الف) محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر ۱۰۰
ب) محدودیتهای در اختیار پژوهشگر ۱۰۱
منابع مورد استفاده: ۱۰۲
پیوست ۱۱۰
فهرست جداول
عنوان شماره
جدول ۲-۱: مقایسه ویژگی های شخصیتی بین کارآفرینان مستقل و کارآفرینان سازمانی ۱۸
جدول ۲-۲: تفاوت های کارکردی کارآفرین سازمانی با کارآفرین مستقل ۲۱
جدول ۲-۳: موانع و راه حل های پیشنهادی برای کارآفرینی سازمانی ۲۴
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول ۲-۴: ویژگی های مشهود اعمال کارآفرینی در سازمان ۳۱
جدول ۴-۵: ساختار کارآفرینی شرکتی ۳۶
جدول ۲-۶: خلاصهی برخی از نتایج تحقیق های رهبری کارآفرینانه و گرایش کارآفرینانه ۵۴
جدول ۴-۱ : فرایند تجزیه و تحلیل آماری داده ها در فصل چهارم ۶۶
جدول ۴-۲ : فراوانی مطلق و نسبی وضعیت جنسیتی مخاطبین تحقیق ۶۷
جدول ۴-۳ : فراوانی مطلق و نسبی وضعیت گروه های سنی مخاطبین تحقیق ۶۸
جدول ۴-۴ : فراوانی مطلق و نسبی مقاطع تحصیلی گروه مخاطبین تحقیق ۶۹
جدول ۴-۶ : فرایند تحلیل توصیفی مولفه ها و متغیرهای پژوهش ۷۰
جدول ۴-۷ : تحلیل توصیفی مولفه هایِ متغیر صلاحیت عملکردی ۷۱
جدول ۴-۸ : تحلیل توصیفی صلاحیت عملکردی کلی ۷۲
جدول ۴-۹ : نتایج آزمون اسمیرنوف-کولموگروف (مولفه های صلاحیت عملکردی) ۷۵
جدول ۴-۱۰ : تحلیل توصیفی مولفه هایِ متغیر صلاحیت شخصی ۷۶
جدول ۴-۱۱ : تحلیل توصیفی صلاحیت شخصی کلی ۷۷
جدول ۴-۱۱ : نتایج آزمون اسمیرنوف-کولموگروف (مولفه های صلاحیت شخصی) ۸۰
در جدول ۴-۱۲: نتایج آزمون تی یک نمونه ای قابلیت های عملکردی مدیران ۸۲
در جدول ۴-۱۳: نتایج آزمون تی یک نمونه ای قابلیت های شخصی مدیران ۸۴
در جدول ۴-۱۴: نتایج آزمون آنالیز واریانش قابلیت های رهبری کارآفرینانه ۸۵
فهرست اشکال
عنوان شماره
شکل (۲-۱) مدل تعاملی کارآفرینِ سازمانی: منبع: کوراتکو و دیگران (۱۹۹۳) ۳۳
شکل (۲-۲) تاثیر دیدگاه مشترک در موفقیت: منبع: کوراتکو و هاجتس (۱۹۸۹) ۳۴
شکل ۲-۱ : ابعاد اصلی قابلیت های رهبری کارآفرینانه ۵۱
نمودار ۴-۲ : فراوانی مطلق وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان ۶۷
نمودار ۴-۲ : فراوانی مطلق وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان ۶۸
نمودار ۴-۳ : فراوانی مطلق سطوح تحصیلاتی پاسخ دهندگان ۶۹
شکل ۴-۱ : نمودارهای هیستوگرام (مولفه های صلاحیت عملکردی ) ۷۳
شکل ۴-۲ : نمودارهای هیستوگرام (صلاحیت عملکردی کلی ) ۷۴
شکل ۴-۳ : نمودارهای هیستوگرام (مولفه های صلاحیت شخصی ) ۷۸
شکل ۴-۴ : نمودارهای هیستوگرام (صلاحیت شخصی کلی ) ۷۹
شکل ۴-۵ : مدل اجرا شده پژوهش همراه با ضرایب بارهای عاملی ۸۶
شکل ۴-۶ : مدل ترسیم شده پژوهش همراه با ضرایب معناداری Z 87
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی و سنجش قابلیت های رهبری کارآفرینانه در بین مدیران سازمان اتوبوسرانی کرج بوده است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی ، از نوع بررسی به صورت میدانی، از نظر گردآوری داده ها به صورت پیمایشی و از لحاظ تحلیل داده ها از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران سازمان اتوبوسرانی شهر کرج به تعداد ۲۵ تشکیل داده که با توجه به محدود بودن حجم جامعه از روش تمام شماری به منظور تعیین نمونه پژوهش بهره جسته شد و تمامی مدیران سازمان مذکور در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه بهره جسته شد که در آن با بررسی مبانی نظری به تعیین ابعاد و مولفه های مهم در حیطه قابلیتهای رهبری کارآفرینانه پرداخته و در آن از گزینه های پاسخ دهی مبتنی بر طیف ۵ گزینه ای لیکرت استفاده شد. روایی ابزار با دریافت نظرات متخصصین و اساتید محترم دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی ابزار نیز با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ با مقدار ضریب بالای ۰٫۷ مورد تایید قرار گرفته شد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح استنباطی از آزمون های تی یک نمونه ای، آزمون آنالیز واریانس در نرم افزار SPSS و به منظور تعیین برازش مدل نیز از نرم افزار smart.pls.3 در محاسبه تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج نشان داد که می توان قابلیت های رهبری کارآفرینی را در دو بعد اصلی صلاحیت عملکردی و شایستگی های شخصی و در ۱۴ مولفه تقسیم بندی نمود.
کلید واژه: قابلیت های رهبری کارآفرینانه- کارآفرینی در سازمان-صلاحیت عملکردی- شایستگی های شخصی
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
امروزه کارآفرینی یکی از موضوعات بسیار مهم بویژه در حیطه اقتصادی بوده که سالانه میزان زیادی از تحولات و شکوفایی اقتصادی به آنان اطلاق می گردد. اما برخی از محققین به آن اشاره دارند، ناکامی بسیاری از این فعالیت ها و یا کسب و کارهای جدید بوده است. در همین راستا بنر[۱] ۱۹۹۸ بیان می دارد که هرچند ایجاد کسب و کارهای جدید بسیار رشد شگرفی بویژه در ایالات متحده داشته است و هر سال به تعداد آن ها افزوده می گردد ولی، اطلاعات به ثبت رسیده موید آن است که بسیاری از این کسب و کارهای جدید که اغلب موارد کارآفرینان آن را مدیریت می نمایند به شکست منجر گردیده است. به عنوان مثال، دان و براداستریت[۲] گزارش نموده است که تعداد کسب و کار شکست خورده از ۷۱۹۳۱ در سال ۱۹۹۶ به ۸۳۳۸۴ در سال ۱۹۹۷ افزایش یافته است، این افزایش میزان ۱۵٫۹ درصدی را به خود اختصاص داده است(بنر، ۱۹۹۸).
مور (۱۹۹۹) در همین راستا بیان می دارد که شکی نیست که می توان از بروز بسیاری از این شکت ها پیشگری نمود. دلایل امیدوار کننده بسیاری در تبیین علل بروز این شکست ها بیان گردیده اما یک یک فاکتور بسیار مهم در موفقیت بلند مدت در یک سرمایه گذاری جدید، قابلیت ها و توانایی رهبری شخصی بنیانگذار یک فعالیت کارآفرینانه است(مور[۳]، ۱۹۹۹).
آن چه که در این میان حائز اهمیت می باشد استفاده از خصوسیات و قابلیت های مهم رهبری کارآفرینان در این زمینه می باشد. به عقیده اسورز و لیدون (۲۰۱۴) نیز شایستگی های رهبری کارآفرینانه نیز یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت کسب و کارهای کارآفرینانه خواهد بود و در صورت برخورداری یک مدیر از این ویژگی ها و صفات می تواند از یک مدیر عادی به یک مدیر موفق تبدیل گردد(اسورز و لیدون ،۲۰۱۴). بر همین اساس در این پژوهش به شناسایی و ارائه قابلیت های رهبری کارآفرینانه در سازمان ها پرداخته شده است و علاوه بر این مهم، پس از شناسایی فاکتورهای مورد بررسی، این معیارها به صورت موردی در سازمان اتوبوسرانی و در بین مدیران این سازمان مورد بررسی قرار گرفته شده است. که در این فصل به منظور تشریح موضوع مورد نظر، به ارائه بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیات پژوهش پرداخته شده است.
بیان مساله
کارآفرینی مقوله ی بسیار مهمی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه جدی به آن مبذول داشته و می دارند. در این میان، یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی در سازمان است که بدون شک سهم چشم گیری در توفیق و تعالی سازمان ها دارد(احمدپور، ۱۳۸۳).
امروزه کارآفرینان به عنوان عاملان یا تسهیل گران تغییر در دنیای کسب و کار شناخته شده اند: کسانی که فرصت هایی را که دیگران نمی یابند و یا به عنوان مشکل می شناسند، تشخیص می دهند. با این وجود کارآفرینان به عنوان نوآوران، ایجادکنندگان چشم انداز مشترک، با مساله توسعه ی شایستگی های رهبری به منظور رشد کسب و کار و تبدیل شدن آنها به مدیران حرفه ای ( در رهبری کارآفرینانه ) روبرو شده ا ند(جورج و تارابیشی[۴]،۲۰۰۹). از آنجا که امروزه دنیای کسب و کار، غیر قابل پیش بینی و بسیار پیچیده شده است به کارگیری رویکردهای سنتی و یا حتی به نسبت جدید رهبری و راهبردی نمیتوانند برای بلندمدت، اثربخش باشند. در چنین شرایطی راهبرد رهبری کاملا جدیدی برای هدایت کسب و کار مورد نیاز است که مک گریث و مک میلان (۲۰۰۲) آن را رهبری کارآفرینانه مینامند.
کلمه قابلیت لغتی لاتین به معنای شایستگی است. بویاتزیس قابلیت یا شایستگی را به عنوان ویژگیهای اساسی یک فرد تعریف میکرد که منجر به اثر بخشی عملکرد برتر وی در یک شغل می شود.در تعریفی دیگر قابلیت یک ویژگی فردی است که میتواند اندازه گیری شود و میتواند بین کارکنان برتر و معمولی تمایز قائل شود.رهبری نوعی نفوذ اجتماعی است که در آن رهبر مشارکت داوطلبانه کار کنان را در تلاش برای کسب هدفهای سازمانی طلب میکند.رهبران برای ترغیب مشارکت داوطلبانهی کارکنان هر گونه اختیار و قدرتی را که دارند با ویژگیهای شخصی خود و مهارت های اجتماعی تکمیل میکنند.