“
از دلایل کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آمـوزش و پـرورش کمـک بـه پیشـبرد کیفیـت آموزش میباشد که این کار از طریق افزایش انگیزه فراگیران جهت یادگیری با بهره گرفتن از نرم افزارهـای چند رسانه ای که متن، صدا و تصاویر متحرک را ادغام میکنند، صـورت مـی پـذیرد. ایـن نـرم افزارهـا میتوانند مضمونی معتبر ایجاد کنند و با دخالت دادن دانشآموز در فرایند آمـوزش، موجبـات تسـهیل فراگیری مهارتهای پایه و مفاهیمی که زیر بنای مهارتهای فکری درجه بـالاتر و خلاقیـت هسـتند را ایجاد کنند. بیشترین کاربرد اولیه رایانه برای آمـوزش، تسـلط بـر مهـارت هـا از طریـق تقویـت و تکـرار محتوای درس به ویژه در دوره ابتدایی میباشد.
اما در ارتباط با کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آمـوزش ریاضـی دو سـؤال عمـده وجـود دارد. اول این سؤال که چرا به دنبال بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دستاوردهای آن در آموزش ریاضی هستیم و دوم اینکه مشکلات سر راه استفاده از ویژگـی هـای یـک نـرم افـزار آموزشـی مناسب و موفق چیست. در پاسخ به سـؤال اول بایـد گفـت اسـتفاده از فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات موجب یادگیری از طریق دریافت و بازخورد سریع از رایانه میگردد و سبب مـی شـود تغییـرات اعمـال شـده بلافاصـله بـر خروجـی نمـایش داده شـده، در نمایشـگر ظـاهرو فرصـت فرضـیه سـازی و بررسـی فرضیه های ساخته شده برای دانش آموزان فراهم گردد، ضمن آنکه صحت پاسخ هـای بـه دسـت آمـده برای یک مسأله توسط رایانه به راحتی آشکار و درستی فرضیه های سـاخته شـده توسـط دانـش آمـوزان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات جنبـه هـای نهفتـه اشـکال ریاضـی را آشکار میکند و دانش آمـوزان را بـه سـمت کـاربرد صـحیح احکـام ریاضـی هـدایت مـی کنـد. رایانـه بلافاصله تغییرات را روی خروجی نمـایش داده و بـا کنـار هـم قـرار دادن نتـایج متعـدد حاصـل شـده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات درک و کشف الگوهای ریاضی را میسر میسازد. به طوری کـه ذهنیـت استقرایی به وجود آمده از به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات به طور محسوسی قابـل اعتمـادتر از انـواع مشـابه خـود مـی باشـد. کـار بـا تصـاویر پویـا، بـه تصـویر کشـیدن ایـده هـا و تصـورات ذهنـی دانش آموزان جهت بررسی آن ها توأم با داشتن درک درست تر و بهتر از موضـوع بـه ویـژه در ریاضـیات با کمک رایانه ها به راحتی امکان پذیر است چرا که با بهره گرفتن از ایـن روش، جمـع و تفریـق، کمتـری و بیشتری و فعالیت های مشابه به راحتی شبیه سازی شده و رایانه با انجام محاسبات لازم برای هر مرحله بـه حذف حاشیه غیر ضروری پرداخته و دانش آموز متوجه هدف اصلی درس می شود.
در پاسخ به سؤال دوم باید گفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه آموزشی کشور و در امـر تدریس از موارد فرهنگ سازی نشده است. تلفیق فن آوری اطلاعـات و ارتباطـات در برنامـه درسـی بـه ویژه درس ریاضی همواره یکی از دغدغه های رایج دست اندرکاران آموزشی بوده اسـت؛ چـرا کـه در بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در درس ریاضی، افرادی که به تولید محتـوای آموزشـی و نرم افزارهای کمک درسی پرداختهاند از سواد موضوعی کافی در زمینه روان شناسی تربیتی در آمـوزش ریاضی و مباحث فراشناخت بی اطلاع بوده بنابرین نرم افزارهای تولید شده همان سـبک و سـیاق انتقـال دانش را ادامه میدهد. علاوه بر آن مدرسان ریاضی و کارشناسان مباحث تربیتی و آموزشی نیز از سـواد نرم افزاری کافی جهت طراحی بهینه نرم افزارهای منطبق با استانداردهای رایج بی بهره بوده اند.
شاید به جرئت بتوان گفت که به کارگیری روش فعال مبتنی بر فن آوری اطلاعـات و ارتباطـات در تدریس ریاضی، هنوز عمومیت لازم را نیافته است و رفتارگرایی و تدریس به شکل سنتی، بـه خصـوص از سوی معلمانی که به دلایل مختلف از جمله عادت کردن به شیوه ی امتحان شـده ی گذشـته، تـرس از ریسک در تدریس، مشکلات کمبـود وقـت و تـرجیح معلـم محـوری و روش سـخنرانی بـر روش فعـال
تدریس، کمبود وسایل و نرم افزارهای لازم و مفید و نداشـتن اسـتانداردهای لازم، هنـوز رایـج اسـت. از طرفی تولید نرم افزارهای آموزشـی ریاضـیات از سـوی شـرکت هـای نـرم افـزاری و گـروه هـای بـدون صـلاحیت در اکثــرمــوارد مــروج روش هــای ســنتی تــدریس هســتند. در حــالی کــه تولیــد کننــدگان نرم افزارهای آموزشی باید علاوه بر دارا بودن سواد موضوعی ریاضـی از سـواد و مهـارت لازم در زمینـه تلفیق این دو نیز بهرهمند باشند (سراج، ۱۳۸۳).
۲-۱۳- دلایل استفاده از چند رسانه ای در آموزش
«چری[۵۰]» میگوید که دوازده دلیل برای استفاده از پروژه های چند رسانه ای در کلاس درس وجود دارد که عبارتند از:
-
- انگیزه دانش آموزان را برای مشارکت در فعالیت ها را افزایش میدهد.
-
- همه مهارت های زبانی مانند خواندن، نوشتن ، گوش دادن و صحبت کردن را ترکیب میکند .
-
- مهارت های همکاری را در بین دانش آموزان به وجود می آورد.
-
- دلایل واقعی برای خواندن، نوشتن و اصلاح ارتباط به دست میدهد .
“