انچه که در پژوهش حاضر اهمیت مییابد مطالعه ی بررسی نقش منشور حقوق بشر کوروش کبیر در توسعه ی حقوق بشر جهانی است تا انجا که میدانیم می توان به مطالعه ی در زمینه موضوع فوق جای خالی این منشور را درتوسعه ی حقوق بشر جهانی را در سوابق مربوطه یافت نمود .
فقدان انگیزه لازم را برای محقق پدید اورد تا با مطالعه و بررسی در سوابق موجود و انجام بررسی های لازم بتواند به تبیین نقش منشور مورد نظر در توسعه ی حقوق جهانی بپر دازد در واقع پژوهش حاضر بر این اعتقاد استوار است که با مطالعه ی دقیق موارد برخاسته از منشور کوروش و تحلیل موارد مطرح شده در این منشور و سپس یافتن ارتباط ریشه شناسی موارد ذکر شده در منشور و سیستم حقوق بشر فعلی می توان پی به نقش این منشور در توسعه ی حقوق بشر برد در واقع این کار مستلزم یافتن ارتباطی سیستماتیک بین گفتمان حقوق بشر و منشور کوروش کبیر تا بتوان مختصات و ویژگی های نظریه توسعه حقوق بشر جهانی را تبیین نمود.
ب)پیشینه تحقیق:
به لحاظ تاریخی اولین سند و منشور حقوق بشری در ۵۳۹ ق.م توسط کوروش کبیر و در پی تصرف شهر بابل صادر شد این سند به عنوان اولین منشور ملل و حقوق انسان شناخته شده است؛ از جمله مواردی که در منشور کوروش بدان اشاره شده است لغو بر ده داری ، آزادی دینی ، عدم تجاوز سپاهیان به جان و مال اسیران و رعایا، آزادی اسیران،حق انتخاب مردم سرزمین فتح شده در پذیرفتن پادشاهی کوروش و………. میباشد.
با اشاره به مقدمه فوق می توان به اهمیت این منشور در پیدایش حقوق بشر امروزی پی برد ولی با تمام این تفاسیر با مطالعه و بررسی در سوابق مربوط به حقوق بشر جهانی می توان به وضوح مشاهده کرد که مطالعه ای با محوریت موضوع تحقیق حاضر صورت نپذیرفته است و بخش اعظمی از مطالعات انجام گرفته در زمینه حقوق بشر ،توسعه حقوق بشر و موضوع جهانی شدن متمرکز میباشند و در این زمینه کتاب های متعددی انتشار یافته است که به بررسی و تبیین مسئله جهانی شدن حقوق بشر می پردازد.
دانیل وارنر(۲۰۰۱) کتابی با عنوان حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه و کنکاشی برای جهانی سازی به چاپ رسانده است که توسط سلاله حبیبی امین ترجمه شده است.
هکی (۲۰۱۰) در مقاله ای با عنوان گفتمان حقوق بشر برای همه به تشریح مفاهیم مرتبط با حقوق بشر در ۳۰مبحث پرداخت .هدف از پژوهش حاضر تبیین گفتمان حقوق بشر و نظریه پردازی درباره سیستم اقتصادی حقوق بشر میباشد و نظریه اقتصاد سیاسی حقوق بشر در نتیجه تبیین سیستمی میان گفتمان حقوق بشر با متد تحلیلی اقتصادی سیاسی را مطرح نمود.
دشتی (۲۰۱۱)به بررسی تبطیقی اسناد جهانی حقوق بشر با قانون اساسی ایران پرداخت و در پایان اذعان داشت که می توان رابطه قانون اساسی ایران و حقوق بشر را در۳ بعد ترسیم نمود : که در این بین بعد اول مربوط به مبانی حقوق بشر ،بعد دوم در ارتباط با اصول حقوق بشر یعنی حیثیت و منزلت انسانی ،آزادی و برابری و بعد سوم مربوط به حق ها میباشد. و در این ارتباط مشخص شد که در بعضی از زمینه ها حقوق بشر در ایران قویتر از جاهای دیگر عمل نموده است.
ج)سئوالات تحقیق
از انجایی که هر مطالعه علمی هدف خاصی را مد نظر دارد و در تلاش است با جواب دادن به سئوالاتی که در ذهن پژوهشگر وجود دارد به نتیجه مطلوب خود برسد لذا سئوالات پژوهش حاضر به شرح ذیل میباشد
سئوال اصلی:
- آیا منشور حقوق کوروش می توان باعث رشد و توسعه ی حقوق بشر جهانی گردد؟
سئوال فرعی:
-
- نقش منشور حقوق بشر کوروش کبیر در توسعه ی حقوق بشر جهانی چیست؟
- سهم منشور حقوق بشر کوروش کبیر بر مؤلفه های توسعه ی حقوق بشر جهانی به چه میزان میباشد؟
د)فرضیهها ی تحقیق
بر اساس سئوالات مطرح شده در بخش بیان مسئله و مطالعات انجام گرفته فرضیه های زیر تدوین میگردند فرضیه اصلی
-
- به نظر میرسد منشور حقوق کوروش می توان باعث رشد و توسعه ی حقوق بشر جهانی گردد.
- فرضیه فرعی
۲-نقش منشور حقوق کوروش کبیر در توسعه ی حقوق بشر جهانی مثبت میباشد.
۳-سهم منشور حقوق بشر بر رشد و توسعه ی مؤلفه های حقوق بشر در سطح بینالمللی متفاوت است
ه)سازمان دهی تحقیق
در ادامه پژوهش به قرار زیر سازماندهی میگردد که در:
فصل اول بیان مسئله ،ضرورت و سئوالات و فرضیه های تحقیق ارائه میگردد در فصل دوم کلیات مربوط به منشور حقوق بشر کوروش کبیر ،تعاریف ، مشخصات ،تفاسیر ، انتقادات وارده بر ان و همچنین نظر مورخین و حقوق دانان مختلف در مورد ان مطرح میگردد.
در فصل سوم موارد کامل و جامعی از گفتمان حقوق بشر ،حقوق بشر دوستانه و جهانی سازی حقوق بشر ،نظریه ها و کاربردها ،مبانی فکری و همچنین توسعه حقوق بشر ارائه میگردد و در پایان نتیجه گیری تحقیق حاضر ارائه میگردد.
و)روش تحقیق
تحقیق یاد شده بر اساس روش توصیفی و کتابخانهای با بهره گرفتن از فیشبرداری، گردآوری مقالات و کتب مرتبط،انجام گرفته است.
ز)ضرورت انجام پژوهش
توجه به انسان و دغدغه های پیامدهای زندگی اجتماعی وی از دیر باز در ادبیات جوامع گوناگون با فرهنگ ها و تمدنهای متفاوت مورد بحث و تعابیر و تفاسیر متعددی بوده است .اندیشه حمایت از انسان در برابر انسان های دیگر صرفا به دوران معاصر تعلق نداشته و در مقاطع تاریخی حمایت هایی از انسان در مقابل تجاوز و تعدی به حقوقشان صورت گرفته است .