۱-۶ مدل تحقیق:
مدل یا چارچوب مفهومی، الگویی است که پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مسأله مهم تشخیص داده شده آن، نظریه پردازی میکند این نظریه میتواند ضرورتاً نظریه پژوهشگرا ن باشد و به طور منطقی از نتایج تحقیقات قبلی پیرامون مسأله نشأت گرفته باشد، (خاکی، ۱۳۸۴). با این وجود، پژوهش میدانی و پیمایشی مستلزم نقشه ذهنی و مدل مفهومی است که درقالب ابزار تحلیلی مناسب، متغیرها و روابط بین آن ها را ترسیم می کند.
مدل مفهومی تحقیق حاضر را به صورت زیر می توان ترسیم نمود:
سرمایه اجتماعی
۲-بُعد شناختی
۳-بُعد رابطه ای
تعالی سازمانی:
-
- رهبری
-
- برنامه ریزی و خط مشی گذاری
-
- کارکنان
-
- مشارکت ها و منابع
-
- فرایندها
-
- نتایج مشتری
-
- نتایج کارکنان
-
- نتایج جامعه
- نتایج کلیدی عملکرد
۱-بُعد ساختاری
ناهاپیت وگوشال۱۹۹۸) )
(جوکارلوس بولوسار،۲۰۰۵)
که در این مدل پژوهشگر با مطالعه میدانی وطرح پرسشنامه و با بهره گرفتن از روش های جدید تحلیل آماری رابطه بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی را خواهد سنجید.
۱-۷ فرضیهها یا سؤالهای تحقیق(بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه):
فرضیه اصلی:
-
-
- بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
-
فرضیه های فرعی:
۱-۷-۲ بین بعد ساختاری و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، رابطه مثبت وجود دارد.
۱-۷-۳ بین بعد شناختی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، رابطه مثبت وجود دارد.
۱-۷-۴ بین بعد رابطه ای و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، رابطه مثبت وجود دارد.
۱-۸ روش تحقیق:
روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و به طور اخص از نوع همبستگی میباشد. در تحقیق همبستگی، محقق به دنبال کشف و بررسی روابط بین عوامل و شرایط خاص یا نوعی رفتار که قبلا وجود داشته یا رخ داده، از طریق مطالعه نتایج حاصل از آن ها است. هدف از روش تحقیق همبستگی، یافتن روابط علت و معلولی میباشد. زیرا مدل تحقیق مدلی علّی است و محقق به دنبال کشف روابط علی و مدل سازی مناسب در جامعه مورد بررسی است. که از طریق معادله های ساختاری آزمون میگردد.
۱-۹ جامعه آماری مورد مطالعه:
جامعه عبارت است ازهمه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند تعمیم یافته های پژوهش به آن ها است(دلاور،۱۳۷۶). جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه تربیت مدرس درپردیس مرکزی و۴ واحدهای تابعه ( واحد بین الملل – مرکز پارک علم و فناوری – مرکز مطالعات حقوقی – مرکز مطالعات مدیریت) میباشند.
با توجه به فرمول جامعه محدود و تعداد پرسنل دانشگاه تربیت مدرس، جامعه آماری این تحقیق ۴۳۵ نفر شامل کارکنان رسمی،پیمانی،قراردادی در سطوح مختلف مدیران که شامل (مدیر، مدیر کل، معاون، مدیر گروه، رئیس اداره، رئیس گروه،کارشناس مسئول، کارشناس، و کارمندان دیپلم میباشد. تعداد نمونه جهت تکمیل پرسشنامه ۱۶۰ نفر می شود.
۱-۱۰ بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری(در صورت نمونه گیری)
با توجه به اینکه تعداد کارکنان دانشگاه تربیت مدرس در بخش های مختلف محدود میباشد در این تحقیق، از فرمول جامعه محدود برای تعیین حجم نمونه استفاده خواهدشد:
که درآن:
P: برآورد نسبت صفت متغیر؛ ۰٫ ۵ = P
Z: متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد؛ ۱٫ ۹۶ = z/2
ε:مقدار اشتباه مجاز ؛ ۰۸/۰ ε=
N = تعداد جامعه آماری؛
۱-۱۱ قلمرو تحقیق (موضوعی- زمانی- مکانی):
۱-۱۱-۱ قلمرو موضوعی: رفتار سازمانی.
۱-۱۱-۲ قلمرو مکانی: دانشگاه تربیت مدرس.
۱-۱۱-۳ قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق مقطعی میباشد. زیرا دریک زمان مشخص پرسش نامه ها توزیع و جمع آوری می شود. فرایند تحقیق حاضر در سال۹۲ از خرداد تا دی ماه انجام ی شود.
۱-۱۲ روش و ابزار گردآوری داده ها
مهم ترین روش های گردآوری داده ها در این تحقیق بدین شرح است:
الف) مطالعات کتابخانه ای: از طریق این نوع مطالعه داده های ثانوی به دست میآیند که پیش از آغاز تحقیق توسط پژوهشگر بررسی میشوند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات این تحقیق و مباحث نظری مرتبط با موضوع از روش مطالعه کتابخانه ای (کتابها و مقاله های انگلیسی و فارسی، پایان نامه ها، سایتهای اینترنتی) استفاده خواهد شد.
ب) مطالعات میدانی: روش دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد، روش میدانی با بهره گرفتن از پرسش نامه است، با توجه به این که پرسش نامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی برای کسب دادههای پژوهش است محقق در این پژوهش به منظور دستیابی به حقایق مربوط به گذشته، حال و پیش بینی وقایع آینده از پرسش نامه استفاده نموده است که با ارزش گذاری، کدگذاری و تجزیه و تحلیل، تعبیر و تفسیر پرسش نامه منظم به علت یکنواختی آن برای همه آزمودنیها، آسان و راحت بوده، چرا که از پاسخگو خواسته می شود به جای انشای پاسخ، تنها یک علامت در مقابل یکی از پاسخهای پیش بینی شده بگذارد. در این تحقیق از پرسش نامه های استاندارد برای سنجش متغیرهای سرمایه های اجتماعی و تعالی سازمانی استفاده خواهد شد.
۱-۱۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها:
در این تحقیق به منظور آزمون فرضیه های مرتبط با مدل مفهومی پیش نهادی، از روش های آمارتوصیفی و هم چنین آمار استنباطی استفاده می شود. در روش توصیفی از جداول آماری برای توصیف و تحلیل جمعیت شناختی تحقیق استفاده می شود هم چنین در روش آمار استنباطی از تکنیک های تحلیل رگرسیون، تحلیل واریانس، تحلیل همبستگی، معادلات ساختاری استفاده می شود.
۱-۱۴ تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق:
۱-۱۴-۱ سرمایه اجتماعی:
از نظر کلمن(۱۹۹۹) سرمایه اجتماعی شامل این موارد میگردد: تعهدات و انتظارات، روابط اقتدار، ظرفیت بالقوه اطلاعات، هنجارها و ضمانت های اجرایی مؤثر.
در یک دسته بندی نیز سرمایه اجتماعی به سه بعد زیر تقسیم گشته است:
۱- بُعد ساختاری با تأکید بر:
الف) پیوندهای موجود در شبکه؛ ب) شکل و ترکیب شبکه؛ ج) تناسب سازمانی
۲- بُعد شناختی با تأکید بر:
الف)زبان و علائم مشترک ؛ ب) روایت های مشترک
۳- بُعد ارتباطی با تأکید بر:
الف) اعتماد ب) هنجارها ج) تعهدات و روابط متقابل د) تعیین هویت مشترک (ناهاپیت و گوشال، ۱۹۹۸)، (فصیحی،۱۳۸۹)
“سرمایه اجتماعی، حاصل انباشت منابع بالقوه و بالفعلی است که در شبکه ای با دوام از روابط کم و بیش نهادینه شده در بین افرادی که با عضویت در یک گروه ایجاد می شود، و در روابط میان افراد تجسم مییابد. (بوردیو،۲۰۰۷)