مرحله بعدی وارد می شوند. در این مرحله اگر ایده نیاز به توسعه و پرورش را داشته باشد اقدامات لازم برای تقویت آن انجام می شود و وارد فاز گزینش می گردد. در اینجا اطلاعات تکمیلی راجع به ایده جمع آوری شده و در اختیار کارگروه بررسی کننده قرار می گیرد. اعضای این کارگروه بصورت ترکیبی و از واحدهایی که ایده با آنها ارتباط پیدا می کند انتخاب می شوند. پس از بررسی ایده که اکنون به یک پروپزال تبدیل شده است بر اساس معیارهای خاص وارد مرحله تصمیم گیری برای نحوه اجرای آن شده و در نهایت در برنامه های سازمان قرار می گیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در فرایند مدیریت ایده های وزارت حمل و نقل هلند، ایده های اولیه صرفا از منابع صنعتی دریافت شده و می بایست با جزئیات کامل ارائه شوند. (Mark, 2009)
در شرکت حمل و نقل ریلی سویس با بیش از ۲۸ هزار پرسنل، فرایند مدیریت ایده ها برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و توسط واحد بهبود مستمر این شرکت به اجرا در آمد. در این فرایند ۹۰% ایده های ثبت شده در سیستم توسط ایده دهنده اجرا شده اند و این موضوع اهمیت نقش ایده دهنده را در فرایند مدیریت ایده های این شرکت می رساند. در زیر این فرایند به تصویر کشیده شده است.
ایده های اجرا شده
ایده های بهبود
مسئول ثبت
بررسی
بررسی
ارزیابی بر اساس معیار
ایده قابل اجرا نیست
نظر دهی و بررسی
مسئول هماهنگ کننده
مسئول محلی کایزن
بررسی گروه تخصصی
غیر قابل اجرا
قابل اجرا
بررسی مجدد در آینده
مدیر محصول
متخصصین
شکل ۲_۱۱: فرایند مدیریت ایده ها در شرکت حمل و نقل ریلی سویس
همانطور که در تصویر مشخص است. ایده ها در ابتدا و بر اساس اینکه آیا قبلا اجرا شده اند یا نه تقسیم بندی می شوند. ایده هایی که قبل از ارائه اجرا شده اند توسط نماینده کایزن در واحد مربوطه بررسی می شود و اگر از اعتبار کافی برخوردار باشد به مدیر مربوطه اجرا می شود و در این مرحله در صورتی که ایده به درستی اجرا شده باشد به مرحله نهایی و پاداش دهی انتقال می یابد. در مورد ایده هایی که قبل از ارائه اجرا نشده اند. ایده به هماهنگ کننده کایزن ارسال می شود و در صورتی که از معیارهای اولیه برخوردار باشد کارگروهی برای بررسی آن با توجه به موضوع انتخاب می شود. ایده در کارگروه بررسی و ارزیابی شده و با نظرات کارشناسان برای برآورد نهایی به مدیر مربوطه ارسال می شود. در این مرحله اگر ایده قابلیت اجرایی داشته باشد وارد مراحل بعدی اجرا و پاداش دهی می گردد. (Spada, 2012)
کمپانی انگلیسی وازوکو[۱۸] که ابزارهای متنوعی را برای مدیریت ایده ها در اختیار سازمانهای مختلف قرار می دهد از فرایند کاملتری برای مدیریت ایده ها استفاده می کند. این شرکت در قالب یک پرتال اینترنتی نرم افزاری را در اختیار مشتریانش می گذارد که آنها را قادر می سازد طی فرآیندی جامع ایده های عموم را جمع آوری و مدیریت کند. طی این فرایند افراد می توانند ایده های خود را در قالب چالش های تعریف شده توسط مدیر برنامه ثبت نمایند. هر چالش فرایند بررسی مختص به خود را داراست، در واقع با توجه به نوع ایده ها و چالش مربوطه مراحل بررسی نیز متفاوت خواهد بود. سپس ایده ها به نمایش عموم گذاشته می شوند و سایرین می توانند راجع به آنها نظر دهند. اینکار برای تعیین الویت و رده بندی ایده ها نیاز است تا ایده های با اهمیت و مورد علاقه اکثریت، زودتر بررسی شوند. در مرحله بعدی ایده های هر چالش توسط تیم بررسی کننده مربوط به آن چالش ارزیابی و امتیاز دهی می شود. در مرحله بعد ایده های با کیفیت توسط تیم مجری توسعه داده و تکمیل می شود.