ـ توانمندیهای عام: شامل امور مالی، بازرگانی، حسابداری، تأمینی، تولیدی و اداری
ـ توانمندیهای فنی: شامل طراحی و ساخت
ـ توانمندیهای خاص: ترکیبی از دو توانمندیهای اخیر در مدیریت شامل برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، فرماندهی و کنترل است که عناصر مدیریت هم نامیده میشوند(سلطانی، ۱۳۷۵، ص ۹).
۱۲ـ برد ـ وار[۶۰]
این دو نفر طی مطالعاتی که در مورد مهارتهای مدیران انجام دادهاند نشان میدهند که مدیران رده اول تعدادی وظایف معمول، تعدادی وظایف غیرمعمول و تعدادی مسایل برای حل پیش رو دارند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ـ وظایف معمول[۶۱]: تعداد زیادی از مدیران وظایف مشابهی را انجام میدهند. عمده این وظایف، «مدیریت افراد» و «صدور دستور» به واحدهای زیر نظرشان است.
وظایف غیرمعمول[۶۲]: شامل وظایف خاص مدیران است که بستگی به حیطه فعالیتشان دارد. مدیران تولید، بیشتر به امور سرپرستی میپردازند و مدیران تعمیر و نگهداری بیشتر به برنامهریزی و استاندارد کردن مشغولند.
ـ مسائل[۶۳]: گاهی در سازمان درباره اختیارات مدیران ابهاماتی وجود دارد، این ابهامات موجب تداخل در مسئولیتها شده و مشکلاتی ببار میآورد که مدیران عالی باید با تنظیم روش های شرح شغل و وظیفه مشکلات را حل کنند(بیگدلی، ۱۳۸۰، ص ).
با توجه به مدلها و دیدگاههایی که از صاحبنظران مدیریت و سازمان بیان شد، مدل مهارتهای سهگانه رابرت کاتز در این تحقیق مدنظر میباشد.
موضوع مهارتهای مدیران از بدو تکوین مدیریت مورد توجه صاحبنظران و محققان مدیریت بوده و به انحاء مختلف و در ابعاد گوناگون به آن پرداخته شده است. برخی مطالعات به شیوه سنتی و برخی دیگر به شیوه تجربی صورت پذیرفتهاند، لیکن نظریه رابرت کاتز درباره مهارتهای مدیران روشی ترکیبی است که از هر دو شیوه مورد اشاره سود برنده و استفاده نموده است (سیدعباسزاده، ۱۳۷۴، ص ۳۲) و به همین دلیل مورد استفاده محقق قرار گرفته است.
اجمالی از دیدگاه صاحبنظران در مورد مهارتهای مدیران در جدول ۲-۱ آمده است.
ردیف | صاحبنظران | دیدگاه در مورد مهارتهای مدیران |
۱ | رابرت کاتز | فنی ـ انسانی ـ ادراکی |
۲ | دیوید ریپلی | فنی: موضوعات اصلی و تکنولوژی جدید انسانی: سرپرستی، ارتباطات و مذاکره ادراکی: مفهومی |
۳ | پیتر دراکر | فنی ـ انسانی ـ ادراکی ـ طراحی ـ حل مسأله |
۴ | آدیزس | مهارتهای مدیران در قالب نقش تولید ـ نوآوری ـ اجرایی و ترکیبی |
۵ | مینتزبرگ | نقش متقابل شخصی ـ اطلاعاتی ـ تصمیمگیری |
۶ | دیوید اوینگ | دانش و فهم مدیران شامل: حل مسأله، تشخیص واقعیات، اطلاعات، اهداف و سیاستها |
۷ | سلز، هاسکینز، دیلویت |