- بین استراتژی های کسب و کار و زیر ساخت های سازمان تناسب وجود دارد.
- بین استراتژی های فناوری اطلاعات و زیر ساخت های فناوری اطلاعات تناسب وجود دارد.
- استراتژی های کسب و کار با استراتژی های فناوری اطلاعات یکپارچه هستند.
- زیر ساخت های سازمان با زیر ساخت های فناوری اطلاعات یکپارچه هستند.
۱-۸- قلمرو تحقیق
۱ -۸-۱- قلمرو زمانی
از نظر زمانی داده ها و اطلاعات این پژوهش از پاییز سال ۱۳۹۲ تا شهریورماه سال ۱۳۹۳ جمع آوری شده است.
۱-۸-۲- قلمرو مکانی
با توجه به موضوع تحقیق، قلمرو مکانی تحقیق شامل تمامی شعب بانک ملی در استان سمنان می باشد.
۱-۸-۳- قلمرو موضوعی تحقیق
از نظر قلمرو موضوعی این تحقیق به بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و استراتژی های کسب و کار سازمان میپردازد.
۱-۹- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها
۱-۹-۱-استراتژی سازمان
۱ -۹-۱-۱-تعریف مفهومی
استراتژی وسیله ، مسیر و روش نیل به اهداف می باشد.(گلوک وجاچ،۱۳۷۵)
۱-۹-۱-۲-تعریف عملیاتی
منظور از استراتژی سازمان در این تحقیق بررسی سه مولفه دامنه کسب و کار(به نوع کسب و کاری که سازمان به آن مشغول است ،محصول و یا خدماتی که ارائه می دهد) مزیت رقابتی( شامل موضوعات و محل هایی می شود که شرکت در آن ها از لحاظ شاخص های قدرت آن موضوع یا محل، برتری دارد) و راهبری کسب و کار (که بر مالکیت تمرکز دارد، این مولفه به خصوص در ایجاد همکاری تجاری و مشارکت با یکدیگر موسسات تجاری، مقررات دولتی و اثرات آن ها و همچنین استراتژی های منابع خارجی متمرکز است)، می باشد. وسازمان با دارا بودن این استراتژیها در مسیر دستیابی به اهداف موفق تر خواهد بود.
۱-۹-۲-زیر سا خت های سازمان
۱ -۹-۲-۱-تعریف مفهومی
تمامی ابزارها و فرایند هایی که بستر لازم برای پیاده سازی و اجرای استراتژی های کسب و کار را فراهم می کند و سازمان ها را قادر می سازد که به اهداف خود دست یابند. (استراسمن[۱۳]۱۹۹۷،۶۲)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۹-۲-۲-تعریف عملیاتی
منظور از زیر ساخت های سازمان در این پژوهش زیر ساخت های سازمان شامل ساختار اداری (ساختار اختیارات، مسولیت ها و قوانین در سازمان، تعداد سطوح مدیریت، چارت سازمانی و میزان تمرکز تصمیم گیری و …) فرایند های اداری(که کسب و کار را پیش میبرند)و مهارتهای اداری که بر روی مدیریت منابع انسانی سازمان تاکید دارد(آموزش،ایجاد فرهنگ جمعی سازمانی، برون سپاری و..)، می باشد.
۱-۹-۳-استراتژی فناوری اطلاعات
۱-۹-۳-۱-تعریف مفهومی
مجموعه ای از چشم انداز ها، اهداف، خط مشی ها وبرنامه های صریح و ضمنی راجع به عرضه و تقاضای اطلاعات رسمی در یک سازمان با مجوز مدیریت سازمان می باشد که در راستای پشتیبانی از اهداف سازمان استفاده شده و سازمان را قادر می سازد خود را با محیط تنظیم کند. (ریبرز ،۱۹۹۷،۳۷)
۱-۹-۳-۲-تعریف عملیاتی
منظور از استراتژی فناوری اطلاعات در این پژوهش بررسی سه مولفه ی دامنه فناوری (مانند دامنه کسب و کار بر فناوری و کاربردهای کلیدی از آن تمرکز دارد که در امور کسب و کار مهم تر بوده و یا بایستی به کار گرفته شوند)، مزیت های سیستمی(اطلاعاتی در مورد مشتریان و خریداران شرکت (پایگاه های داده محصول/ مشتری)، قابلیت دسترسی، قابلیت اعتماد) و راهبری فناوری اطلاعات (تصمیم به ساخت یا خرید، اولویت دهی برنامه های کاربردی و امکان رابطه ها و مشارکت با منابع خارجی در زمینه فناوری) می باشد.
۱-۹-۴-زیر ساخت های فناوری اطلاعات
۱-۹-۴-۱-تعریف مفهومی
مجموعه ای از اجزای سیستمهای اطلاعاتی که متشکل از تجهیزات، کاربری های نرم افزار و خدمات که به وسیله سازمان ها استفاده می شود و داده، اطلاعات و دانش را ارائه می دهد.
(لوفتمن، لوییس و الدچ، ۱۹۹۳،۱۵)
۱-۹-۴-۲-تعریف عملیاتی
منظور از زیر ساخت های فناوری اطلاعات در این تحقیق سخت افزار، نرم افزار سیستمی، سیستم های مدیریت پایگاه داده، سخت افزار و نرم افزار ارتباطات که با یکدگر معماری فناوری اطلاعات را تشکیل داده و همچنین شبکه های ارتباطی می باشد که در قالب سه مولفه ساختار فناوری اطلاعات، فرآیندها و مهارت فناوری اطلاعات بررسی می شوند.
۱-۹-۵- همسویی
۱-۹-۵-۱-تعریف مفهومی
مفهوم همسویی با نام های بسیاری اشاره شده است ، همسان سازی[۱۴] (پورتر ،۱۹۹۶،۱۲)، یکپارچه سازی[۱۵] (وبل، برودبنت ،۱۹۹۸،۱۵)، پل (سبیورا ،۱۹۹۷،۱۴۴) ، هارمونی (لوفتمن و دیگران ،۱۹۹۶،۹۷)، هم جوشی[۱۶] (سمکزنی، ۲۰۰۱،۱۱و پیوند[۱۷](هندرسون، ونکارتمن ،۱۹۸۹، ۲۳) نمونه هایی از این نامگذاری هستند که در تمام موارد ، به ارتباط بین استراتژی های کسب و کار و فناوری اطلاعات اشاره دارند. همسویی یک جزء جدا از استراتژی بوده و میزانی که استراتژی فناوری اطلاعات از استراتژی کسب و کار حمایت می کند را نشان می دهد. (اویسون و دیگران ،۲۰۰۴،۱۱۱) .
۱-۹-۵-۲-تعریف عملیاتی
منظور از واژه همسویی در این تحقیق هم جهت و همسو سازی استراتژی، ساختار، تکنولوژی، مهارتهای فردی و قواعد وفرآیندهای مدیریتی بخش فناوری اطلاعات سازمان با سایر بخشهای سازمان می باشد. (جان ،۲۰۰۱،۱۶۹)
۱-۱۰- ساختار فصل های پروژه
فصل اول
این فصل شامل کلیات پژوهش است که در آن به مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت موضوع، اهداف، سؤالات، فرضیهها و … پرداخته می شود.
فصل دوم
این فصل شامل مبانی نظری پژوهش در مورد مفاهیم همسویی، فناوری اطلاعات و استراتژی های سازمان و همچنین شامل پیشینه تجربی پژوهش و ارائه مدل مفهومی پژوهش می باشد.
فصل سوم
این فصل شامل توضیحاتی درباره روش تحقیق است که در آن به جامعه آماری، تعیین حجم نمونه، روش نمونه گیری و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها و … پرداخته میشود.
فصل چهارم
در این فصل به تجزیه و تحلیل دادهها که توسط پرسشنامه جمع آوری شده است و همچنین آزمون فرضیهها پرداخته میشود.
فصل پنجم
شامل بحث و نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات بر اساس یافتههای پژوهش میباشد.