عزت نفس درقرآن مجید :
قرآن مجید در سه مورد، همه را از آن خداوند میداند و می فرماید:
ولله العزه ولرسوله وللمومنین؛(منافقون آیه،۸)یعنی اینکه عزت،مخصوص خدا و رسول اوو مؤمنان است .
این آیات بیانگر آن است که خصلت عزت نفس، از صفات الهی است. آنان که دارای این خصلت برزگ هستند، مظهر یکی از صفات الهی میباشند.
در قرآن آمده است که: لیتغون عندهم العزه فان العزه الله جمعیاً؛( نساء ،آیه ۱۳۹) یعنی اینکه آیا آنان(منافقان عزت را نزد غیر خدا می جویند، با این که) قطعا همه عزت نزد خدا است .
در جای دیگری از قرآن کریم آمده است که: من کان یرید العزّه فللّه العزّه جمیعا( فاطر آیه، ۱۰) یعنی اینکه کسی که خواهان عزت است(باید از خدا بخواهد ، چرا که) تمام عزت برای خدا است.با توجه به این آیات، پایه اساسی و شرایط اصلی تحصیل عزت، اعتقاد به خدا است. بنابرین در کارها و برنامه های غیر خدایی، هیچ گونه عزتی به دست نخواهد آمد.
عزت نفس درجه و ارزشی است که یک فرد برای خود قایل می شود. عزت نفس به منزله بیان تأیید یا عدم تأیید فرد نسبت به خویشتن است و نشان میدهد که تا چه اندازه فرد خود را توانا، ارزنده و پر اهمیت میداند و به عبارت دیگر عزت نفس یک تجربه شخصی است که ترجمان آن را می توان در سطح گفتار و در سطح رفتار های معنادار مشاهده کرد. عزت نفس میتواند بالا یا پایین باشد. زمانی که خود ادراک شده و خودآرمانی با یکدیگر همتراز باشند، فرد از عزت نفس بالایی برخوردار است. بر عکس چنانچه خودآرمانی با خود ادراک شده تفاوت فاحش داشته باشد، فرد از عزت نفس پایین برخوردار خواهد بود. هرگاه فرد ارزیابی مثبتی از عملکرد خود داشته باشد، باعث افزایش عزت نفس وی می شود در حالی که فرد اگر ارزیابی منفی از عملکرد خود داشته باشد، عزت نفس او کاهش مییابد جایگاه مهار سلامت باور فرد به این امر است که سلامت وی تا چه حد تحت کنترل عوامل درونی (خود) و یا بیرونی )افراد مؤثر یا با نفوذ و ساختار اولیه جایگاه مهار سلامت از بخت و اقبال) میباشد. در نظریه یادگیری اجتماعی گفته می شود که یادگیری در فرد بر پایه تقویت های گذشته انجام می شود و طی آن افراد انتظارات خاص و عمومی را در خود شکل میدهند. جایگاه درونی مهار سلامت با آگاهی و نگرش مثبت، وضعیت روانشناختی، رفتارهای بهداشتی و سلامت همراه و همگام می شود. در مقابل، بیشتر منابع بیرونی جایگاه مهار سلامت( به خصوص افراد مؤثر و با نفوذ؛ بخت و اقبال) با رفتارهای بهداشتی منفی و وضعیت روانشناختی ضعیف همراه میشوند(مشکی و همکاران، ۱۳۸۷).
-
- ۱-Well & Greenles ↑
-
- ۲- Gucciardi, Gordon & Dimmock ↑
-
- ۳-life style ↑
-
- – Phips ↑
-
- -Charkazi ↑
-
- -Setkowicz & Mazur ↑
-
- -Landers & Petruzzello ↑
-
- -Riley & Start ↑
-
- -Giacobbi, Hausenblas, & Frye ↑
-
- -Lowy ↑
-
- -Graft ↑
-
- – Martinsen ↑
-
- -self – esteem ↑
-
- -Subjective Well being ↑
-
- – quality of life ↑
-
- – Edington& shuman ↑
-
- – Mayers ↑
-
- ۱-Kasghing ↑
-
- – Lamber & Neber ↑
-
- -Costanza, Fisher, Ali ↑
-
- – Sport psychology ↑
-
- – exercise psychology ↑
-
- -Casperson , Paul & Christenson ↑
-
- – Levesque & Richard ↑
-
- -Whitelaw ↑
-
- -Brain-derived neurotrophic factor ↑
-
- – trait ↑
-
- -state ↑
-
- -time out ↑
-
- ۱-Life Quality ↑
-
- – Health ↑
-
- – Saxena & Oconnell ↑
-
- – Mortality ↑
-
- – Morbidity ↑
-
- – Karnofsky ↑
-
- – Burchenal ↑
-
- – Hughes ↑
-
- – Spilker ↑
-
- – Lmber & Neber ↑
-
- – Costanza, Fisher, Ali ↑
-
- – hedonic ↑
-
- – eudaimoic ↑
-
- – Ryan ↑
-
- – Deci ↑
-
- – Griffin ↑
-
- – Keyes ↑
-
- – Ryff ↑
-
- – Rafayel ↑
-
- – Happy Life Expectancy(HLE) ↑
-
- ۱- happiness ↑
-
- ۱- Hobbes & Desade & Bentham ↑
-
- -.Rayan & Dessay ↑
-
- ـ Kuboyy ↑
-
- ـ Diener, Lucas ↑
-
- -Diener , Suh ↑
-
- – headey & wering ↑
-
- ۱– Lyumbomirsky ↑
-
- -Gray ↑
-
- ۱- Adler ↑
-
- – Allport ↑
-
- ۳ – Rogers ↑
-
- ۴- Sullivan ↑
-
- ۵- Horn ↑
-
- ۶-James ↑
-
- ۷- Maslow ↑
-
- – Asmet ↑
-
- – Veilly ↑
-
- ۱۰ – Cover-brokovaski ↑
-
- ۱۱ -Kris ↑
-
- ۱۲ – Garni ↑