در نظر گرفتن معلم مدرن به مثابه عامل ابزاری و عقلانی، اندیشه خود گفتمانی و واقعی را نادیده می انگارد.
مفاهیمی از قبیل « صدا» و «روایت» در نظریه پردازی تدریس «خود» مهم هستند.
“خودِ “تدریس ،خودی درونی است که هویت حرفه ای را هویتی پیچیده و چند بعدی می سازد.
ساموئل و استنفز[۶۰] (۲۰۰۰)
بررسی روابط پایه بین دریافت فرد از خود و رشد هویت حرفه ای در محیط تربیتی به سرعت در حال تغییر
هویت حرفه ای برآیندتعامل درک پیشین فرد و پذیرش مجموعه ای از ارزشها، رفتارها و نگرشهای متعارض در تجربه های زندگی از “خود” در حال شکل گیری است.
خود- فرهنگی – زمینه- محیط حرفه ای
مطالعه موردی ۲ دانشجو معلم (در آفریقای جنوبی)
بین امید و آروز و آنچه معلم می تواند بدان دست یابد تنش وجود دارد.
تاثیرات رقیب بسیاری بر نقش ها و هویتهای معلمان در زمینه جهان در حال تغییر وجود دارد.
تجربه های دانشجو معلمان از دوران دانش آموزی در مدرسه در شکل گیری هویتهای آنان تاثیر می گذارد
جدول ۲٫ بررسی مطالعات درباره ویژگیهای هویت حرفه ای(اقتباس از بیجارد وهمکاران،۲۰۰۴)
نویسنده و سال
هدف مطالعه
تعریف هویت حرفه ای
مفاهیم مرتبط
روش شناسی
یافته های اصلی
مور و هافمن[۶۱] (۱۹۸۸)
بررسی این فرضیه که هویت حرفه ای قوی مانع از ترک شغل می شود و با وجود مشکلات فراوان در محل کار ،معلمان شغل خود را ترک نمی کنند.
هویت حرفه ای حوزه گسترده ای است که در آن هر کسی نقش خود را مهم، جذاب و در هماهنگی با سایر نقش ها تصور می کند.
رضایت شغلی
پرسشنامه پیمایشی بین اعضای دو دانشکده (n=274,112)
برآورده شدن نیازهایی چون عزت نفس و خودشکوفایی در معلمان باعث می شود تا آنها علیرغم شرایط دشوار کاری،از شغل خود راضی بوده و کمتر شکوه کنند.
هویت حرفه ای تمایل به ترک شغل را پیش بینی می کند
تلاش سازمان برای ]ارتقاء[ کیفیت موجب توسعه حرفه ای در حد بالایی خواهد شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پُز و هُفسس[۶۲] (۱۹۹۱)
توصیف گستردگی نقش های حرفه ای معلمان با یک مورد جدید (تدریس به دانش آموزان معلولی که در ترکیب مدارس عادی حضور داشتند).
تعریف صریحی ارائه نشده است؛ هویت حرفه ای نقش هایی است که از نظر دانش و مهارتهای مورد نیاز معلمان، تفسیر می گردد.
هیچ
تحلیل نظری
تلفیق اجتماعی جوانان با نیازهای خاص، به عنوان یک هدف تربیتی تنها با اصلاح تربیت معلم و تغییر هویت حرفه ای معلم قابل دستیابی است.
سراج – بلچفورد[۶۳](۱۹۹۳)