جی مین لی[۸۶] و همکاران(۲۰۰۷) درتحقیقی با عنوان مصرف الکل موقعیتی و بزهکاری رشدی و محتوای اجتماعی روی جوانان کره ایی انجام دادند. این مطالعه شامل ۹۵۵ پرسشنامه از دانش آموزان کلاس دهم درسه موقعیت کره است. ما معانی استفاده از الکل و بزهکاری را برای جوانان کره ایی شناسایی کردیم.
یافته ها شامل :
الف) یک نقش تسهیلی برای الکل، اما نه بزهکاری، با توجه به شایستگی اجتماعی ادراک شده همسالان کرده.
ب) ارتباطات منفی الکل و بزهکاری با ارتباطات والدینی،ارزش گذاری پیشرفت آکادمیکی وارزش های دسته جمعی، ارتباطات مثبت با رفتارهای پر خطر دوستان.
پ) این رفتارها هیچ ارتباطی با عزت نفس مواجهه، ارزش های فردی یا آسان گیری والدین نشان ندادند.
ت) آشکار شد که مزایای ادراک شده ی مصرف الکل و بزهکاری شامل فقط تسهیل اجتماعی نمی شود بلکه اکتشاف و اظهار استقلال را شامل می شود.
بعضی از تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی در مورد رفتارهای پرخطر به دنبال دلایل اخلاقی و ادراکی است مثلا درتحقیقی که توسط تارا.ای کاتر[۸۷] در سال۲۰۰۰ باموضوع استدلال اخلاقی ،شایستگی ادراک شده واشتغال نو جوانان به فعالیت خطرناک انجام شد، رابطه بین استدلال اخلاقی ،شایستگی ی ادراک شده، و درگیر شدن در فعالیت خطرناک خود گزارش شده(سوء مصرف مواد و رفتار ضداجتماعی برروی۱۱۰دانش آموز ۱۰الی ۱۲ ساله بررسی شد. یک مدل کاووشی پیشنهاد کردهاست که شایستگی رفتاری ادراک شده، در رابطه ی بین استدلال اخلاقی و درگیرشدن در رفتار پرخطر میانجی گری میکند. در واقع استدلال اخلاقی قراردادی اشخاص را از درگیر شدن در رفتار خلاف و نابهنجار محافظت میکند. علاوه براستدلال اخلاقی، سطوح پایین شایستگی ادراک شده با سطوح بالاتر رفتار ضد اجتماعی (لوی[۸۸]،۱۹۹۷) و سوء مصرف مواد مرتبط است (پاندیان۳ودیگران ،۱۹۹۰). با توجه به اینکه اکثر تحقیقات در مورد خطرپذیری نوجوانان در جوامع غربی رهبری شده است ، درتحقیقی که درکره توسط (ام کلوپ ،آنگونی ، اف چوک واو ، اف شیمشک،۲۰۰۷ ) انجام شد ، به دنبال این بودند که آیا انگیزه های اقدام به رفتارهای خطرناک منعکس کننده ی تنوع فرهنگی است ؟ این مطالعه بیان کننده بررسی تفاوت های موجود در انگیزه های ادراک شده برای درگیر شدن در خطرهای ادراک شده در ترکیه و نمونه های افراد نوجوان (نمونه۹۲۲ نفر) بین۱۴ و۲۰ساله بود. نتایج نشان میدهد که انگیزه های متفاوت با رفتار خطرپذیری متفاوت مرتبط می شود. مصرف الکل و مواد با توجیه های خود مرکزی توضیح داده می شود. در حالی که توجیه های اجتماعی برای خطرپذیری جنسی ارائه می شود. در تحقیق دیگری که به صورت طولی در هلند ازسال ۹۳تا ۲۰۰۰ با موضوع شیوع و روندهای مصرف و سوء مصرف الکل در بین نوجوانان انجام شد، نتایج زیر به دست آمد :
الف) مصرف الکل تاسن۲۵سالگی افزایش مییابد وبعدکاهش مییابد.
ب) مردان در همه زمینههای مصرف الکل برتری دارند، به استثناء جوانترین گروه سنی ومصرف الکل درطول عمر.
ج) روندهای زمانی بیانگر افزایش درفراوانی ومقدارمصرف الکل بین۱۲ تا۱۵ سال نوجوانان است. زنان ۲۱-۲۵ ساله بیش از مردان الکل مصرف میکنند.
فصل سوم:روش پژوهش
۳-۱ مقدمه:
در این فصل روش اجرای پژوهش توضیح داده می شود. ابتدا طرح پژوهش، جامعه آماری، گروه های نمونه و روش انتخاب نمونه آماری بررسی شده است، آن گاه ابزارهای ارزشیابی (مقیاسها) را و در پایان فصل، روش تجزیه و تحلیل آماری مناسب این پژوهش معرفی شده است.
۳-۲ روش تحقیق:
این تحقیق بر حسب هدف بنیادی و بر اساس شیوهگردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. به این دلیل بنیادی است که استفاده از نتایج پژوهش برای بهبود عملکرد دانشجویان است. و به این دلیل توصیفی است که مطالعه وضعیت موجود تاب آوری، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و رفتارهای پر خطر دانشجویان پسر شهر تهران مد نظر است. و از این جهت که محقق در صدد روابط بین سه متغیر میباشد تحقیق از نوع همبستگی است. در واقع تحقیقات همبستگی، شامل کلیه تحقیقاتی است که در آن ها سعی میشود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود (دلاور، ۱۳۸۰).
در این پژوهش تاب آوری و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی به عنوان متغیرهای پیش بین و رفتارهای پر خطر به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده اند.
۳- ۳ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
جامعه در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران میباشد که در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ در دانشگاه های تهران مشغول به تحصیل میباشند (۱۱۲N=).
نمونه این پژوهش شامل ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران میباشند که به روش نمونه گیری در دسترس از بین کلیه دانشجویان و با بهره گرفتن از جدول مورگان انتخاب شدند. و دامنه سنی آن ها در ۱۸تا ۲۸ سال قرار دارد. با توجه بهاینکه در تحقیقات همبستگی حداقل نمونه بایستی ۳۰ تا ۵۰ نفر باشد(دلاور، ۱۳۸۰)، اما در این تحقیق به خاطر افزایش اعتبار بیرونی ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد.
برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان ۹۵ درصد(۰۵/۰= α) محاسبهگردید. مقدار Z یا T در فرمول کوکران با سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۹۶/۱ در نظر گرفته شد. مقدار d (اشتباه مجاز) را ۲/۰ یا ۲۰/۰ یا کمتر در نظر گرفته میشود تا توان آزمون از ۸۰% کمتر نشود که در اینجا مقدار d (05/0) در نظر گرفته شد. مقادیر p و q به منظور محاسبه حداکثر حجم نمونه ۵/۰ در نظر گرفته شدند. نمونه آماری دانشجویان با بهره گرفتن از فرمول کوکران۳۰۰ نفر محاسبهگردید.
۳-۳-۱ روش جمع آوری اطلاعات:
بعد از کسب مجوزهای لازم از دانشگاه تهران با رعایت ملاحظات اخلاقی و هماهنگی با دانشگاه و ضمن توضیح اهداف پژوهش، به منظور انتخاب نمونه که مناسب ورود بهاین مطالعه بودند، با فراهم سازی ابزارهای مورد نیاز، با توجه به فرمول نمونه کوکران و حجم جامعه معلوم ۳۰۰ نفر از دانشجویان پسر از بین دانشگاه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از ارائه توضیحات در مورد اهداف پژوهش و کسب رضایت از آن ها برای شرکت در پژوهش با در اختیار گذاشتن پرسشنامهها در ابتدا داده های دموگرافیک نظیر سن، مقطع تحصیلی، ترتیب تولد وضعیت اقتصادی، شغل پدر، شغل مادر، تحصیلات پدر و تحصیلات مادر مورد پرسش قرار گرفت و سپس پرسشنامه تاب آوری، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و رفتارهای پر خطر به دانشجویان ارائه شد و از آن ها خواسته شد، طبق دستورالعمل پرسشنامه آن را تکمیل نمایند و تا حد امکان سئوالی را بی جواب نگذارند آماده کردن دانشجویان از لحاظ روحی و روانی و اطمینان دادن در خصوص محرمانه ماندن اطلاعات از نکات اخلاقی رعایت شده در این پژوهش بود. این پرسشنامهها به طور گروهی اجرا شد و ترتیب اجرا ثابت بود دانشجویان پرسشنامه را طی یک جلسه تکمیل کردند. سرانجام داده ها جمع آوری و آماده تجزیه و تحلیل شدند.
۳-۳-۲ ابزار تحقیق: