-
-
احمدی و همکاران( ۱۳۹۰) تحقیقی تحت عنوان رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به انجام رساندند. یافته ها در خصوص وجود رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی حاکی از این بود که رابطه معنادار منفی وجود دارد.نتیجه نشان میدهد بین ابعاد رضایت شغلی و استرس شغلی رابطه معنادار و منفی وجود دارد.-بین ابعاد خلاقیت سازمانی و استرس شغلی رابطه معنادار و منفی وجود دارد. -رضایت شغلی پیشبینی کننده بهتری برای استرس شغلی
میباشد.
-
-
- فخریان (۱۳۸۱) در پژوهشی با عنوان “بررسی رابطه ی خلاقیت و نوآوری کارشناسان ستادی با عوامل سازمانی (مطالعه موردی : بانک ملت )” نشان داد که نظام ارزیابی و کنترل، شیوه ی رهبری و ساختار سازمان، ضعیف و منافی اصول خلاقیت عمل میکنند . از سوی دیگر از آن جاکه در این سازمان، فرهنگی قوی، منسجم و مشوق خلاقیت وجود دارد اما میزان خلاقیت هم چنان در میان اعضا ضعیف است؛ قوی ترین عوامل مانع بروز نوآوری را میتوان ساختار نامناسب، نظام ارزیابی وکنترل و شیوه ی رهبری نامناسب دانست.
-
- امیری و همکاران (۱۳۹۰) تحقیقی با عنوان « بررسی وضعیت فرسودگی شغلی در میان کارکنان بانک و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت آن» انجام دادند. نتایج نشان میدهد که متغیر مورد بررسی در وضعیت تأمل برانگیز قرار داشته و ضرورت دارد مدیریت به عوامل ایجاد این وضعیت که احساس خستگی و فشار شغلی و ارزیابی منفی از عملکرد خود از مهم ترین آن ها هستند توجه نماید.. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد، متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان، مدرک تحصیلی، استان محل خدمت و سابقه ی کار نیز بر میزان فرسودگی شغلی کارکنان تأثیر دارند.
-
- حسینیان و همکاران ( ۱۳۸۴ ) طی پژوهشی با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیت با انگیزه به کارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران آموزشی، به این نتیجه رسیده اند که بین ابعاد شخصیت با انگیزه به کارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران، همبستگی وجود دارد و دریافته اند که افرادی که دارای شخصیت فعال هستند به ابتکار و نوآوری در سازمان آموزشی تمایل دارند و اهمیت زیادی به ابتکار و نوآوری در کار خود میدادند و انگیزه بیشتری برای به کارگیری ابتکار و نوآوری در امر آموزش و پرورش دارند، در حالی که مدیران دارای شخصیت منفعل انگیزهای برای به کارگیری ابتکار و نوآوری در کار خود را ندارند چون این دسته از مدیران فعالیت کمتری انجام میدهند، همیشه از دیگران پیروی میکنند و به پیروی و تقلید کردن عادت دارند. در نتیجه هیچ گونه انگیزهای برای ابتکار و نوآوری در کار ندارند و نمی توانند در امر مدیریت به عنوان فردی موفق و مفید عمل کنند. همچنین مدیران آموزشی که دارای شخصیت پرخاشگر هستند نمی توانند از ابتکار و نوآوری در محیط شغلی خود استفاده کنند. در نتیجه داشتن شخصیت پرخاشگر میتواند مانند سدی در راه پیشرفت فرد عمل کند.
-
- محمودی و همکاران (۱۳۸۵)« رابطه فرسودگی شغلی پرستاران با شرایط فیزیکی و امکانات تخصصی محیط کار»نتایج نشان میدهد که بیشترین سطح فرسودگی در حیطه فرسودگی عاطفی بوده و با شرایط محیط فیزیکی و امکانات حرفه ای بخش رابطه دارد. علاوه بر این، میزان مطلوبیت فیزیکی و امکانات حرفه ای با میزان فرسودگی شغلی رابطه معکوس دارد.
-
- کردی(۱۳۸۸) با عنوان« شناسایی و مقایسه میزان فرسودگی شغلی در معلمان زن مدارس ابتدایی و متوسطه، شهرستان دامغان» میزان فرسودگی شغلی در معلمان زن مدارس ابتدایی این گونه گزارش شده است: در بعد خستگی عاطفی از جنبه فراوانی۲/۳۸ درصد و از جنبه شدت ۵۰ درصد (در حد کم)است. در بعد مسخ شخصیت از جنبه فراوانی۲/۴۱ درصد در حد زیاد و از جنبه شدت۴/۵۷ درصد و در حد متوسط است. و در بعد عدم کفایت شخصی از جنبه فراوانی۶/۸۳ درصد و در جنبه شدت۶/۹۲ درصد و در حد بالایی است.
-
- آتشی، سید حسین (۱۳۸۹) تحقیقی با عنوان « بررسی متغیرهای پیشبینی کننده فرسودگی شغلی در کارکنان پایور آجا» انجام دادند. نتایج نشان داد که میزان فرسودگی شغلی کارکنان و مؤلفه های آن با عوامل جو سازمان ، شرایط محیط کار ، ویژگی های شغل و تعهدات فردی رابطه منفی و معناداری وجود دارد .
-
- شعبانی بهار، کونانی(۱۳۹۱) تحقیقی با عنوان « رابطه بین فرسودگی شغلی با سلامت عمومی معلمان تربیت بدنی استان لرستان» انجام دادند. نتایج نشان داد که بین فرسودگی شغلی و سلامت عمومی معلمان تربیت بدنی رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد . به نحوی که افرادی که دارای فرسودگی شغلی بالایی بودند از سلامت عمومی کم تری برخوردار بودند . همچنین ، مؤلفه های فرسودگی عاطفی و فقدان موفقیت فردی معلمان توان تبیین و پیشبینی سلامت عمومی آن ها را دارد. همچنین ، بین معلمان زن و مرد از نظر میزان فرسودگی شغلی تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود. در حالی که بین معلمان زن و مرد از نظر میزان سلامت عمومی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به نحوی که سلامت عمومی مردان بیشتر از زنان است.
-
- رحیم نیا، فرزانه حسن زاده، (۱۳۹۱)، تحقیقی با عنوان « تاثیر فرسودگی شغلی بر ابعاد فرهنگ سازمانی دنیسون» انجام دادند. نتایج پژوهش نشان میدهد بین فرسودگی شغلی و فرهنگ سازمانی دنیسون رابطه معناداری وجود دارد همچنین فرسودگی شغلی بر روی ابعاد فرهنگ سازمانی دنیسون تاثیر معکوس دارد و میتواند باعث تضعیف فرهنگ سازمانی شود .
-
- علوی ، جنتی فرد، (۱۳۸۸)، تحقیقی با عنوان « بررسی سلامت روانی و فرسودگی شغلی در گروهی از بافندگان فرش» انجام دادند. نتایج نشان داد بین دو گروه در خرده مقیاس های افسردگی، اضطراب، خود بیمارانگاری، حساسیت یین فردی ، پرخاشگری، فوبیا و روانپریشی تفاوت معناداری وجود دارد.
-
- مهدی زاده و همکاران (۱۳۹۲) مطالعه ای با عنوان فرسودگی شغلی و شاخصهای تاثیرگذار محیط کار بر آن در بین پزشکهای خانواده خراسان رضوی به انجام رساندند. با توجه به این که در پزشک های خانواده، شدت فرسودگی در ابعاد مختلف آن با عوامل محیط کار مرتبط میباشد، با تغییر مثبت در حیطه های مختلف محیط کار می توان به کاهش فرسودگی آنان کمک نمود.