آمارهای ارائه شده از طرف بانکها نیز گواهی بر این ادعاست که تراکنش برداشت وجه، بالاترین رتبه را در بین خدمات بانکی و بین بانکی دارد. لذا با توجه به میزان تقاضا و پتانسیل بالایی که این دستگاهها در جذب تراکنشهایی مانند برداشت وجه دارند، میتوان ادعا کرد که راهبری هوشمند و مدیریت بهینه این دستگاهها میتواند منبعی برای کسب درآمد و توسعه کسب و کار بانکی، توسط بانکها و مؤسسههای مالی متولی آن باشد(فوکردی، ۱۳۸۴).
۲-۲-۵-۴-۴ دستگاه pos[60]
این دستگاه بهوسیله کارتهای هوشمند و یا مغناطیسی فعال شده و مبلغ مورد نظردارنده کارتهای مذکور را از مانده حسابهای موجود بر روی کارت اضافه و یا کسر می نماید(برای این دستگاه وظایف دیگری نیز درنظرگرفته شدی است). لازم به ذکر است از این دستگاه در فروشگاهها و مراکز خرید نیز استفاده می شود و دارندکان کارتهای مذبور بدون نیاز به حمل پول می توانند وجه خریدهای خود را ازطریف آن پرداخت نمایند(توتونچیان،۱۳۹۰).
۲-۲-۵-۴-۵ تلفن همراه بانک
در بانکداری موبایل، ارتباط بین مشتری و بانک به وسیله گوشی موبایل و از طریق شبکه تلفن سیار برقرار می شود. مشتریان در این روش باید به یک گوشی موبایل و سیم کارت مجهز باشند. مرکز اطلاعات بانک باید یک ارتباط قوی و دائم با شبکه سلولی تلفن همراه داشته باشد تا بتواند به درخواست رسیده از طرف مشتری را پاسخ دهد. نرمافزارهای خاصی نیز باید در مرکز اطلاعات بانک فعال باشند تا بتواند. سیگنالهای تلفن همراه و SMS درخواست مشتری را دریافت و پس از عملکرد و تراکنشهای لازم پاسخ را به گوشی موبایل مشتری ارسال نماید.
۲-۲-۵-۴-۶ اینترنت بانک
در بانکداری اینترنتی برای مشتریان یک دستگاه رایانه شخصی، مودم و یک ارتباط اینترنت لازم است تا بتوانند به بانک دسترسی و به انجام عملیات بانکی بپردازند. در مرکز اطلاعات بانک علاوه بر سخت افزار و نرم افزار، یک ارتباط پرسرعت اینترنت نیاز است. در این نوع بانکداری برنامه های کاربردی مبتنی بر وب هستند. مشتریان با بهره گرفتن از نرم افزارهای مرورگر وب [۶۱] و از طریق اینترنت به سیستم مرکزی بانک متصل شده و به انجام عملیات می پردازند. ارتباط اینترنت مرکز اطلاعات بانک باید به صورت دو طرفه رفت و برگشت بوده و از لحاظ پهنای باند امکان سرویس دهی سریع به تعداد مشتریان متصل را داشته باشد .در این روش علیرغم سادگی و کمهزینه بودن، امنیت سیستم از درجه اهمیت بالایی برخوردار میباشد. زیرا تمامی نقل و انتقال اطلاعات بین مشتری و بانک از طریق اینترنت انجام میپذیرد، در صورتی که اقدامات امنیتی کامل و هدفمندی در این خصوص صورت نپذیرد، این اطلاعات میتواند توسط اشخاص غیرمجاز دریافت و مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل از پروتکلهای مختلف رمزنگاری و کشف رمز و ایجاد تونلهای اطلاعاتی در اینترنت استفاده می شود. از آنجا که در این روش بستر ارتباطی، اینترنت است، لذا مشتری می تواند از هر نقطه دنیا و تنها با برقراری یک ارتباط محلی اینترنتی و حتی از طریق ایستگاههای کاری کافی نتها به مرکز اطلاعاتی بانک متصل و عملیات بانکی خود را انجام دهد.
۲-۲-۵-۴-۷ تلفنبانک
تلفنبانک سرویسی است که با بهره گرفتن از یک خط تلفن میتوان برخی از خدمات بانکی را انجام و یا حسابها را کنترل یا مدیریت نمود. در سیستم تلفنبانک امکانات موجود به چهار بخش عملیات بانکی، کارت، چک و تنظیمات تقسیم میگردند.
-
- اطلاع از موجودی
-
- اطلاع گردش حساب
-
- انتقال وجه
-
- دریافت گردش حساب به صورت فکس
-
- مسدود کردن روزانه
-
- آگاهی از وضعیت چکهای صادرشده
-
- مسدود کردن یک برگ چک
- تغییر رمز (الهیاری فرد، ۱۳۸۲ )
۲-۲-۶ عوامل کلیدی موفقیت(csf) صنعت بانکداری
کاربرد عوامل حیاتی موفقیت (csf) رویکردی است که فاکتورهای مناسب و واقعی را در صنعت بانکداری مشخص می نماید. در شرایط رقابتی، مدیران باید بر نقاط قوتی تآکید نمایند که برای بانک مزیت رقابتی کسب خواهد کرد و ممکن است از این عوامل به عنوان ظرفیتهایی برای تقویت رقابت با سایر رقبا استفاده نمایند. در بلندمدت، موفقیت بانکها مستلزم این است که به دنبال مزیت رقابتی پایدار و مستمر باشد. CSF و توانایی رقابت مستمر، دو بخش اصلی مزیت رقابتی برای هر سازمان قلمداد میشوند. به این ترتیب تعیین CSF برای بانکها می تواند فراهمکننده زمینه برای ایجاد و ارزیابی مزیت رقابتی باشد( چن، ۱۹۹۹).
۲-۲-۶-۱ رویکرد فاکتورهای حیاتی موفقیت
روچارت[۶۲] در سال ۱۹۷۹ برای اولین بار مفهوم فاکتورهای حیاتی موفقیت را تعریف کرد. بر طبق گفته او، CSF عبارت است از : تعداد محدودی از عوامل و معیارها که برای رسیدن به نتایج مورد انتظار ضروری بود و اگر رضایت آنها رضایتبخش باشد، موفقیت سازمان در رقابت با سایر سازمانها را تضمین خواهد کرد. وی نشان داده است که CSF به علت تمرکز و توجه بر حرکت به سمت مطلوب رویکردی مفید برای تعیین اطلاعات مورد نیاز مدیریت میباشد. همچنین، بویونتون و زمود[۶۳]، CSF را به این صورت تعریف کردهاست: ” عوامل محدود و مشخصی که وجود آنها حرکت موفقیتآمیز مدیر با یک سازمان را تضمین می کند” آنها رویکردCSF را بهعنوان ابزاری مناسب برنامه ریزی شناختهاند.
در صنعت بانکداری، جانسون و جانسون[۶۴] فرض کرده اند که هزینه های پایین عملیاتی و داشتن شهرت و اعتبار بانکی می تواند به عنوان عوامل حیاتی موفقیت در بازار رقابتی صنعت بانکداری مورد توجه قرار گیرند. کانالز[۶۵]، نیز چهار منبع را به عنوان مزیت رقابتی بانکها مشخص کرده است۱- نیروی انسانی ۲- مدیریت مالی ۳- دارایی ها ۴ – دارایی های نامشهود ( چن، ۱۹۹۹).